torsdag, juli 30, 2009

Rutinerade rävar rockar bäst!


Guitarist on tour hette konserten vi bevistade i lördags. Och det var mycket gitarrsolon! Först ut var Olarn som briljerade på gitarr så mycket att jag tyckte det blev lite segt... Hade velat se honom i yngre dagar, Ging säger att det var mer fart då. Sedan kom Kitti, en osannolik man. Vänlig, tystlåten väntade han där bakom. Sedan äntrade han scenen i hårdrockstil, med kedjor, kors och en pistolformad gitarr. Jag kom osökt att tänka på Lam Morrison, de verkar stöpta i samma form.

Paradnumret med Pop och SMF (Stone Metal Fire eller Hin Lek Fai som de heter på thai). Bandets starke man Pong är sanslöst bra! Tvivlar på att han når mer än 155 cm över marken. En liten, rund och rätt försynt man som förvandlas till en jätte när han går på scen. Han övertalade Ging att spela några låtar, så även min käre make fick motta publken jubel framåt natten när alla spelade Hin Lek Fais hit Pai Pai! Konserten pågick länge, så länge att svärfar höll på somna stående innan vi kom iväg hem.


Under kvällen blev jag mer eller mindra överfallen av en gråtande tjej som inte hade batterier i kameran och undrade om jag ville skicka bilder. Visst kunde jag göra det, men varför så ledsen över en kamera? Njaa - det var inte bara batterierna som var slut visade det sig, pojkvännen hade precis lämnat henne också. Senare fick jag flera nya kompisar bland publiken, som blond var jag rätt udda. Tror det var tre-fyra utlänningar till där. Phuket Brewerys konserter rekommenderas varmt, det är alltid thai sanuk av stora mått!


13 kommentarer:

  1. Men det här är ju hur häftigt som helst! Thailändsk hårdrock? Wow. Man kan alltså typ åka till Phuket på hårdrocks-semester! När är nästa evenemang? :)

    SvaraRadera
  2. Matilda, jag är gift med Thailands mest legendariske hårdrocks-trummis juuuu ;-) Han var Thailands förste hårdrockstrummis och kallades Thailands Neil Peart.

    Han har även trummat i Japan med Olarn Project i tre månader, för länge sen.

    SvaraRadera
  3. Javisst ja, nu är jag lite trög, ha ha. Jag har mest kollat in era läckra bygg- och inredningsprojekt. Dessutom slår jag nästan ofelbart alltid av ljudet när jag läser bloggar eftersom jag helst läser och skriver i tystnad. Jag får ta och scrolla tillbaka och lyssna på videosarna du lagt in när jag får tid.

    SvaraRadera
  4. Matilda, vi är visst lite lika. Älskar musik men vill ha tyst! ;-) Jag har aldrig ljudet på datorn heller, såvida jag inte är ute för att lyssna på något speciellt.

    När jag har tid kommer en ny video från thairockarna här ovan. Spelade dock inte in något med japanerna, tyvärr.

    SvaraRadera
  5. Attans att man missade den konserten. Jag bodde ju granne med Pee Pong under några år i Land & House i Phuket. Han är helt klart en av mina favoriter.

    Vet du om de är ute på någon form av turné runt om i landet?

    SvaraRadera
  6. Då vet jag var du bodde Norrbaggen! Turne.. njaa, inta vad jag fattade, men jag fattar stundom rätt lite ;-) Kolla SMFs hemsida: http://www.stonemetalfire.com

    Om du är till Bangkok nån gång kan du gå på deras Three Legend, Three Power-konsert i slutet på september. Vi ska förmodligen dit.

    Ha det så bra där uppe i norr!

    SvaraRadera
  7. Hemkst vad det rockas där nere! Måste nog snart åka ner ;)

    Phuket Brewery!

    Mvh
    Långrygg

    SvaraRadera
  8. Långrygg...OM vi kommer till Bangkok för Three Legend, Three Power-konserten. Kan inte du gå också! Skulle vara kul att ses!

    SvaraRadera
  9. Jo, det ska jag genast kolla upp! Vad är det för något?

    Mvh
    Långrygg

    SvaraRadera
  10. Det är en konsert med banden som ursprungligen kommer ur Olarn Project. The Sun, Hin Lek Fai och Hirock (som jag inte vet vilka dom är) är alla sprungna ur Olarn Project.

    Konserten är tydligen nån sorts återföreningskonsert där fanklubbs-medlemmar får hälsa på sina idoler?!

    Varit på en återföreningskonsert förr, men då var det jättearena och konserten hette Trilogy Rock (kolla videos på www.gingdrummer.com).

    Denna gång är det på skivbolaget om jag fattade rätt, så det lär vara en mindre lokal. Lokalen heter Overtone (RCA) och jag vet inte var den ligger!

    Vi ska dit, Ging ska spela.

    Jag kan inte läsa thai, men jag tror det står om biljetter här: http://stonemetalfire.com/webboard/viewtopic.php?t=3302

    SvaraRadera
  11. Rättning av mig själv: Hirock är inte sprungen ur Olarn, de bara ligger på samma skivbolag!

    SvaraRadera
  12. tack för infon! :) Det får jag boka in, har funderat på Overtone innan, det har aldrig blivit av.

    Det ska bli kul att ses och att se/höra Ging spela!

    Mvh
    Långrygg

    SvaraRadera
  13. Då hörs vi närmare konserten då! Kul att få träffa en Långrygg!

    SvaraRadera