onsdag, oktober 08, 2008

Eftertankens kranka blekhet i Bangkok


Idag räknar man skadade och döda i Bangkok. Enligt officiella kanaler är två döda, 443 skadade. Av dessa är tio allvarligt skadade, sex personer har förlorat armar eller ben.

Hundratals demonstranter skadades av tårgasen. En ung kvinna avled av inre skador, en man avled när bilen han satt i exploderade. En man som fick benet avslitet hade själv en pingpong-bomb gömd i fickan som exploderade.

Två poliser knivhöggs, fyra skottskadades, en polisman är allvarligt skadad efter att huggits i bröstet med en skarpslipad metallstång. En polis bröt benet när demonstranter körde över honom med en bil.


Militären står beredda men lägger sig inte i (än). PAD demonstrerar på och bedyrar att dom protesterar fredligt. De använder elförande stängsel, kastar hemgjorda bomber in på polisstationer, deras vakter är fullt beväpnade och har vid ett flertal tillfällen misshandlat folk som kommit i vägen! De borde nog slå upp ordet fredligt. Detta är anarki!

Regeringen med den nye premiärministern Somchai i spetsen meddelar att de inte tänker avgå och inte heller upplösa regeringen. Oppositionen menar att premiärministern måste avgå och att polisen attackerade de fredliga(!) demonstranterna med avsikt att döda!

Demonstranterna attackerade polishögkvarteret och kastade in hemgjorda bomber och glasflaskor. Vad förväntar sig thailändarna att polisen ska göra i ett sånt läge?
Vad skulle svensk polis göra om en grupp människor ockuperade Rosenbad, satte upp elförande stängsel, kastade bomber och sköt på polisen?

I svensk press finns bla en aritkel i SvD som jag ställer mig frågande till på flera punkter, bland annat detta citat: Demonstranterna vill rensa bort allt inflytande från Thaksin, även om det innebär att man måste ändra på vallagarna. Vad då ÄVEN?! Det är ju för f-n själva kärnpunkten för PAD - bort med demokratin, låt oss som tycker oss vara för mer än andra, styra landet. Skriver man så här verkar det ju som om det skulle vara bra om folket slipper demokrati. Det vägrar jag hålla med om - Elitstyre är inget att sträva efter!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Hej Ging och Malée!

    Jag heter Elsa Helin och är utrikesreporter på Nyheterna på TV4.
    Vi följer ju som ni säkert förstår utvecklingen i den thailändska politiken med stort intresse, inte minst eftersom Sverige och Thailand har så starka band till varandra. Jag skriver till er eftersom jag vill göra ett lite fördjupande reportage om vad det egentligen är som sker, och vad det är för olika politiska åsikter som står emot varandra.
    Jag undrar om ni känner till politiskt intresserade thailändare boende i Sverige som skulle kunna tänka sig att berätta om bakgrunden till konflikten. Vet ni om det finns thailändska politiska organisationer i Sverige, eller thailändare som jobbar politiskt? Det ideala vore att kunna träffa människor från båda sidor - både människor som sympatiserar med PPP och med PAD.
    Tyvärr är det ju så att jag befinner mig i Sverige, och eftersom jag jobbar med TV måste de man eventuellt får lov att träffa och intervjua också befinna sig i Sverige. Men jag tänker mig att det nog ändå måste finnas ganska många.

    Hoppas att ni har tid och möjlighet att hjälpa mig med några kontakter.
    Jag finns på den här mailadressen eller på mobilnummer 070 - 373 05 37

    Mycket tacksam för svar,
    Elsa Helin

    SvaraRadera
  2. Elsa har jag svarat redan, nu vill jag uppmana de eventuella thailändare som finns i landet och läser min blogg: Kontakta Elsa- nu har du en unik möjlighet att få fram dina ståndpunkter vad gäller Thaksin, PAD, PPP och thailändsk demokrati-process!

    SvaraRadera
  3. Ser att Elsas mejladress inte kom med, den är: elsa.helin@tv4.se

    SvaraRadera