tisdag, januari 13, 2009

Åtta stopp för stämplar


Jag har en visum som räcker i ett år men det kräver att jag reser ut ur landet var tredje månad - så igår åkte vi utomlands. Det var en ytterst kort utlandsvistelse, vi stannade i tio minuter!

När vi kom hem i går kväll hade vi varit ute i 15 timmar. Vi åt frukost i Nang Thong Beach på resan upp till Ranong och sen fick jag mina älsklings-grillspett norr om Bang Niang Beach på resan hem. Men framförallt hade vi stämplat och stämplat och stämplat!

Jag reser på pass och Ging reser på id-kort, det blir billigast så. Det betyder att vi måste uppsöka olika kontor av byråkratiska skäl - innan vi var klara hade vi varit på åtta olika ställen för att hämta och lämna papper, och stämpla pass och resetillstånd. Puh - men nu är det gjort och jag måste inte ut förrän strax före Songkran nästa gång.

Vi har konstigt väder i hela landet! Det är supervarmt och blå himmel dagtid, men kall snålblåst nattetid. Jag har inte upplevt så kalla nätter i Thailand sedan julen 1999. Jag har fleecetröja kvällstid!

3 kommentarer:

  1. Jag såg när ni åkte (spanade på solnegången och såg, förutom er fyra munkar som gick på rad på gatan utanför ert hus) och såg när ni kom hem (tittade på månen). Det blev en lång dag men skönt att du har dina stämplar.
    Brita

    SvaraRadera
  2. Det är nog många som suckar när det skall bestämmas vilket visa typ man skall ha.
    Men som pensionär är det något enklare
    Vi lyfter i morgon med Thai från Arlanda, med 90 dagars visum. Skall man verkligen behöva "flis"-tröja jag vägrar
    Jag nöjer mig med "flis" på Visa kortet.

    SvaraRadera
  3. Hej månspanaren Brita, snart kan du kommentera med egen länk ;-)

    Pelle, ha en trevlig resa ner! Har du flis på kortet löser sig alltid allting. Men vinden verkar vänt. Igår kväll var det inte lika kall blåst, även om det inte var normal-varmt!
    Vi ses nåt framöver, jag håller tummarna för att er orkidé blommar!

    SvaraRadera