onsdag, februari 20, 2008

Hundmördare

I går natt, hemma på Phuket kom en herrelös, vänlig och tystlåten tik in på vår gård. Hon gick aldrig ut.

Hon hade bjudits på förgiftad mat av någon av våra grannar. Hon dog här i sällskap med sina hundkompisar Jack och Mike. Buddhan i Wat Pho representerar min önskan om att fler människor uppförde sig som SANNA buddhister in i hjärteroten! Våra grannar är en blandad skara, så jag vet inte om det är en buddhist, muslim eller kristen som utdelat den dödande maten. Jag vet dock vad jag och Ging tycker om personen i fråga - men det lämpar sig inte i tryck!


Ledsen blir man, vår mur är inte klar - så orolig för Mike och Jack blir man också!

8 kommentarer:

  1. Åhh nej va hemskt.....för en djurälskare som mig är det ofattbart att det finns människor som kan göra så här.
    Kram och var rädd om vovvarna

    SvaraRadera
  2. Visst är det förskräckligt! Vi har samma mentalitet i vår by tyvärr. Tycker ju själv att sjuka döende hunder borde avlivas på humant sätt. Så även herrelösa aggresiva hundar. Men thailändska veterinärer slår tydligen ifrån sig med bägge händerna vad gäller avlivning. Däremot att lägga ut förgiftat kött, då får hunden skylla sig själv. Lite konstigt tycker jag.
    Håll koll på dina små voffsingar!

    SvaraRadera
  3. Även om man som grundinställning tycker att det är bra och viktigt och nyttigt och spännande att vi alla är olika och har olika åsikter i olika frågor, så finns det ju vissa gränser för vad man kan tolerera hos andra.....
    Här var väl definitivt den gränsen väl passerad!

    Vågar knappt berätta för Emmy, för då kommer hon oroa sig för lilla Jack.
    Förresten hittade hon en liten mini-Jack i plast i leksaksaffären i helgen. Den heter också Jack och är nästan lika gullig som riktiga Jack. Vov!

    SvaraRadera
  4. Jag tror nog att alla svenskar fördömer detta beteende! Men nu har vi fixat nåt... se nästa inlägg!

    SvaraRadera
  5. Man måste vara riktigt sjuk om man gör ngt sådant. Fy vad hemskt.

    SvaraRadera
  6. så hemskt!!
    Och vilken hemskt död:(
    vad ledsen man blir!

    SvaraRadera
  7. Så hjärtskärande tragiskt. *snörvlar lite och hoppas att det inte var plågsamt för tiken* Men det måste finnas argument som även sådana människor som gör sånt kan förstå. Hemma förklarar jag för folk som är livrädda för möss att om de lägger ut råttgift så kommer mössen att ligga och ruttna i deras väggar och dra till sig en massa mycket farligare saker och dessutom kan huset då bli osäljbart... ;-) Vad jag menar är att folk behöver upplysning. Kan de inte gå på det mest logiska, självklara argumentet (medkänsla med hunden eller åtminstone med dem som tvingas se den dö och ta hand om kroppen), så får man trigga andra saker. Ekonomi kanske? Om personen försörjer sig på turister så förklara att turisterna blir upprörda. Om personen är religiös, tala om gudarna. Du och Ging är viktiga som etiska ankringspunkter för omgivningen. Det ni gör skapar goda spiraler. :-)

    SvaraRadera
  8. Visst behövs upplysning - men til vem? Alla vet att alla gör, men ingen tlar om att de gör det... Se även gärna min kommentar om religion kontra kultur i nästa inlägg.

    Etisk ankringspunkt - jo jag tackar, det var inte illa ;-)

    SvaraRadera