fredag, februari 26, 2010

Domslutet tar aldrig slut!

Högsta domstolen i Bangkok har gått igenom punkt efter punkt av åtalet mot Thaksin. De började 13.30 - nu nästan sju timmar senare än de fortfarande inte klara! Nu måste jag logga ut, ska på hummermiddag. Aj aj - det här som var mer spännande än Tre Kronors senaste/sista match...

Viktiga punkter (än så länge); de anser det bevisat att Thaksin och frun Pojaman var de riktiga ägarna av de aktier som bokförtdes som släktens när Mr T var premiärminister. Thaksins har fällts för maktmissbruk på två punkter och friats på en.

Den absolut vktigaste punkten har dom inte kommit till, men då de verkar gå på åklagarens linje kommer fömodligen det mesta, om inte allt, av de 76 miljarder bahten att konfiskeras. Eller också tillsätts en ny utredning för att bestämma summan.


Jag hoppas att de röda håller sig i skinnet ikväll. Det enorma säkerhetspådraget med stängda skolor, massor av militärer och poliser tycker jag är en provokation från regeringens sida. Dom får det att se ut som om alla röda enbart hejar på Thaksin, inte har en politisk tanke bakom sitt agerande. Om de röda ställer till nåt ger dom sina belackare rätt - vilket är bra för de gula och den sittande regeringen, inte för de röda.

Avlägger en rapport efter middagen om hur det gick. Du kan även kolla på The Nations
hemsida,,den snabbaste nyhetsförmedlaren av thailändska nyheter på engelska. Det är där jag lånat bilden. Förresten förundras jag över att dom inte blockerat Thaksins Facebook-sida i Thailand.

Tillägg vid midnatt: Hemma från en mycket trevlig middag ser jag att jag gissade bra i förra inlägget. Domstolen har beslutat att konfiskera 46 miljarder. Thaksin får behålla 30 miljarder, det är vad han hade innan han blev premiärminister. Thaksin anser att det inte är rättvist, vilket inte borde förvåna någon. Men andra politiker, journalister och politiska bedömare verkar anse att domen är mycket rimlig. Läget verkar lugnt på demonstrationsfronten.



8 kommentarer:

  1. Domslutet lär diskuteras lång tid framöver, oavsett vilket det blir.

    Korruptionen, ja vad kan botemedlet bara mot den? Ingen aning, men enkelt är det inte, då den finns överallt i dessa länder omkring oss.

    Njut av partyt!

    SvaraRadera
  2. Det har nog förekommit en hel del korruption i den här rättegången om korruption, det är vad jag tror i alla fall. Säkert har domarna smorts med en rejäl summa pengar för att låta den gode Thaksin få behålla 30 miljarder av pengarna. Det vore väl en utopi att tro att en sådan här stor rättegång skulle kunna genomföras i Thailand utan de sedvanliga mutorna, eller?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker helt ärligt att detta var en mycket bra dom. Katarinas kommentar skrevs innan jag gjorde tillägget om utgången av målet.

    Katarina, tänk den som visste hur människors girighet kunde botas. Den skulle blir rik, men hoppsan - det behöver man inte vara då!

    Christer, jag tror inte det. 30 milj var vad han hade innan - det är rimligt att han får behålla det. Tror att denna rättegång är så känslig att ingen vågar korrumpera den. De rykten som gick om mutor tror jag är rykten startade av den gula i sida ifall Thaksin skulle blivit frikänd. Då kunde de ha åberopat dessa rykten om mutor för att starta protester.

    SvaraRadera
  4. En lyckligt fattig nordbo förstår inte förlusten av 16 miljoner när man har 30 kvar. Hå,hå,ja,ja, vad lycklig jag är som inte kan drabbas av en sån förlust =)

    SvaraRadera
  5. Åsa, jag är lika lyckligt lottad som du. Kan omöjligt förlora så mycket pengar ;-)

    Men dom tog 46 MILJARDER och lämnade 30 miljarder. Nu är det så att han nog inte får tillbaka dessa pengar heller, det står folk i kö för att stämma Thaksin - men deet är en annan fråga.

    SvaraRadera
  6. Mycket vill ha mer, det är väl vida känt. Tyvärr verkar det vara ett mänskligt drag att man blir fartblind när man har massor av pengar så man tycker att man är värd ännu mycket mer. Man vet aldrig hur illa det skulle bli om man var så rik själv. Jag försvarar inte Thaksin på något sätt men tror att pengar i sig korrumperar tyvärr.....

    SvaraRadera
  7. Friskt vågat och hälften vunnit!

    Det blev en tämligen ”snäll” dom mot Thaksin tycker jag, och det kan nog de flesta hålla med om – även Thaksin. Domstolen konstaterade att Thaksin genom olagliga handlingar hade tjänat 46 miljarder bath under sin tid vid makten. Ändå dömdes han inte att betala några böter. Domstolen gav endast den sittande regeringen rätten att konfiskera det som klassades som onormala korruptionsinkomster. Nu har ett prejudikat satts för framtida korrupta politiker. De har med den nya tolkningen inget att förlora på att vara lite finansiellt fiffiga. Går det, så går det, med andra ord. Det värsta som kan hända är att de får betala tillbaka sina olagliga korruptionsinkomster. Sina gamla intjänade slantar får de behålla.

    Thaksin ska alltså få tillbaka 30 miljarder bath av de 76 miljarder som tidigare beslagtogs av staten.
    Han har ju redan ett antal miljarder utomlands på div konton, och tillsammans blir det en riktigt hyfsad grundplåt till nästa valrörelse.

    Vi har inte sett det sista av Thaksin som thailändsk politiker. Vare sig vi gillar det eller inte.

    SvaraRadera
  8. Lotta, man får väl vara glad över att man aldrig blir så rik så man blir korrumperad ;-)

    Siam, jag tycker iaf att det var ett bra domslut framförallt med tanke på läget i landet. Ta lite, ge lite - ingen kulör kan använda domen som bränsle, även om Thaksin som LOVADE respektera beslutet ändrat sig... vojne vojne! Men han säger dessutom att han kommer dö inom 7 - 10 dgr om han gjort något fel. Vojne voje igen! Men det är demagogi som går hem i Thailand.

    Dessutom ger denna dom ingen möjlighet att påstå att det är politiskt häxjakt, något som det fanns risk för om det tagit allt.

    Tror som sagt inte att han kommer få tillbaka pengarna, jag tror andra kommer tilldömas skadestånd m.m.

    Jag tror inte heller vi blir av med honom på länge.

    SvaraRadera