fredag, augusti 29, 2008

Phukets flygplats stängd, sammandrabbningar i Bangkok

Jag uppdaterar direkt i detta inlägg, senaste nytt i rött!
I morse var tålamodet slut hos regering och polismakt. Nio timmar efter att demonstranterna tvingade bort polisen, slog ordningsmakten till. De har skingrat folkmassorna på flera håll i huvudstaden men demonstrationerna pågår än. Och nu samlas dom på annat håll när de inte längre kommer in i området runt regeringsbyggnaden. Anklagelser börjar redan hagla om polisbrutalitet i skringrandet av folkmassorna...

PAD-anhängare i Songhkla och på Phuket har stängt av vägarna till flygpla
tserna. Phukets flygplats har stängts, Songkla vet jag jag inte. På Suvarnabhumi har säkerheten höjts.
Nu (strax före 16 thailändsk tid) har de även blockerat Hat Yai och Krabis flygplatser. Var ska detta sluta!

kl 16.30: Polisen har lämnat regeringsområdet och alla demonstranter är på väg tillbaka in. Premiärministern Samak sitter i akut-möte med militärens alla höjdare... usch usch!


kl 17.00: THAI Airways meddelar att flygen går som normalt till och från Phuket och Hat Yai. Jag undrar bara hur folk kommer till sina flyg då PAD blockerar ingångarna? Och THAI meddelar också att fackföreningen är beredda att ta ut 15 000 personer i strejk, vilket skulle lamslå landets flygtrafik. Anledning; att polisen gått på demonstranterna. Så demonstranterna ska få gå på polisen, men polisen ska inte få utföra jobbet som ålagts av domstolen?
Tjohej...

kl 17.30 Demonstranter stormar Phukets flygplats, slår sönder fö
nster och säger att de gör detta för att THAI tillåts fortsätta flyga?! Ööööh - nu förstår jag inte! I norr hotar dom med stänga ner kraftverk och i söder har dom tagit över en radiostation på universitetet i Songhkla.

kl 18.00 Nu har flygplatsorganisationen AOT meddelat att Phuket, Hat Yai och Krabis flygplatser officiellt stängda på obestämd tid. Stackars de som är ute och semestrar nu! Armechefen (heter det så?) har meddelat att militären INTE ser anledning att lägga sig i. Han anser att polisen kan handskas med situationen och det inte - just nu är ett sådant nödläge att militären ska ta över.

kl 19.00 Samak (premiärministern) säger att det kan bli ett läge då de måste ta till undantagslagar. Men först ska de hålla ceremonin som kronprinsen ska presidera över. Ceremonin är startskottet på en 116 dagars kampanj för Nationell enighet.... Vilket skämt - enighet är inget ord s
om passar in på läget! Men kampanjen planerades långt innan PAD började demonstrera. Samak talar varje lördag på TV, det är väl då vi får höra om undantagslagar kommer att införas eller inte. (undrar om bloggen själv tycker detta är viktigt... jag får inte bort den röda färgen!) Jag håller med min käre make, det här är rena actionrullen!

kl 20.00 Thailändsk TV visar demonstranter som attackerar Bangkoks polishögkvarter viftande med flaggor, iklädda sina kungligt gula tröjor. Jag tror inte kungen gillar att förknippas med en mobb som stormar polisstationer! De ger sig på polisen för att polisen brukat våld mot PAD-anhängarna när de försökte skingra massorna. Några blev skadade, inte allvarligt vad jag sett, med tillräckligt för att få fram bilder på några blödande anhängare. PAD-ledare har varnat om att de kan komma att attackera polisstationer. Han sa även att om polisen inte ber om ursäkt kommer landets alla polisstationer att stå i brand?! Jag hoppas av hela mitt hjärta att det är en felöversättning...


kl 22.00 Nu spekuleras det för fullt i landet. Välinformerade källor (enligt
The Nation) avslöjar ett hemligt möte där regeringsledamöter planerar att tvinga Samak att avgå (Om han gör det, räcker det för PAD, jag tvivlar) Andra spekulerar om att undantagstillstånd är oundvikligt och kommer att kungöras i morgon. Jag säger som jag ofta sagt vad gäller thailändsk politik. Det enda jag vet är att jag inte vet! Vi får invänta morgondagen, nu är det sent i Thailand och jag tvivlar på
att något drastiskt kommer att hända förrän morgon.

Det här... bilden nedanför tror jag är ett mycket stort misstag från den hårt trängda polisens sida. Tårgas är INTE bra mot demonstranter, även om de försöker ta sig in på polisstationen!

kl 01.00 (natten mot lördag i Thailand) Ett sista skvaller innan jag ger upp för ikväll. Enligt uppgifter skall premiärminister Samak nu befinna sig på en privat audiens hos kungen i Hua Hin. Morgondagen kommer att bli intressant... God natt alla Thailandsvänner.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

19 kommentarer:

  1. Tur att Ging hann hem innan dom stängde flygplatsen!

    Hoppas det tar slut snart!

    SvaraRadera
  2. Ja det var på berömda håret, när de åkte ut ur flygplatsen vällde folkmassorna fram, det var riktigt otäckt!

    Jag är rädd för att militären tvingas gå in...

    Det är du och jag som är Thailändsk-svenska nyhetsankare Långrygg ;-)

    SvaraRadera
  3. det hade varit nåt, ska vi starta nyhetstv på youtube? ;) "Över till Maleé i studion"

    Fast jag kanske skulle varit i studion, har inte lämnat huset sen i måndags kom jag på nu...

    SvaraRadera
  4. Jaaaaaa! Så nu säger jag; Därmed lämnar vi över till Långrygg, på plats i demonstrationernas Bangkok där spänningen stiger minut för minut och människor frågar sig; Vad händer med landet och hur ska detta sluta?

    Så vad säger du Långrygg? Vad händer och hur ska det sluta...?

    SvaraRadera
  5. Vad i fridens dagar är det som händer? Nu känns det nästan jobbigt att åka till Sundsvall och lämna datorn, det känns nästan som jag måste leta reda på en dator för att följa era rapporter. Vi håller tummarna för att det reder upp sig och det blir någorlunda lugnt igen.

    SvaraRadera
  6. Ja det är otäckt... jag har svårt att koncentrera mig på jobbet... Hoppas ni får en lugnare helg i Sundsvall och tur du inte är på väg till Phuket nu!

    SvaraRadera
  7. Men fy vad otäckt, vad åstadkommer man med dessa terroraktioner? Man blir lite förskräckt. Det är så otäckt när stora människomassor övergår till att bli mobb, vad som helst kan ju hända.
    Tack för alla rapporter, jag går in ofta nu och läster....

    SvaraRadera
  8. Ja Lotta, så här orolig som jag är nu över tillståndet i landet var det länge sedan jag var!

    Vad de åstadkommer? Tja om dom vinner avgår regeringen och då blir dom hjältar (åtminstone i vissa kretsar). Avgår regeringen inte kan dom antingen bli martyrer eller stämplas som agiterande pöbel.

    Den som vinner skriver historien...

    SvaraRadera
  9. Vad är det här? Låter som rena inbördeskriget! Jag får mer information här än på tidningarna på nätet. Tack för att du informerar oss.

    SvaraRadera
  10. Jag glömde bort en fråga. Varför anses demonstrationerna vara fredliga när dom stormar tv och polisstationer? Det är inte så fredligt i mina ögon.

    SvaraRadera
  11. Ja du Lena c, det undrar jag också... Mao så har jag inget vettigt svar på frågan!

    SvaraRadera
  12. Vi ska flyga till Phuket om en vecka. Nu börjar jag bli orolig. Tror du dom löst situationen tills dess?

    SvaraRadera
  13. Uppdatering 22:20 lokal tid: Såg precis på tv hur polisen sköt tårgas på demonstranter, missade tyvärr inslaget, såg bara en snutt. Enligt Maja hade polisen först förnekat att det var dom som sköt tårgas, men sedan "erkänt". Svårt att veta vad man ska tro, olika tv-kanaler håller på olika sidor.

    SvaraRadera
  14. Anonym: Ja jag tror situationen är under kontroll tills dess. Men tyvärr kan varken jag eller någon annan ge garantier om att det är så!

    Men Phukets turistindustri kan inte tillåta att flygplatsen hålls stängd och det är dom som har pengarna...

    En gissning är att flygplatsen kommer att vara öppen igen om ett par dagar.

    Långrygg; Tack för infon, jag skulle ta till tårgas om jag var polis också...

    SvaraRadera
  15. Nu har jag sett bilderna Långrygg, och ajajaj - där lyckades demonstranterna tvinga fram en våldsam demonstration från polisen som dom definitiv kommer att få äta upp! Samak också förmodligen...

    Fast vad ska polisen göra? Dom försöker ju faktiskt att storma polisstaitionen!

    SvaraRadera
  16. Hej. Jag vill också passa på att tacka för all information. Hamnade här efter sökt på google och du skriver mycket mer än tidningarna. Hoppas det inte blir inbördeskrig eller nåt i morgon. MVH Olle

    SvaraRadera
  17. Tack Olle! VI får verkligen hoppas att det inte blir inbördeskrig, och det tror jag verkligen inte att det blir!

    SvaraRadera
  18. Kul, sitter strandad i Bankok just nu.
    Skulle flyga härifrån igår. Bokade om till idag(31Aug).. Men det verkar som om det inte blir av idag heller.

    Nu så har några här på hotelet ,(som thai förövrigt VÄGRAR att betala), Som har anordnat med en stor 45sits buss att åka ner till Phuket.
    ~12 timmars bussresa framför oss.
    Men då vet vi iaf att vi inte väntar på något obestämmt.

    Hoppas problemet är löst om 3veckor då vi ska vidare till Sverige!

    SvaraRadera
  19. Patrik, stackars er! Dom öppnade flygplatsen på eftermiddagen men det är nog lika bra att åka buss. Det lär vara några som ska slåss om de biljetter som finns...

    Om tre veckor MÅSTE det vara löst, annrs går Thailand under!

    SvaraRadera