onsdag, april 07, 2010

7 april i Bangkok: Undantagstillstånd!

Regeringen med Abhisit i spetsen har precis utlyst undantagstillstånd i Bangkok och närliggande provinser.
Nu får vi se om militären verkligen gör något åt situationen (se förra inlägget). De röda säger att fredag är slutdag, då ska dom visa sin demonstrations-styrka - och vinna slaget om demonkratin! Hur det går med det nu när det är undantagstillstånd återstår att se. Jag tycker synd om de unga polis-grabbarna som buffades runt i morse vid Parlamentet. Hur unga får poliser vara egentligen? Dom ser ut som blyga tonåringar. Sjukhusen gör sig i detta nu klara för eventuella sammandrabbningar i Bangkok. Nu kanske de röda kommer att behöva det blod som dom hällde ut tidigare...

Tillägg 20 minuter senare: De röda meddelar att nu är det krig! Krig mellan den röda rörelsen och regeringen. De tänker inte backa, ej heller slåss - de ska protestera passivt men vägrar flytta på sig. De ber alla röda i landet att demonstrera utanför alla kommunalkontor. Nu hoppas jag att detta är en första, ogenomtänkt uttalande och att dom lugnar ner sig - men "hoppas" och "tro" är tyvärr inte samma sak. Och på TV läser dom fortfarande upp dekretet om undantagstillståndet. Inte undra på att det tog tid att införa... oj så långt det är! Vice premiärminister Suthep är utsedd som ansvarig för läget under undatagstillstånds-tiden. (Är han försvarsminister också? Blir förvirrad av alla namn. Tillägg 8/4, nix det är han inte har jag just sett. Försvarsministern heter
Prawit Wongsuwon)

Underligt sammanträffande: April 2009
stormade Arisman och hans hejdukar ASEAN-mötet i Pattaya. Resultat: undantagstillstånd. April 2010 stormade han in på Parlamentet. Resultat: undantagstillstånd. Kan någon låsa fast honom april 2011?
Den thailändska stopp-skylten har jag lånat från Wikipedia Commons

13 kommentarer:

  1. Jaha....där kom det.
    Vad innebär nu detta i praktiken för turister och andra med utländskt eller dubbelt medborgarskap som är i Thailand?
    Gäller försäkringar t ex. ?

    SvaraRadera
  2. Intressant att läsa dina rapporter. Påverkar det ert liv långt borta i Phuket om det skulle bli riktigt allvar..?

    Jag längtar tillbaka...

    SvaraRadera
  3. Ingen aning Rosarin, ring ambassaden.

    Det verkar dock tyvärr som de röda anser detta vara nåt att elda demonstranterna med; vi fortsätter skriker dom... Men ett undantagstillstånd är INTE att leka med. Den där j-vla Arisman (förlåt språket) beordrar folk ut och fajtas. Jag tycker han skulle återgå till att sjunga smöriga sånger!

    SvaraRadera
  4. BoP, näää - förutom att jag sitter mer vid TV och datorn ;-)

    Fast nu vet vi inte riktigt, det beror på vad som händer. Jag har länge sagt att jag har dåliga vibbar vad gäller den här demonstrationen och tyvärr verkar de röda inställda på sammandrabbningar. Dom VILL visa världen och vad funkar bättre än blodiga demonstranter, sade jag cyniskt.

    SvaraRadera
  5. Men snälla nån....kan inte de röda ledarna tänka på de röda demonstranterna lite. De kan väl itne beordrar folk att "slåss eller dö", det är faktiskt MÄNNISKOR vi pratar om!!!! Människor med familjer där hemma.
    Jag tycker den där Arisman ska gå i "anger management-skola" och inte skicka folk att slåss mot polis och militär!
    Min mage säger att det kommer att bli blod...och det gör mig så himla ledsen.

    SvaraRadera
  6. Tack snälla för att du uppdaterar andra om läget, i sverige skrivs nästan ingenting just nu.
    Ska åka ner snart och man vill ju gärna vara i Bangkok några dagar.

    SvaraRadera
  7. Rosarin, min mage säger middag ;-) Hoppas din mage har fel... Men dom eldar bra på scen och håller just nu på att skaffa fram fordon öfr att ut och visa vad lite dom bryr sig om undatagstillståndet. Bådar inte gott.

    Nett, nu kommer dom att skriva i Sverige också... Undantagstillstånd ger alltid rubriker. Vänta och se vad som händer, just nu skulle jag skippa Bangkok.Men det kan ändra sig snabbt.

    SvaraRadera
  8. Hittills har man ju inte sett någon ände på tumultet men nu verkar det ju bli en ände med förskräckelse! Usch, ruggigt, kan ju bli vad som helst av detta. Nu skriver dom om undantagstillståndet här hemma också, dock som vanligt inga stora rubriker än så länge. Tack igen för dina uppdateringar!

    SvaraRadera
  9. Hade jag varit i Bangkok hade jag låst fast honom, men nu får dom klara sig själva!

    Fantastisk nyhetsrapportering! Keep up the good work!

    Mvh
    Långrygg i lugna djungeln.

    SvaraRadera
  10. Tack Malee, det är skönt att få rapporter även om de inte är positiva...

    SvaraRadera
  11. Hannele, detta är inte slutet även om demonstrationerna tar slut iom undantagstillståndet. Vilket jag betvivlar starkt.

    Långrygg, jaså du är i djungeln, det är därför det är så tyst! Tillbaka till Bangkok och red upp detta nu ;_)

    Lotta, ingen orsak madam!

    SvaraRadera
  12. Tack för alla inlägg idag - har varit på resande fot och inser att det händer MYCKET på kort tid! Här har undantagstillståndet fått plats i alla kvällens nyhetssändningar!

    SvaraRadera
  13. Marie-Anne, jo det har hänt en del på bara en dag..

    SvaraRadera