tisdag, oktober 09, 2007

Mot himmelska höjder

För fem år sedan planterades palmer på rad. Snabbt växte de upp till två meters höjd. Där har de stått och vajat i vinden sen dess. I år har monsunen varit kraftig och denna blöta har tydligen gett växtkraft så det räcker och blir över! Nu är alla palmer fyra-fem meter höga.

Vi har en annan typ av palm som häck mot vägen, även dessa har fått växtspatt i år - nu är dom dubbelt så höga. Det betyder att det blivit lite tomt i markhöjd. Men att köpa fler växter är ju bara kul!

Igår var vi till immigrationskontoret för att förnya mitt visum. Det är lätt som en plätt när man är utländsk kvinna. De behöver dubbla kopior på att vi är instämplade som gifta på kommunkontoret, Gings husbok (deras personbevis), hans id-kort och mitt pass. Trodde jag ja... i år ville dom även ha kopior på det svenska vigselbeviset, ambassadens engelska översättning av mitt personbevis och den thailändska översättningen av samma papper!

Tur vi köpte bil - det var bara att åka hem och hämta fler papper. Sen fick jag mitt ettårs-visum, men med en kontrollmånad. Det betyder att jag ska dit igen senast 7 november. När jag frågade varför, blinkade tjänstemannen och sa att vi hade ju trots allt inte varit gifta sååå länge. Håhåjaja!

Idag skiner solen hejvilt från en klarblå himmel och termometern visar 33 grader. Låter högt, men det är varmt!

6 kommentarer:

  1. Jag är "såld" på ditt sätt att skriva
    det finns hur många som helst som skriver på "nätet".Du är bra! riktigt bra.
    Har köpt din bok, har inte fått den än.

    SvaraRadera
  2. Hade ingen aning om att palmer växte så fort även om det nu är
    Thailand dessa gror, där ser man!
    33 grader, men det låter ju perfekt
    tycker jag, som Peps Persson säger, alldeles lagom för mig!
    Kramen Carina

    SvaraRadera
  3. Aha, nu har Pehr-erik blivit Pelle ;-) Jag blir alldeles stolt av dina ord - hoppas du gillar min Thailandsbok också!

    Carina, 33 är perfekt, då kan man sita ute (som ikväll) och bara njuta utan att frysa ens när det kommer vindpustar, för det pustar varmt!

    Du (och andra bloggar-kamrater) får ursäkta att jag inte kommenterar så mycket på andra bloggar just nu - mina uppkopplingar lämnar MYCKET övrigt att önska! Kram!

    SvaraRadera
  4. Ville bara presentera mig med mitt hela namn.
    min signatur får bli "Pelle"
    skall söka visum för "tre månader"i visum djungeln det skall bli intressant

    SvaraRadera
  5. Pelle, det är inga problem. Sök ett vanligt turistvisum - det är på 60 dagar. Detta kan du sen förlänga i 30 dagar på plats på vilket immigraitionskontor som helst. Gå dit några dagar innan visumet går ut. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Bil och höga palmer, vad härligt det måste vara att komma ner och få se allt som hänt medan ni huttrat i Sverige. Kör försiktigt
    :-)

    SvaraRadera