måndag, juli 27, 2009

Japaner, japaner, japaner!

Några japanska grabbar var förband till "Guitar on tour" på Phuket Brewery i lördags. När jag fick se killarna i Samurai Dead City fick jag en nostalgi-attack. I röda jackor stod tre sminkade killar med extrema mängder hårspray i kalufserna. Glamrock, tänkte jag och kastades i minnet tillbaka till 80-talet.

Musiken var hårdare än stilen - det var tyngre och snabbare rock om än lite glammigt. Även om inte någon annan förstår vad jag menar så tror jag Åsa, min vapendragare på konserter genom åren, fattar ungefär hur dom låter! Förresten var grabbarna otroligt söta och artiga, och stämde inte alls in på sin stil när dom var bakom scen. Samurai Dead City hade med sig några kompisar, med lika stora hår, dom var så blyga att dom försökte smälta in i väggen!

Men j-vlar i min lilla låda vad Samurai Dead City jobbade på scen! Jättekul att se även om jag aldrig tidigare hört talats om bandet än mindre hört någon låt. Lite sur på mig själv att jag inte snikade åt mig en cd, jag gillade dom. Klicka på deras logo så kommer du till deras hemsida.

Återkommer om huvudakten med Olarn, Kitti, Pop och Pong - det var mycket musik i lördags! En halva av Ging & Malee gästade några låtar också. Turligt nog för publiken var det inte Malee ;-)

12 kommentarer:

  1. Nej, vad superhäftigt med japanerna! Wow, vet du, jag känner till några av dem, de är gamla hårdrocksveteraner (men, jo, de ser unga ut, i alla fall på bild) och har spelat i andra grupper, inga småsaker heller. Kändast är nog trummisen, han är ibland känd under artistnamnet Clutch och spelade tidigare i en av tidernas största hårdrocksband i Japan. Det är vanligt att musiker där är med i flera olika grupper samtidigt, men den här konstellationen hade jag inte hört talas om förut. Ja, eh, för den som kollat min blogg är det kanske märkbart att jag är smått galen i just japansk heavy metal.

    Nu blir jag avis, jag hade gärna varit där! Superkul att du skrev om dem!

    SvaraRadera
  2. En sån där underbar nostalgikick alltså, såna minnen som man bara ler åt i efterhand...... :-)
    Just ja, campade hos din väninna Anki på Orbaden i början juli, vi hade Stefans 40-årskalas där som blev väldigt lyckat!
    Kram kram Carina

    SvaraRadera
  3. Vete fasiken vad som hände med min länk, förresten. Kanske för att jag var inloggad på Google som det blev knas. Testar igen.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Matilda! Det var då värst vad du kan om japansk rock! Tänkte faktiskt på att det var lite fel att skriva "grabbar & killar" eftersom jag såg dom på nära håll ;-) Det var inga undgdomar under sminket, med undantag för gitarristen (eller var det basisten tro...) som såg betydligt yngre ut än sina medmusikanter. Bra var dom iaf! Deras medföljande flickor var dock inte speciellt gamla...

    Carina, visst är det kul med nostalgi iböand. Och ni har träffat Anki o Torsten... Men vi lyckas inte träffas ;-) Grattis till Stefan i efterskott!

    Fotavtryck, japp mycket kul! Jag gillar proffs!

    SvaraRadera
  6. Det är nästan den enda musiken jag lyssnar på i lurarna hela dagarna, japansk hårdrock alltså.

    Många grupper är helt fenomenalt bra, och jag vet kanske lite för mycket om dem än vad som är normalt för en gammal tant, ha ha. Men som sagt, de flesta av dem är inte så nykläckta själva. Den yngre generationen spelar en annan sorts musik som är poppigare och inte riktigt min stil.

    Angående tjejerna, ja, jag kan tänka mig att de har groupies som hänger i klasar efter dem.

    Av ren nyfikenhet, pratade de engelska alls vad du hörde? Det är väl det som är deras största problem i Japan, att det finns rockgrupper som är super-superstora, men som inte kan exporteras annat än inom Asien just för att de inte kan engelska ordentligt.

    SvaraRadera
  7. Ja är det inte roligt med party och musik så säg. Synd bara att vi inte kan ha roligt tillsammans oftare, men vi spar väl på hög. Och visst, jag förstår hur dom låter. Ha det roligt, kram.

    SvaraRadera
  8. Matilda, hårdrocks-tanter rocks! Jag är en med, även om jag inte är inne på japansk musik. Den yngre generationen spelar alltid en annan sorts musik, oavsett vilket land du pratar om ;-)

    Jag pratade lite med sångaren som pratar engelska, men det var inga ingående diskussioner. De anda pratade visst mest med sig själva. Trummisen var inte med så mycket i det allmänna musikerrummet, han häckade visst i den egna logen.

    Åsa, visste väl att du skulle fatta hur dom låter. Party är kul, men "kulare" med dig! Kram!

    SvaraRadera
  9. Kul! Kommer jag mig någonsin till Phuket kan vi headbanga lite ihop, hä hä hä... Nej, förresten, det tål nog inte min stackars kärringnacke när jag tänker efter.

    SvaraRadera
  10. inte min heller, men vi kan gå på konsert utan att headbanga ;-)

    SvaraRadera
  11. Hej
    Jag undrar om jag skulle kunna få lägga upp engelsk översättning utav detta inlägget (eller sammanfattning) på http://community.livejournal.com/samuraideadcit, jag tror att personerna där skulle uppskatta att få läsa lite om sina idoler. Jag kommer även att länka tillbaka till den här bloggen.
    Vare sig du vill att jag ska översätta eller inte så skriv gärna ett litet mejl till antixio1991[at]hotmail[dot]com
    Tack på förhand
    /antizio

    SvaraRadera