tisdag, september 02, 2008

Läget i Thailand tisdag 2 september


PAD säger att de tänker inte flytta på sig, undantagstillståndet till trots. Militären har sagt att de tänker gå till aktion mot två TV-stationer (vid undantagstillstånd sätts automatiskt vissa censurregler igång). ASTV som är för motdemonstrationerna och NBT som är för regeringen. ASTV skyddas nu av demonstranter från PAD.

Arm
echefen Anupong garanterar att kravall-soldaterna som ska upprätthålla undantagstillståndet inte kommer att vara beväpnade med skjutvapen.

DAAD har stängt ner sitt demonstrationscenter på Sunan Luang och upplöst aktionen. Folk verkar åkt därifrån. Alla skolor i Bangkok stänger ner verksamheten i tre dagar pga undantagstillståndet.

Hat Yais och Surat Thanis flygplatser blockeras av PAD-anhängare
Phukets kommunalhus ockuperas, Krabis flygplats samt kommunalhuset är även de blockerade av PAD.
Det största fackförbundet i Thailand har utlyst en strejk med början i morgon till stöd för PAD. Om den startar påverkas det mesta; el, vatten osv. De hotar till och med att bryta strömmen för armen!

Det är detta sammantaget som gör att jag tror att vi kommer få se ett utökat undantagstillstånd inom kort.


Uppdateringar (tidsangivelser i thailändsk tid):
13.00 Hat Yais flygplats officiellt stängd.
15.00 "Det finns ingen risk för en kupp" säger återigen armechefen Anupong Paojinda. Jaja - det sa ni två veckor innan förra kuppen också!

18.30: På CNN-intervju av PAD-ledaren Sondhi säger han att PAD är helt utan ansvar och har inte gjort ett enda misstag! Jag blir skitförbannad när jag hör honom och ser bilder på demonstranter slå och sparka på polisen! Titta själva! Det finns även en intervju med Samak på CNN, tyvärr verkar det inte finns någon direktlänk, men när ni är på Sondhi-sidan kan ni klicka på Samak (som verkar väldigt lugn med tanke på situationen). Samtidigt fyller det på med demonstranter runt regeringsområdet PAD ockuperar. Varför försöker dom inte få bort dom? Nu kan dom ju - undantagslagar tillåter inga större folksamlingar än fem personer.

21.00 Nu finns 3 000 motdemonstranter framför stadshuset i Samut Prakan, de skingrades alltså inte - de flyttade.
Bilden till vänster är polisens arresteringsorder på de nio ledarna för PAD som är anklagade för landsförräderi (vilket jag personligen tycker är att ta i men min gissning är att de kommer inte att gripa dom i alla fall)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

14 kommentarer:

  1. hejsan!
    hittade hit genom din tråd på formuet på reseguien. jag ska flyga till Bangkok imorgon, ska backpacka runt i landet i 1 mån. hur skulle du göra, skulle du åka med tanke på hur det ser ut i dagsläget?

    Tacksam för svar/ Therése

    SvaraRadera
  2. Jag skulle åka! Håll dig från Dusitområdet i Bangkok och undvik andra stora folksamlingar. Sukhumvit o andra turistområden i Bangkok kommer knappast att påverkas. Använd huvudet så går det bra. Mina kompisar som semestrar på Phuket just nu har inte märkt av detta alls!

    Sen... prata INTE politik nattetid med thai! Du ska helst inte kommentera politiken över huvud taget, men whisky-full thai blandat med politisk frustration är farlig kombination.

    Vilket håll ska ni efter att ni landat? Jag vågar inte säga att flygplaserna i söder kommer vara öppna de närmaste dagarna.

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för ditt svar! Vi har tänkt att dra vidare till Koh samui med flyg. Hade först tänkt att stanna i centrala Bangkok några dagar men vi flyger nog vidare nu på en gång.
    Det jag är mest rädd för är att det ska bryta ut i krig. tror du de kan hända?

    MVH/Therese

    SvaraRadera
  4. Therese; Krig, nej det tror jag inte det kan bli. Det som eventuellt kan hända (det är rätt troligt i dagsläget) är att militären helt enkelt tar över landet. Det vore inte första gången, och om så sker märker du inget av det! Se även mitt nästa inlägg.

    SvaraRadera
  5. Tack för alla kloka råd :)
    vi åker!
    /Therese

    SvaraRadera
  6. hejsan!

    vilken bra uppdaterad blog du har maleé! följer den slaviskt då min mor och far numer är bosatta i bkk (mamma är thailändska). och jag vill ha lite koll på vad som händer...

    oroligheterna skrämmer många turister, vilket är synd. pratade med min far i morse som sa att de inte ens märkt av demonstrationerna...förstå mig rätt men media här i svedala är verkligen bra på att förstora upp saker och ting, tyvärr.

    må väl!
    / kicki

    SvaraRadera
  7. Hej Nia, det är nog inte bara i Svedala vi förstorar upp saker. Det är ett universellt fenomen... nyheter är ofta negativa. Sen är det inte uppförstorat, det är faktiskt folk som slår ihjäl varandra på gatorna - men det blir ensidigt (även hos mig även om jag försöker påpeka att du kan resa hit iaf).

    Jag har funderat en hel del på om det är rätt av mig att skriva så mycket om negativa saker. Men mitt demokratiska sinne och kärlek till Thailand gör mig så förb.... upprörd av alla stollerier som utförs i demokratins namn i landet av grupper (båda sidor) som inte bryr sig ett dugg om demokrati, och jag tvivlar tyvärr att de verkligen bryr sig om den stora massan thailändare också. Men makt och pengar är jag säker på att de bryr sig om!

    Situationen påminner om korsriddarna som slog ihjäl folk i guds namn...

    SvaraRadera
  8. Dat är kanon att få dina insiktsfulla rapporter. Vi som har hus och bara åker dit då och då när vi kan har ju inte så bra kol på politiken i landet och kan ju inte "känna av" läget som du. Tack Malée!

    SvaraRadera
  9. Lotta: You welcome madam! No worrie madam, ni kommer kunna njuta av ert hus :-)

    Fast dom måste lugna ner sig snart, det är bara den här veckan jag har tid att hålla på så här. Måste jobba också...

    SvaraRadera
  10. Som boende här i Phuket kan jag säga att man märker INGENTING!!!

    Skulle definitivt åka hit, själv har jag varit med om 2 statskupper. Men man märker inget om man inte ger sig in i demonstrationerna. Inte ens om man bor i Bkk!

    Hur tror du Maleé, kommer Phuket att drabbas?

    ha det bra, det har vi i Phuket!

    SvaraRadera
  11. Njaaa - de PAD-anhängare som finns på Phuket verkar vända blickarna mot Bangkok. Busslaster är på väg dit nu. Det är bättre än att de ockuperar flygplatsen igen, tycker jag.

    SvaraRadera
  12. Hej. Jag vill också passa på att tacka för rapporteringen. Det är svårt att hitta någon djupgående information om hur det är i Thailand just nu. Förutom hos dig, tack igen!

    SvaraRadera
  13. Tack för all info!

    SvaraRadera
  14. Tack anonym och Nicke!

    Det är roligt att få kommentarer, för även om man ser på räknaren att man har läsare så känns mer "på riktigt" när man vet att någon faktiskt läser det man skriver.

    Tack och god natt för ikväll, imorgon vaknar man väl till rapporter om storstrejk i Thailand är jag rädd för...

    SvaraRadera