fredag, april 27, 2007

Lååångtråkigt

Har du det alldeles för kul? Prova att åka till det thailändska lantmäteriet - där är det tråkigt! Vi skulle skriva Ging som ägare av marken som vårt hus står på. Marken har varit i A’s ägo i över fem år nu. Efter fem års innehav minskar skatten rejält vid överlåtande. Halv nio satt vi på kontoret, en timme senare fick dom prata med den första kontoristen. Sen dröjde det till halv ett innan dom ropade fram oss igen!

"33.000 baht blir skatten" löd domen från kontoristen. Vi tappade hakan - mellan fem och tio tusen hade vi trott!
"Ni har ett hus på marken" sa kontoristen. Jovisst, det har vi faktiskt märkt.
"Men det är mitt hus" sa Ging.
"Vem som äger huset bryr vi oss inte om" sa kontoristen. "Att det finns byggnation där betyder att marken är mycket mer värd"
"Men, men... hur ska vi göra då" sa Ging
"Vänta" sa kontoristen. "Huset blir fem år i oktober, kommer ni då vill vi bara ha åtta tusen baht"

Inte mycket att fundera på. Vi tog tillbaka våra papper och åkte hem. En lång resultatlös förmiddag var över, men som både A och Ging sa: "Vi satt inte förgäves - vi har lärt oss nåt. Gör ingenting förrän både mark och hus varit i samma persons ägo i minst fem år".

11 kommentarer:

  1. Långtråkigt!?

    Jag kan berätta för dig om långtråkigt.... :)

    I vilket fall, snurrigt att skatten kan vara olika beroende på hur länge man bott i hus och på land...

    SvaraRadera
  2. Gör det! Har det att göra med väntan på uppehållstillstånd tro?

    Ska vi försöka ses i sommar - i Stockholm?

    SvaraRadera
  3. Att vänta är nog ett av det tråkigaste man kan göra. Hoppas det går bättre då i höst....

    Kram på er!

    SvaraRadera
  4. Det hoppas jag med! Ska ni till Sverige nåt i sommar? Kram!

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset,.,lärorikt med internetvänner..

    SvaraRadera
  6. Hmm..kom den kommentaren med,,nytt f;nster ;ppande sig..

    SvaraRadera
  7. Fotavtryck:
    Visst är det bra med internetvänner, jag lär av dig med! Det är knas med kommenterandet på Blogger hos de flesta! Ibland får jag inte genom kommentarer hos dig heller.

    Nille:
    Att det är olika skatt tycker jag inte är så konstigt egentligen - det är ett sätt att stävja mark- och byggnadsspekulation.

    SvaraRadera
  8. Det vore hemskt trevligt att träffas i Stockholm, i sommar, eller när det passar. Det har jag tänkt fråga om själv länge :)

    Vart bor ni? Vi bor i Sollentuna (snart).

    SvaraRadera
  9. Mitt i city, nära Nalen. Mejla mig:
    info@resaithailand.se

    Ha ni fått era uppehållstillstånd än?

    SvaraRadera
  10. Intressant att höra att det inte bara är här i Sverige som reglerna ibland är lite snåriga.

    SvaraRadera
  11. Jag trodde svensk byråkrati var värdsbäst på att krångla till det innan jag kom hit. Men svensk byråkrati är lätt som en plätt och har glasklara regler jämfört med thailändsk!

    SvaraRadera