fredag, februari 20, 2009

Bibetydelse


Häromdagen förmörkades himlen av flygfän. Min reaktion: Kom, vi måste in! I mitt huvud surrade (lika högt som bisvärmen) bibliska berättelser om gräshoppsattacker och annat elände.
Ging och vår allt-i-allo Joy däremot klappade båda händerna av förtjusning: Beeeees - good luck for us!

Svenskar har negativ skrock, thailändarna har positiv. Eller också gör thailändarna med teckentydning som med mycket annat. Dom hittar på så allt blir bra tecken! Fantasi är ingen bristvara i landet ;-)

Tusentals bin svärmade runt i trädgården en halvtimme och satte sig sedan på en gren. Där klättrade dom runt på varandra och byggde olika formationer för att ett dygn senare lyfta och försvinna. Rätt fascinerande att se. Någon som vet vad bina gjorde och varför?

13 kommentarer:

  1. Hej och godmorgon. ;-) Klockan är nu 08:08 i Sverige.

    Vet faktiskt inte varför bin gör så, emn en liknande händelse var jag med om som liten, tror jag var ca 8år och var ute i trädgården, såg ett STORT mörkt surrande moln på himlen. Rusade in till mor min och berättade vad jag såg, samtidigt som alla dessa bin landade på husväggen och på köksfönstret.
    Tror de tillbringade ca 1 timme där, för att sedan dra vidare.

    //SmillaStina ;-)

    SvaraRadera
  2. Svärmar de inte? När det föds en drottning (som de som sköter babysarna av någon okänd anledning bestämmer att det skall göras, de får då annan föda än de andra äggen)så måste ett gäng flytta då bara en drottning accepteras. Har gamla drottningen inte dött så det framfötts en för att ersätta henne så ger sig en svärm iväg med nya drottningen och sätter bo på annat ställe. Kanske letade de efter lämpligt ställe hos er?

    SvaraRadera
  3. När jag och min käresta var ute i Kanchanaburis djungel på en trekking mötte vi en reptil. Ser ut som en drake, tusan, jag har glömt vad den heter. Hur som helst, jag höll på att göra i byxan av blotta åsynen av det två meter långa vidundret. Min käresta som brukar vara lite stingslig var däremot överförtjust. Det var tydligen "very good luck" att möta en sån där rackare! :)

    Mvh/

    MangeUdon

    SvaraRadera
  4. Ja, det är bra med positiva tankar, det mår man bra av, det har man fattat i Thailand. Jag skulle inte sända ut så goda vibbar i ett sådant läge. Men jag tror att det har något med drottningen att göra, bidrottningen alltså. Trevlig helg, kram

    SvaraRadera
  5. Klart som korvspad ryktet har nått bina att det är så trivsamt på Maleé Garden,dom ville checka in, fanns det inte något ledigt åt dem?

    SvaraRadera
  6. Allt har mer än en sida...

    Jag delar helt Lottas åsikter - de svärmar.

    Och Anonym har en stor poäng;-)

    Dessvärre har inte bin något kvalitetstänk, vilket vi som bott på Maleé Garden utvecklat till max.
    När man bott där läggs ribban högt resten av livet, typ!

    SvaraRadera
  7. Okej, ni verkar rörande överens om att det är en drottning som håller på att flytta. Då tror jag på det!

    Mange, så även stora reptiler (avar det en varan tro?) är Good luck?! Visst är det otroligt mycket som är lyckosamt här?

    Åsa, ja positivt tänkande behöver de ingen kurs i här ;-)

    Anonym, att jag inte tänkte på det! Naturligtvis svärmade de vidare eftersom vi inte hade rum på Malee Garden!

    Rakel, då har du ett högt utvecklat kvalitetstänkande nu då ;-)

    Kram alla!

    SvaraRadera
  8. Detta fick jag på mejlen från min morbror Krillan, han har tydligen koll på bin... och drottningar av alla de slag:

    Hej varför bin svärmar dom har för trångt i sitt bo söker nytt
    skickar ut spejare att leta nytt bo arbetsbina sitter kvar på gren
    runt drottningen och värmer henne sen kommer spejarna tillbaka och
    hämtar dom till det nya boet kommer ihåg när tusentals svärmade
    kring mej sen fann jag en drottning i bollnäs

    kram krillan

    SvaraRadera
  9. Det var jag sa, de var ute efter ny bostad
    tyvärr far det fullt på Maleé Garden
    Anonym är faktiskt Pelle som "slintade" igen

    SvaraRadera
  10. Pelle, har ni bin också? Det är kanske dom som lämnat honung på tangenterna, då blir det halkigt!

    SvaraRadera
  11. Nä, här är mest flugor,mygg och annat skrott.
    det är nog slarv-Pelle som varit framme!

    SvaraRadera
  12. Jag ringde Arne Hegerfors, han sa att de antagligen håller på med någon slags bisyssla.

    SvaraRadera
  13. Långrygg, det hade jag förstått även utan Arne ;-)

    SvaraRadera