tisdag, september 07, 2010

Giv mig kraft!

I eftermiddags kom Ging upprörd in med ett papper i handen. Dom tänker stänga av elen på Malee Garden imorgon klockan 12. Varför undrar du? Det undrar även vi! På papperet dom klämde fast i dörren påstås vi missat att betala en elräkning. Nu är det dock så att summan dom vill ha inte stämmer med vår mätare, ej heller med vår (betalda) räkning. Dom har dessutom kletat med Tippex och ändrat två av siffrorna i mätarens nummer. Förmodligen finns det någon med liknande mätarnummer som har el utan att betalt. Imorgon måste Ging åka till elbolaget på morgonen för att reda ut vilken vindögd knasbubbla som varit här och se till så vi inte blir kraftlösa. För ni ska inte tro att han kan ringa, dom har inte ens uppgivit telefonnummer. Vi har sparat våra kvitton så vi kan bevisa att vi betalat!

Tillägg onsdag förmiddag; Efter att Ging - sur som ättika för att han varit tvungen att kliva upp tidigt - visat kvitton utbröt febril (hmm- nåja) verksamhet på elbolaget. Dom kom fram till att dom hade helt fel. Naturligtvis fanns det en som inte var där som dom kunde skylla på... Samtidigt kliver en annan, mycket arg thailändare in. Hans el skulle stängas av trots att han betalat, även han hade kvitton. Det har alltså varit en riktig klantskalle ute och kollat igår. Elbolaget bad faktiskt om ursäkt!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

14 kommentarer:

  1. Missat en räkning, ja även om det inte stämmer så var de ju snabba att hugga. Låter ju som rena rama Sverige:), kronofogden liksom.. Här uppe tar det som regel sex månader innan nån lite försynt ringer och ber om ursäkt för att de stör o sen påpekar de "by the way" att det finns en räkning att betala om man råkar ha vägen förbi deras kontor vill säga..(not from own exp:))

    Per:)

    SvaraRadera
  2. Det är inte klokt. Vi har INTE missat någon räkning, och om vi skulle gjort det - räkningen dom vill ha betalt för har sista betalningsdag 2 september.

    Och dessutom, trycka in ett papper i dörren klockan 16 där man talar om att man stänger av kl 12 dagen efter är inte heller det klokt. Framförallt när det inte bifogas ett telefonnummer och elbolaget stänger kl 16!

    Vojne vojne vojne!!!

    SvaraRadera
  3. Usch och fy, förstår att till och med en tålmodig thailändare lackar ur när sådant händer. Men tur i oturen att du har Gick som åtminstone kan tala thailändska med dem. Tänk om du var själv, hemska tanke!

    SvaraRadera
  4. Lotta, jag har varit själv i detta organisations-pladaskens land. Det gick det med, jag har t.ex. en "thaibror". Fast det ÄR lättare att bara lämna över konstigheterna till Ging, tihihi!

    SvaraRadera
  5. Hoppas det ordnat sig med elen. Men framför allt vill jag skicka ett Grattis i efterskott från en jungfru till en annan. Kram på er!

    SvaraRadera
  6. Man slutar inte och förvånas över thaifolket och deras logik. Trots det älskar man landet och folket. Det kanske är en själv som är knasig :)

    SvaraRadera
  7. Här gäller det att "rädda ansiktet"

    Det skall bli intressant att höra upplösningen
    Vi fick en vattenräkning på 500 bath fast vi varit i Sverige under den perioden, när jag på pekade detta, kunde "Landlorden" inte förklara, vi kom överens om att toan hade läkt.
    Han blev så glad att han tog mig i hand, hämtade hustrun,sonen, alla skrattade och var lättade, ingen tappade ansiktet (möjligen jag)
    Vi flyttade sedan.
    Pelle-Faceless

    SvaraRadera
  8. Åsa, hälsning framförd, jungfrun tackar jungfrun!

    Mats, hmmm - det kanske du har rätt i ;-)

    Pelle, se tillägget i inlägget. Kan inte låta bli att skratta över läckande toa. Huvudsaken är att man har något/någon att skylla på.

    SvaraRadera
  9. Skönt att er tillvaro fick förbli ljus i dubbel bemärkelse! Men du, "Ging sur som ättika"... är det möjligt?!

    ;-)

    SvaraRadera
  10. Med facit i hand låter det lite charmigt och rörigt men jag kan förstå att det känns småsvettigt innan det ordnat upp sig. Det mesta brukar väl lösa sig tillslut eller? Bara man har lite humor och tålamod, ha, ha.

    SvaraRadera
  11. Hannele, Ging är ingen smil-maskin ;-)

    Annika, allt löser sig, man blir bara lite trött på att sånt här händer gång på gång... Oorganisation äter tid!

    SvaraRadera
  12. I det här landet får man vara glad för att dom inte har något inkassoregister som behåller anmärkningar i flera år.
    Jag har aldrig innan jag flyttade till Thailand betalat en räkning för sent men tyvärr tvingats till det här nere då det hänt fler än en gång att telefonräkningen kommit EFTER förfallodagen.

    Säga vad man vill men i det här landet är det aldrig långtråkigt, det händer saker som får en att skratta, frustreras och vissa dagar är man beredd att betala vad som helst för en enkel till Sverige. Som tur är så har jag lärt sig att ta det lugnt och efter ett par extra andetag så vill jag inte alls betala för en enkel :D

    Lena

    SvaraRadera
  13. Ja du Malee, visst älskar vi detta land, men som jag tidigare sagt så blir jag mer och mer uppgiven när jag t.ex. ska göra en beställning av något.

    För någon vecka sedan skulle vi beställa en ny diskho på Home Works. Diskhon var tysk av märket Blanco. Trots att de säljer det märket och trots att vi för säkerhets skull printat ut ett faktablad från Blancos hemsida, med artikelnummer och allt, så hade snart fem anställda samlats runt en katalog från ett helt annat företag, som dessutom enbart presenterade vitvaror, ugnar etc. Att vi pekade och försökte förklara hjälpte inte ett dugg. Det tog oss en hel timme innan de hade lyckats lägga ordern på vår diskho och när den levererades ett par veckor senare var det inte rätt modell i alla fall. Men dock en modell som vi tyckte var helt OK. Vi orkade dessutom inte börjar om proceduren igen...

    Jag tror inte att det är vare sig du eller jag som är knasig, men man känner ju ibland att man skulle kunna bli det. Hur thailändarna i sådana här fall fungerar, eller rättare sagt inte fungerar, det kommer vi nog aldrig att förstå... Tur att allt det positiva med Thailand överväger med råge!

    SvaraRadera
  14. Lena, samma här. Det är svårt att betal i tid när man inte får räkningar...

    Christer, inte förvånad över historien ;-)

    SvaraRadera