måndag, november 24, 2008

Parlamentet belägrat i Bangkok


PAd marscherade rakt till Parlamentet, omringade byggnaden, byggde upp en scen(!) och bröt elen. Allt detta utan ordningsmaktens ingripande, de står där och tittar på. PAD kallar dagen idag för
"den längsta dagen av protester". Enligt planen ska de även ska ockupera fler ställen, de har belägrat polisens högkvarter och är på väg mot finansministeriet och partiet Chart Thais högkvarter.

Att Parlamentet ockuperades just idag beror på att PAD tror att de ska försöka genomföra en ändring i konstitutionen som kan bana väg för Thaksins hemkomst. Parlamentets talesman säger: Vi har inget sådant på dagordningen. PAD säger: Men vi tror ni ska göra det i smyg!


De rödas ledare har bett sina anhängare att hålla sig långt borta från området: Vi kommer att beskyllas för allt om vi finns där, låt oss protestera fredligt. PAD å sin sida lovar som vanligt ingenting, men säger att de kan inte hållas ansvariga om det utbryter våldsamma sammandrabbningar(?).


Tänk er scenariot att PAD lyckas få regeringen att avgå. Då står landet utan regering och nyval måste utlysas. Vad säger att folket inte igen lägger sina röster på att parti med samma agenda som de som sitter? Det är inte bara möjligt utan även troligt. Vad gör PAD då, startar om demonstrationerna tills foket röstar som dom vill - eller?

1 kommentar:

  1. Hej!

    Från din sida hittade jag till Ankii, som jag försökte få kontakt med! Av nå´n anledning går inte mitt inlägg iväg! Jag undrar om du eller Anki har lust att mejla mig?
    ( Jag vet ju att hon läser din blogg,hoppas du ser detta Anki! )Jag nås på: lena_catarina@hotmail.com

    Mvh Lena_c

    SvaraRadera