fredag, juli 24, 2009

Trädgårds-zoo


Har vi några insektskunniga bloggläsare tro? Denna skönhet gillar bambu och gör inget större väsen av sig. Skulle gärna vilja veta vad det är.

Jag gillar inte insekter speciellt mycket, men denna sitter bara där och viftar på sina tentakler. Jag är inte säker, men jag tror den kan flyga också - eller också hoppar den långt! Visst är den vacker?

Vi har en annan nykomling i vårt ofrivilliga zoo. En tupp tycker vår trädgård är underbar och spenderar all tid han kan hos oss vid gamla huset. Eftersom det bara är jag som sitter här och jobbar låter vi honom hållas. Men förr eller senare måste vi försöka få honom att gå hem!

På Phuket är det fortsatt lugnt och fortsatt vackert väder. Men vädertjänsten har varnat för stormregn över Phang Nga (Krabi) och Surat Thani (Samui) några dagar framåt. 

9 kommentarer:

  1. Snygg är den, men va är det i bakgrunden? Den ser inte lika mysig ut!

    SvaraRadera
  2. Insekten var fin och ställer säkert inte till några problem. Nej, då tycker jag mer synd om er som blivit med tupp, hugaligen för dyklika flygfän.

    SvaraRadera
  3. charmig liten sak, tror att det är den sexbenta bambufilitrollen, egentligen en förtäckt grönsak som ursprungligen härstammar från Brasilien. De kom med gummiträdet..

    :)

    SvaraRadera
  4. uh, det kryper i mig bara jag ser det där :/

    SvaraRadera
  5. ด้วง(doang), suger ut näring från bambu. I familjen finns olika färger som gillar olika saker. Den röda tror jag gillar bomull och den gula gillar att suga från stammen på majs.

    SvaraRadera
  6. Jag såg en gul i måndags, väldigt vacker, men jag gillar inte heller insekter.

    SvaraRadera
  7. Kolla min sida....

    http://resedagbok09.blogspot.com/2009/07/majsinsekt.html

    SvaraRadera
  8. Jättefin blogg!

    Ha en fin dag
    Kram Gunilla i Singapore

    SvaraRadera
  9. Fial; näää dom är inte lika snygga, men å andra sidan sitter även "fulingarna" mest och viftar med tentaklerna ;-)

    Åsa, tuppen är faktiskt inget problem eftersom jag inte är här när jag sover. Han kommer flyttas innan det kommer gäster, jag vet var han bor egentligen!

    Fotavtryck; bambufilitrollen, hmmmm - säkert att det inte är en bambubuse, dvs en förtäckt orkidé? ;-)

    Smernaz, Va du kan! Jag blir imponerad! Utsugare, hmmm.... Suger snyggingen ut våra bambuträd så dom vissnar tro? I så fall gillar jag inte dom längre!

    Smilla, du behöver inte kela med den ;-) Nu när du har hus i Thailand kommer du få träffa på många nya insekter.... ;-)

    A home far away; tack Gunilla!

    SvaraRadera