torsdag, maj 07, 2009

Filmvåld i ordets rätta bemärkelse


Igår drabbade 50 " kopie-poliser" samman med 200 försäljare i Patpong, Bangkok. Det gick tydligen rätt häftigt till och många är skadade ur båda lägren. Handelsministern har sagt att polisen kommer att rensa gatorna från olagliga kopior varannan dag hädanefter. Jag fattade inte om det handlar om hela landet eller om det är Bangkok som ska städas upp... en stund.

Folk tycker inte att kopierande är så stort problem och inte speciellt allvarligt. Hur skulle dom kunna tycka det när till och med TV sänder olagliga filmer? Jag såg såg Högläsaren härom dagen, vilket är rätt fantastiskt med tanke på hur ny filmen är.


Det som visades var en förhands-visnings-film, alltså absolut olaglig och en varningstext rullade i nederkant. Hur i hela friden ska dom få folk att ta koperingsförbud på allvar i Thailand när de till och med visar olagliga kopior på TV?
Vi har även annan underhållning på TV här, som Lets Dance. Tävlingen är aningen annorlunda från hemma, det är Lets Dance Nigeria. Dom studsar runt i helt annan takt än i Sverige!

PS:
Högläsaren bygger på boken med samma namn av Bernard Schlink. Jag trodde inte att jag skulle gilla filmversionen - älskar boken - men det gjorde jag.


5 kommentarer:

  1. Låt poliserna jaga sina pirater. Det är en helt meningslös syssla som inte kommer ge några resultat, varken i Sverige eller i Thailand. Tråkigt nog är detta tydligen något de hellre lägger sina (redan knappa) resurser på än att jaga våldtäkts män.

    SvaraRadera
  2. Kanske finns annat som man kan rensa upp först på just Patpong än piratkopierade filmer!!

    Ja, "The Reader" om det är den filmen du menar är sanslöst bra!

    P.S hälsa de söta hundarna. Jack var ju bedårande och det är så fint att de trivs ihop så fint. mvh S

    SvaraRadera
  3. Jannis, ja polisen har ofta ovanliga för att inte säga korkade prioriteringar i det här landet! När du flyttar ner till Bangkok, lägg en kommentar hos mig s lägger jag in dig som "svensk i Thailand-länk"!

    Susanna; Amazing Thailand du vet. Patpong är i mina ögon helvetet på jorden, och det inte pga piratkopierade filmer!

    Skrattade i går när jag såg att en kanal gjorde reklam för The Reader (högläsaren) på bio när en annan kanal redan visat den på TV. Om du inte läst boken, gör det! Den är ännu bättre än filmen, förstås.

    Jag ska pussa våra sötnosar från dig. Jack håller för tillfället låda ute på gården eftersom sophämtarna är utanför muren - och han hatar dom av någon anledning! Förmodligen tycker han att de stjäl hans leksaker...

    SvaraRadera
  4. Vilken kanal gar LD Nigeria pa?

    SvaraRadera