torsdag, augusti 14, 2008

Saknar sammetsnatten


Folk frågar ofta vad man jag saknar i Thailand när man är hemma i Sverige. Jag saknar sammetsnätter, ljuslyktor och långa middagsittningar. Man har ju inte råd att vara lika länge och lika ofta på restaurang här hemma.

Annars saknar jag inte så mycket, jag vet ju alltid att jag snart kommer att vara där igen. V
isst är det vackert med sammetsnätterna? Bilden är från Thapwarin Resort på ön Kho Ngai i Trangprovinsen där jag bodde några dagar i mars.

Fast just nu saknar jag Ging, pratade nyss med honom. Han har det nu lika bra i Phuket som jag brukar ha det i Sverige. Svärfar frågar varje dag; vad vill du äta? Sen lagar han till vad helst Ging är sugen på, igår blev det tydligen nå’n vitlöksdoftande fisk. Så Ging har det bra och svärfar har det bra, han är lycklig över att ha sällskap - det har varit lite ensamt på Phuket för Bangkokbon Suphon.

Hundarna är också glada. Mike, den stora, svarta, försynta och hoppglada hunden blev så till sig när Ging kom att han ylade i högan sky! Mike hoppar fortfarande ut varje natt - men nu hoppar han tack och lov inte över till granntomten. Han har tydligen lärt sig sin läxa.

9 kommentarer:

  1. Hallåj där, såg att du är från samma stad som jag, (om jag inte tänker fel) bns närmare bestämt, kul. :-)

    vad bra att din firefox blev färggrann också,,, riktigt kul med lite annorlunda emellanåt i datorn.

    ha en skön dag

    SvaraRadera
  2. Va!?! Är du från Bollnäs också? Det såg jag inte, måste kolla din blogg igen då!

    He en skön dag du med!

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra att Ging har det bra, jag hoppas du klarar dig bra utan din man med. Här hemma håller vi på att riva min gamla lägenhet, snacka om skoj =)

    SvaraRadera
  4. Men va’ roligt att bank, slå och riva! Heja byggarbetar’n!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också att det är de mörka, varma kvällarna som är höjdpunkten. Och maten, förstås.

    Här - på sommaren - blir det ju aldrig mörkt. OM det skulle vara varm.
    Fast nu är det en ganska skön tid, stressfritt i trädgården och möjligt med tända ljus.

    SvaraRadera
  6. Förstår precis vad du menar med sammetsnätter, såna blir det ju aldrig här hemma i Sverige på samma vis!
    Men ni har ju hus redan, menar det i Thailand, själv känner jag mer och mer att vi inte hinner med här hemma som vi borde, tyvärr!!

    SvaraRadera
  7. Vi är överens, vi är nattens drottningar allihop ;-)

    Carina, visst har vi hus, men svenska trädgårdar är annorlunda... jag hade stor trädgård förr (som inte stressade mig, men jag har aldrig haft husvagn haha).

    I Thailand är visserligen trädgården fantastisk, men i ärlighetens namn sköter jag den inte, har trädgårdsmästare. Det är för varmt för att man ska njuta av att plantera och så. Herregud va bortskämd jag är!!!

    SvaraRadera
  8. Trädgårdsmästare handlar ju inte om att vara bortskämd, snarare om att någon fixar trädgårdsvillkoren bättre än vad du eller jag gör. Tycker jag.
    I Sverige är trädgård avkoppling, i Thailand finns den bara. Enligt min uppfattning. Som är en "trädgårdsmänniska" i Sverige.

    Kan det vara värmen som påverkar oss?
    Eller att klimatet inte erbjuder årstider? (Jag tänker så här: ge järnet i din trädgård tre månader sedan är det härligt med höst och vinter. I Th är trädgårdstiden året om..)

    ???

    SvaraRadera
  9. Jag tror du slog huvudet på spiken rakel. Trädgårdssäsongen tar aldrig slut i Thailand, därför är det roligare att pyssla i Sverige!

    SvaraRadera