söndag, juni 13, 2010

Gränsen är nådd utan att gränsen är nådd

Dagens samtal till mitt nya telefonbolag dtac som jag bytte till förra månaden:

Jag: Jag kommer inte ut på nätet med mobilen.
Kundtjänst: Nej, vi har stängt av signalen.
Jag: Varför?

Kundtjänst: Madam har inte betalat räkningen.
Jag: Vilken räkning?
Kundtjänst: Jag ser att du inte fått någon, men den är inte heller betald.
Jag:
?
Kundtjänst: Vi har en övre gräns på nya abonnemang på 1 000 baht per månad.
Jag: Men min balans ligger på 910 baht, kollade nyss.
Kundtjänst: Det stämmer, men 910 är rätt nära 1 000 baht.
Jag: ?

Kundtjänst: Men eftersom du ringer slår jag på signalen igen!


21 kommentarer:

  1. Ha ha helt otroligt!
    Rose-Marie

    SvaraRadera
  2. Wow - är detta Thailand eller........ ? Dags att byta bolag igen kanske??

    SvaraRadera
  3. Låter som en scen ur "Fawlty Towers"... fast kanske inte lika kul i verkligheten... ;-)

    SvaraRadera
  4. Haha va?? Shit va sjukt. Bytte själv här hemma från Telenor till Tele2 och fick 400kr mindre i månadskostnad, fast jag nästan ringer mer.. Hmm..

    Ha en underbar söndagkväll! Kram!

    SvaraRadera
  5. Thailand.......underbart....Ha Ha Ha..........

    SvaraRadera
  6. Det var ju lätt att lösa i alla fall :)

    SvaraRadera
  7. Jag skulle köpa via Kundtjänst Telia mobilsurf kontant, ringde från Thailandet.
    Inget fungerade, fick simkortet med det samma, efter en månad kom stickan, efter en månad kom räkning på abonnemang, 161 kr.som jag inte betalade(har köpt kontantsurf) efter många telesamtal med Telia kundtjänst har vi nu "Bredbandsbolaget"
    Har fått utbetalningskort på 161kr. som jag aldrig betalade.
    Ack ja, nog kan det strula överallt i världen.
    Att du fick det ordnat med ett samtal är helt OK.

    SvaraRadera
  8. Hur tänkte de då???

    SvaraRadera
  9. RM, man tappar rätt ofta hakan här...

    Marie-Anne, Oh ja DETTA är verkligen Thailand ;-)

    Hannele, jag kunde inte annat än skratta. Ging däremot blev irriterad och tyckte jag borde skällt på dom. Men för vad? Det skulle inte blivit bättre och dom slog ju på signalen igen.

    Ammi, va bra, då får du mer att spendera på semestern!

    Anonym, jepp Thailand roar automatiskt ;-)

    BUdget, precis. Värre hade varit om dom sagt; nu får du inte ringa mer förrän vi skickat ut röäkning nästa vecka och du betalat. Det kunde hänt det med...

    Pelle, hohoho - skönt att höra att det är likadant hemma i Sverige.

    När jag felanmälde nätet i huset på morognkulan för en vecka sedan fick jag till svar: Vi kommer imorgon - idag fyller teknikern år! Fast sedan löste det sig av sig själv och nätet började funka en timme senare.

    SvaraRadera
  10. Ja, det låter som en helt vanlig dialog mellan en (västerländsk) kund och ett thailändskt företag. Man blir aldrig riktigt klok på hur de tänker, och jag tror inte att de själva vet det heller om jag ska vara ärlig.

    SvaraRadera
  11. Lotta, missade din kommetar; tänkte? Vem säger att någon tänkt...

    Christer, mmm - du börjar bli van va? ;-)

    SvaraRadera
  12. Hej Malee!

    Det verkar som att du har väldigt bra koll på staden och jag frågar därför dig. Jag ska åka till BK 29 juni och undrar vilka områden som är mest välbevarade eller om det finns områden som man ska hålla sig undan från? Vi ska bara stanna i två dagar och tänkte mest känna in atmosfären, en drink på Bangkok Hilton och lite mat. Ja, du kanske har nån bättre idé? :)

    Mvh
    Josefine

    SvaraRadera
  13. Hi,hi, det är bra tokigt. Men trevligt för teknikern som fyllde år och fick vara ledig. Hoppas ni får ett enklare liv utan en massa tok framgent, kram.

    SvaraRadera
  14. Kul dialog....det blev mycket fniss så tack för det, ha, ha.

    SvaraRadera
  15. Hej i Taiwan; Det är bara på vissa ställen i centrala Bangkok som det finns spår av oroligheterna, dvs där det brunnit, men kolla med Bangkok-boende istället. Förslag: http://blogg.bangkokinfo.se/

    Åsa, ja kan vi få en lugn, skadafri period nu tack! Kram!

    Annika, bättre skratta åt eländet än gråta. Och telefonen funkar utmärkt nu. Undrar hur länge...

    SvaraRadera
  16. Ha, ha.. Det kunde mycket väl vara på Filippinerna detta händer!

    SvaraRadera
  17. Katarina, det tror jag säkert. Vi lever i rätt lika länder vad gäller en hel del...

    SvaraRadera
  18. Helt fantastiskt! Underbart!! Eller inte ... Dagens, eller rättare nattens (eftersom jag jobbar natt just i natt), garv bjöd du på i alla fall.

    SvaraRadera
  19. Hej Suss, long time no see! Det är ju kul att man kan roa folk... och mobilen funkar utmärkt, fick till och med en räkning igår, undrar om dom tänker vänta in sista dag för betalning innan dom klipper igen, vojne vojne!

    SvaraRadera
  20. Jag har samma problem med 3BB och internet. Ibland får jag räkningar som jag inte ska betala och ibland får jag inte räkningar som jag ska betala.

    Oavsett vilken sorts räkning jag får eller inte får så får jag ofta ringa och klaga på att det inte fungerar som det ska.

    Då brukar det blir ungefär sådana diskussioner som din ovan. Senast vi åkte till Cha Am kotoret för att betala en räkning vi inte fått så klagade jag på att det var väldans långsamt, men det var det inte något att göra någonting åt för det var TOTs fel.

    Dags att byta leverantör när vi flyttar nu. Inte för att jag tror det blir bättre, men lite variation på problemen är ju alltid roligt.

    SvaraRadera
  21. Guava; När vår uppkoppling är dålig och jag klagar säger dom att det är inte deras ansvar då dom köper det av CAT telecom. Huvudsaken är att ingen har ansvar - eller hur?

    I fredags stängde dom min telefon igen, av samma anledning - jag använder den! Betalade räkningen som har slutdatum 26(!) juni o dom öppnade igen. Undrar hur många månader dtac ska bestämma hur mycket jag får ringa?

    Lycka till med flytten till det fina huset och lycka till med nytt internetföretag som utan ansvar för uppkopplingen skickar räkningar när dom har lust!

    SvaraRadera