torsdag, februari 28, 2008

Taksin har landat


Då var han hemma igen, Thailands mest hatade och mest älskade man; Taksin Shinawatra. Kvart i tio kom han med Thai Airways plan från Hong Kong. På flygplatsen och vägen ut dit står enormt mycket folk. De flesta hälsar honom välkommen hem men det finns även de som demonstrerar mot honom. TV sänder direkt från flygplatsen.

Den den thailändska entreprenörsandan märks tydligt, det finns redan t-shirts att köpa prydda med Taksins leende nuna. Något jag inte gillar är att det finns munkar utanför flygplatsen som också bär pro-Taksin-skyltar - dom tycker jag borde hålla sig opolitiska!


Taksin togs emot i ett egen VIP-rum på Suvarnabhumi. Mottagningskommitten bestod delvis av poliser, han är arresterad i sin frånvaro. Nu tvivlar jag starkt på att de låser in honom, de tror han tydligen inte själv heller eftersom hans familj bokat in sig på ett av Bangkoks lyxhotell. När detta skrivs har han inte kommit ut ur flygplatsen.

Det ska bli intressant att följa vad som händer. Rättegången och Taksins löfte om att hålla sig opolistisk - klarar han av att inte lägga sig i politiken? Jag tvivlar. Bilden är lånad från Bangkok Post.

Tillägg en timme senare: Oavsett vad man tycker om honom så måste man erkänna
att han är en stor PR-begåvning! Han kysser fosterlandets mark när han kommer ut, han har händelsevis med sig spelare från Manchester City m.m. Han arresterades direkt som väntat. Taksin kommer ut mot borgen blixtsnabbt gissar jag. Detta är militärens absoluta skräckscenario - de lyckades inte vända folket mot Taksin - de skapade istället en halvgud. Vilket misslyckande för militären!

4 kommentarer:

  1. Hua mig, är den rackaren tillbaka nu. Ja, ja, det var ju väntat. Om han inte kan hålla sig ifrån politiken så hoppas jag att han i alla fall har lärt sig att skilja på sina egna och statens pengar, men det är väl ett fåfängt hopp....

    SvaraRadera
  2. Citat "Om han inte kan hålla sig ifrån politiken så hoppas jag att han i alla fall har lärt sig att skilja på sina egna och statens pengar,"

    Tja, det har väl ingen. Dom är lka goda kålsupare allihop. Militären som tog över för att "skydda befolkningen mot korrumptionen" såg tex till att få mycket och stora donationer från alla företag så snart de satt på plats....

    SvaraRadera
  3. Har liksom svårt att försöka tänka mig samma slags situation i Sverige. Typ byta ut Taksin mot Göran Persson (som ju också har "lagt av" med politiken....). Folkmassor utanför Arlanda, Persson kyssandes asfalten bland bagagevagnar och Taxi Stockholm-bilar osv.

    Känns smått absurt.

    SvaraRadera
  4. Hahaha - bara bilden av Göran när han kysser marken är tillräckligt för mig... åsså bilden när han försöker kravla sig upp!

    SvaraRadera