tisdag, juni 29, 2010

Huvudbry för moppeåkare

1 juli ska lagen om hjälmtvång i Thailand börja gälla på riktigt. Det har varit lag på att alla på moppe ska ha hjälm i många år, men inte ens polisen har brytt sig om det. Från och med torsdag kommer polisen stoppa och bötfälla de som sitter bakpå utan hjälm.

"Det är dumt, det går inte!" sa en kompis härom dagen. Varför undrade jag. "Korgarna är för små!" fick jag till svar. Så ser de flesta thailändare på saken. Hjälmtvånget har inget med säkerhet att göra. Hjälm sätter man enbart på sig för att slippa böter. Så nu är många thailändare irriterade eftersom korgen på moppen bara rymmer en hjälm. Var ska dom lägga den andra hjälmen när polisen inte finns i närheten?


Idag har apellationsdomstolen sagt nej till att släppa de röda ledarna mot borgen. Det sitter inlåsta sedan 19 maj. Då det fortfarande är undantagslagar som gäller i Bangkok och 23 andra provinser kan man hålla folk inlåsta utan domstols-förhandlingar länge. Undantagstillståndet kan lyftas eller förlängas 7 juli. Tecken tyder på att dom inte kommer att ta bort det. Jag hoppas jag har fel, men det kommer många uttalanden om "prekärt läge" och "oroselement som fortfarande verkar" just nu.

Tillägg 1 juli kl 14: tyvärr hade jag nog rätt. Abhisit sade nyss att "Det bör vara fortsatt undantagstillstånd i Bangkok, men förmodligen kan vi ta bort det i de andra 23 provinserna"

Det verkar däremot inte vara någon brådska med att ställa någon till ansvar för den gula demonstrationen. Åklagarmyndigheten har återigen skjutit upp beslut om eventuellt åtal mot de gula ledare som är ansvariga för de olagliga ockupationerna av regeringshuset och flygplatsen. Dessa ockupations-demonstrationer av de gula genomfördes 2008, de ledarna har inte suttit inlåsta en enda natt. 4 augusti är nästa datum för ett eventuellt åtalsbeslut i frågan.

Det var i huvudsak allt för idag från Thailand och Phuket där jag är säker på att ny produkt snart kommer att säljas. En moppekorg som rymmer minst två hjälmar...


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

  1. Fram för större korgar, eller inte. Dom kanske helt enkelt skall ha hjälmarna på huvudet. Snygg layout du skaffat Betydligt snyggare än huset intill stenbordet. Ha det bra, kram!

    SvaraRadera
  2. Bra med hjälmtvång tycker jag, men då ska de sitta på huvudet och inte ligga i korgen. Vi har bara ett huvud och det ska vi vara rädda om.

    SvaraRadera
  3. Bra med hjälm! Köp stärre korg då!.. Det tar tid att lära om nya beteenden,,, låång tid,, På filippinerna kör man också runt med en massa hjälmar hängande på styret!

    SvaraRadera
  4. Hjälm är inga problem, jag vågar knappt åka moped.
    Man kommer inte dit man ska, med bara vänstersvängar, törs inte göra högersväng.
    Trafikreglerna är bara rekommendationer, jag rekommenderar "chickenbussen" där får man vind i håret, det får man inte med hjälm!

    SvaraRadera
  5. Annika & Katarina, hur många år tod det innan vi fattade det i Sverige? Det var inte percis populärt med hjälmtvång där heller när det kom.

    Pelle, man kommer långt med vänstersvängar, ibland lite för långt... då kan man ta kycklingbussen hem igen ;-)

    SvaraRadera
  6. Mmm jag vet,det gäller även cykel som ibland går snabbare en MC/Moppe,och händer något är huvudet ofta först i backen, men hjälm nejdå tycker många. "Jag cyklar så fint och bra"..... Huvudskador kostar onödigt med lidande, död och samt vården en massa stålar. Billigare med hjälm och så sparar vi på liv,en enkel matematik. Tjohej och kram på dig!

    SvaraRadera