söndag, april 25, 2010

Låsta positioner & terrorist-anklagelser

Dom står i tusental i Bangkok, men händerna knutna och ropar: JAG vill, JAG har rätt. Vilka jag menar? Alla, ta vilken kulör du önskar - alla hävdar att DERAS åsikt är den enda rätta. Alla sidor håller på sitt och i mitten står polis och militär och gör... inte mycket.I en TV-intervju som sändes nu på morgonen erkände Abhisit att problemet inte bara handlar inte om demonstranterna vid Ratchaprasong, det är en betydligt större problem (säger du det, sade jag ironiskt). Vilka är då terroristerna frågar programvärden. Premiärministern: "en del av dem är redan eftersökta. De har tidigare talat om militanta aktioner". General Anupong inflikar: "en del är före detta militärer och en del är aktiva militärer". Anupong tillägger dock att militären står enade (förutom dom militärer som skjuter på militärer då? De som avses som terrorister är med största säkerhet den röde generalen Seh Daeng, och före detta armechefen Chavalit).

Den största och värsta nyheten under vår semestervecka var granatattackerna i Silom. Fem granater exploderade, bland annat en vid Skytrainstationen Sala Daeng. En person omkom och närnare 100 personer skadades. Läs och begrunda en fritids-fotograf/reporters ögonvittnesskildring: del ett och del två.

Den så kallade multifärgade gruppen (rosa från början) demonstrerar vidare mot de röda, för regeringen. De röda demonstrerar även de vidare - mot regeringen, och numer även mot de rosa, som de anser vara förtäckta gula.
Åklagarmyndigheten har återigen skjutit upp beslutet om de ska åtala de nio ledarna för PAD (gula) för flygplatsockupationen eller inte. De röda ledarna har sagt att de kommer att inställa sig självmant till polisen i maj, de är alla eftersökta för diverse brott i samband med demonstrationerna. Igår "erbjöd" de röda Abhisits regering att avgå inom 30 dagar och att val skulle hållas inom 90. Absolut otänkbart var svaret från regeringssidan. De röda är övertygade om att kravallstyrkor kommer att sättas in mot dom snart och de rustar för motstånd. Bilden är från the Nation och den nya gruppen demonstranter, de multifärgade




6 kommentarer:

  1. Du är efterlängtad ska du veta!!

    Klockan 11am var det fullt ute på Sukhumvit. Rödingar och grönklädda.....

    Jag som skulle söndagshandla i lugn och ro körde rakt in i moben. Vi hade svårt att komma fram med bussen. Jag ville gå av och plåta men fick inte för busschauffören.

    Tänkte ta ett kort på fotograferna som springer runt som fullkomliga vettvillingar.....

    Jag tror att det drar ihop sig igen - inte bra/Welcome back S

    SvaraRadera
  2. Hej och välkommen tillbaka! :)

    Ja det har hänt en hel del. Hoppas att ni hade det bra på Samui :)

    /Rosarin

    SvaraRadera
  3. Välkommen tillbaka! Roligt att höra att ni haft det bra. Jag har saknat dina bulletiner från oroligheterna i Bangkok. Skönt att ordningen (ja, på den här sajten alltså) nu är återställd.

    SvaraRadera
  4. Susanna, du bor lite fel nu... för visst är det mer på gång. Jag tvivlar inte en sekund på din känsla - du är mitt i smeten. Skönt va efterlängtad ;-)

    Rosarin, jaaa - mycket bra!

    Christer, tyvärr blir det nog ingen bättre ordning i Bangkok för att jag är tillbaka ;-) Tecknen tyder inte på att de de olika sidorna lugnar ner sig heller. Snarare tvärtom...

    SvaraRadera
  5. Välkommen tillbaka - har saknat din blogg! Fast Susanna har hållit ställningarna bra under tiden ni har levt loppan! Tyvärr verkar det vara långt ifrån lugnt i Bangkok - läser man Aftonbladet blir man mörkrädd, så det undviker jag. Tror mer på direktrapporterna från er........

    SvaraRadera
  6. Det har just smällt igen... granater och beskjutning mot Barnharn (politiker) hus. 6 skadade. Så det är långt från över, fast hos oss på Phuket är det lugnt, så lugnt att man somnar, gääääsp!

    SvaraRadera