söndag, februari 01, 2009

Nu demonstrerar de röda i Bangkok

Nu har de röda börjat protestera på allvar, igår samlades ca 30 000 (eller 50 000, beroende vem man tror på) människor på Sanam Luang. De marscherade sedan genom staden. Det var inga större konfrontationer, de vandrade utan speciellt stora problem genom polisavspärrningarna. Väl framme vid Regeringshuset strax efter midnatt talade de om sina krav och gick fredligt tillbaka.

Deras krav:
1) Ställ ledarna i PAD till ansvar NU! 2) Sparka Kasit Piromya som utrikesminister 3) Återinsätt 1997 år konstitution 4) Upplös den nu sittande regeringen.

Angående krav nr 1: Thailand håller just på att skapa en lag som säger att det är olagligt att ockupera flygplatser. Just det - de skapar lagen NU - efter ockupationen. Det är väl ett sätt att se till att de ansvariga går fria då det inte fanns en lag som specifikt förbjöd flygplatsockupationer tidigare. Om en man slår ihjäl en annan man med en blomkruka, ska han då gå fri eftersom just blomkrukor inte finns specifierat i lagen som mordvapen? Vojne vojne!

6 kommentarer:

  1. Jag håller med dem, hör och häpna.

    1 är ju en självklarhet. Om inte PAD får sitt straff för vad de gjort, hur ska man då kunna hindra de röda att göra precis samma sak? Det blir ju kaos, igen...

    2 håller jag också med om. Med tanke på vad han sagt och gjort den senaste tiden är det ju inte ett speciellt smart val, hur kunnig och rutinerad han än är. Det är mer ett sätt att visa att Demokraterna tar avstånd från PAD och vill ha nationell ening. Men det verkar ju inte vara det de vill. Eller, så får de inte vilja det, för de som egentligen har makten. För det är ju inte Demokraterna, även om de vill få oss att tro det.

    3 håller jag absolut med om. Dagens konstitution är en parodi. Den är baserad på en lögn och är inte bra. Återinför nittiosjuan och förbättra den där det behövs.

    4 håller jag nog inte med om. Låt Demokraterna styra ett tag till. Tror det skulle bli ännu värre om det blev nyval. I alla fall om folket väljer "fel". Den risken är ju fortfarande överhängande.

    Och den där lagen förstår jag lika lite som du meningen med. Det har väl aldrig varit lagligt att ockupera flygplatser. För det blir ju som med blomkrukan...
    Det är förbjudet att ockupera flygplatser, men vad med buss/tågstationer, vad med TVstationer, vad med regerings/kommunalhus, vad med... ja, du fattar. Det funkar ju inte.

    SvaraRadera
  2. Hej i Bangkok!

    Jag håller också med - de gula har gjort mig röd! Precis som du håller jag med om 1, 2, 3 men ej 4.

    Lagen förstår jag varför den kommer. Det är ett sätt att fria PAD från tidgare försyndelser. Man kan ju inte fällas för något som inte är olagligt, men visst ja... det kan man ju?!

    Var det PPP eller Thai Rak Thai som fälldes för något som inte var olagligt när dom gjorde det med blivit olagligt senare? Jag kommer inte ihåg, men nåt var det...

    Fast det är klart då handlade om röd försyndelse inte gul!

    SvaraRadera
  3. Hej Maleé!

    det närmare sig nu, åh jag längtar.
    Om du läser mitt senaste inlägg så blir du nog glad!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Smilla, ja det var mycket trevligare än att läsa om demonstrationer, hahaha! Tack för det!

    SvaraRadera
  5. Kan bara instämma, fast helt ärligt-finns det någon som på allvar tror att de röda skulle kunna få ockupera en flygplats på samma sätt som de gula..

    Det hade nog blivit full fart på försvarstyrkorna..

    Thaksin ringde f ö in o berättade att han skall dö i Isarn..


    Överallt hörs Thaksin ropen skalla..

    Martyren börjar födas, thailändarna börjar glömma..

    SvaraRadera
  6. Fotavtryck, nä de röda spelar inte i samma liga. Rödingarna skulle klämmas åt rejält om dom försökte sig att göra som gulingarna.

    Thailändarna glömmer inte Thaksin, inte på lång tid. Martyr kanske passar honom.... det låter så i telefonsamtalen tycker jag.

    SvaraRadera