söndag, september 19, 2010

114 år är väl inget att yvas över!

Munken Luang Pu Supha firade sin 114de födelsedag i fredags. Människorna i hans närhet gillar inte allt prat om att han kanske är världens äldste man. De tycker att det vore bättre, och mer respektfullt, om folk hedrade munken för hans långa gärning som lärare.

Den mycket högt vördade munken Luang Pu Supha och hundratals besökare firade födelsedagen med ceremonier, amulett-tillverkning och munken gav dessutom 200 elever stipendium. "Gör inte mitt misstag. Lär er andra språk" uppmanade Luang Pa Supha som själv enbart talar thai. Den vitala 114-åring har nyss kommit tillbaka till Phuket efter en resa till Indonesien.
Luang Pu Supha lever i ett tempel som uppkallats efter honom i Chalong. Grattis! Bilden är från Phuket Wan.


Läs om , , , ,

3 kommentarer:

  1. 114 år! Så gammal är inte min munk! Jodå jag har, vad jag kallar en privat munk.
    Jag brukar lyssna på hans böner och mottagande av gåvor, för att lära mig hur det fungerar.
    Jag har gett honom cigaretter, så där mer privat och han pickar mig i magen och ler, vi samtalar, sittande på trappan till templet, han på thai och jag på svenska och lite engelska och några thai ord som jag säkert uttalar fel.
    Det har uppstått någon slags vänskap, som jag i min enfald tror jag har nytta av i någon svår situation.
    Pelle-Naiv

    SvaraRadera
  2. Oj,oj,oj, det var en gammal man hoppas han har och har haft ett bra liv. Det innebär att man inte en kommit halvvägs =) härligt. Kram

    SvaraRadera
  3. Munkvännen Pellea; det är väl trevligt att ha en munk-kompis! Har upptäckt att många givande samtal genomförs på olika språk ;-)

    Åsa, så ser jag det också - det är hopp om lång fortsättning, kram!

    SvaraRadera