söndag, november 21, 2010

Happy Loy Kratong!

Ikväll firar vi Loy Kratong i Thailand. Vi åker förmodligen till Nai Harn och sjösätter våra bladtårtor. Loy Kratong är min favoritfestival och solen skiner så det blir säkert en fin kväll. Med hjälp av videon kan ni sjunga helgens sång.

Vill du fira, tillverka en tårta av bananblad, smycka med blommor. Sätt dit ett ljus och en rökelse. Lägg i ett hårstrå och en liten peng. Sen skjutsar du iväg tårtan i havet, sjön eller badkaret samtidigt som du förlåter dom som varit dumma mot dig och dig själv för dina misstag och ber om tur och hälsa för dig och dina nära och kära. Happy Loy Kratong till er alla!

Tillägg vid lunch: Näää, dom varnar för storm ikväll - och måndag tisdag :-(
Tillägg måndag morgon: Meteorolgerna hade både rätt och fel... vid midnatt, strax efter att vi kommit hem, kom ett rejält skyfall. Nu är det blå himmel igen. Perfekt!

9 kommentarer:

  1. Jag har så många gånger tänkt tacka dig för det du skriver om Thailand bortom turistparadiset. Under den stora krisen följde jag, förutom thaiäpress, främst Svd (Bertil L) och dina inlägg.Kände mig alltid helt uppdaterad, när jag talade med familjen i Bkk.
    Loy Krotong firade jag förra året i parkien vid Emporium. Det var en fin upplevelse! En upplevelse att minnas! Såååå många människor, sååå trångt och såååå många varma leenden och hjälpsamma händer nerför den nu leriga slänten ner till sjön.

    Jag har bett min familj att sjösätta en båt för min räkning. Vad säger traditionen?

    Loy Krotong på er också!!

    SvaraRadera
  2. Det är snöblask ute och is på närmaste sjö och vi har inget badkar. Tror du det funkar i diskhon? ;-)

    Nä vad synd att det blåser upp till storm hos er just i ikväll! Hoppas ni får en trevlig afton i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Vi har ingen storm i vårt badkar så vi sjösätter våra tankar där.Mina flytljus är slut så jag får tänak mig min"tårta".
    Varma tankar till er!

    SvaraRadera
  4. Nu har ni firat klart gissar jag - hoppas att det inte blev storm! Förr eller senare ska jag vara med och fira Loy Krathong!

    SvaraRadera
  5. Doris, tack! Loy Kratong är alltid fint tycker jag. Vad traditionen säger om att någon annan sjösätter har jag ingen aning om men man är ju praktiska här så det funkar nog bra ska du se.

    Hannele, diskhon blir utmärkt ;-) Stormen kom perfekt tid, precis när vi kom hem vid midnatt! Nu solsken igen!

    Brita, där är tankarna som räknas.

    Marie-Anne, du kommer nog vara med om ett år eller så...

    SvaraRadera
  6. Vi hoppas också att det inte blev storm!
    Här var kvällen lugn och behaglig och stranden var fylld av människor, krathonger och lyktor. Riktigt vackert!
    Kramar från oss alla tre

    SvaraRadera
  7. Hahaha - vi skrev samtidigt Rakel! Som sagt, det blev perfekt! Kramar tillbaka er tre från oss!

    SvaraRadera
  8. Vi har naturligtvis firat Loy Kratong i Karon också.
    Mycket folk, marknadsstånd, vackert väder.
    dekorationerna skickades ut både i dammen på baksidan och i havet. (vi har en liknande damm som ni har i Nai Harn)
    Morgonen därpå kunde man se ungdomar gå i dammen och plocka ev. mynt fån "blomtårtorna".
    Det blev ingen "blomtårta" i år trängseln var för stor och jag för loj.

    SvaraRadera
  9. Du väl inga synder att förlåta, så du behöver ingen Pelle ;-) Jag har firat vid Karon-dammen flera gånger tidigare, fint det också!

    SvaraRadera