onsdag, november 26, 2008

PADs strategi - vad händer nu?


I en intervju säger en av PADs höjdare att belägringen av Suvarnabhumi är steg tre i deras plan, steget kallas Hiroshima. I morgon ska det slutliga steget igångsättas - steg fyra med kodnamn Nagasaki.
Vad ger Hiroshima och Nagasaki er för vibbar, kära bloggläsare? Att namnge demonstrations-strategier efter atombomdade japanska städer ger i alla fall mig en mycket obehaglig känsla!

Jag gissar att det slutliga steget är att alla demokrater avgår ur för att tvinga fram en upplösning av parlamentet och därigenom skapa kaos i regeringen. OBS, jag gissar! Det kan vara något helt annat - och mycket våldsammare!

Arméchef Anupong Paochinda
är den som alla väntar på nu. Vad kommer han att göra? PAD försöker utan tvekan att tvinga fram en militärkupp, men än så länge har Anupong hårdnackat vägrat ingripa.

Arméchefen Anupong sitter just nu i ett möte med alla! Han har kallat in alla tungviktare, från bankdirektörer till regeringsledamöter!

Tillägg kl 15: Nu har de tagit över trafikledar-tornet också! Vet ni vad... jag tycker det räcker nu - Jag vill ha undantagstillstånd i Bangkok!
På TV visar de två utländska smålulliga män på flygplatsen som fått handklappare av demonstranterna, satt på sig gula huvuddukar som står där och viftar glatt som om det vore en festival - Dumskallar!
Tillägg kl 15.30: Nu är PAD på väg mot U-Tapao flygplats utanför Pattaya för att belägra den också. U-Tapao är en av de alternativa flygplatser som används som landningsplats för inkommande flyg i nuläget och premiärministern är bokad på ett flyg som ska anlända där klockan 17 idag. Ääääh, det blev så mycket, har gjort nya inlägg för resten!

Bilden kommer från AFP Getty Images

5 kommentarer:

  1. Helt sjukt! Kan inte fatta att det har gatt sa langt som det har. Har en kompis som ska till Abu dhabi pa Fredag for jobb.

    SvaraRadera
  2. Ja lycka till... Fast jag tror inte landet har råd att inte rensa upp Suvarnabhumi - på ett eller annat sätt.

    Redan nu har det kostat 50 mijoner baht utan att räkna in flygplatsens skatter och landningsavgifter!

    SvaraRadera
  3. Jag blir grymt nyfiken på vad steg 1 och 2 hette, om nu 3,4 heter Hiroshima och Nagasaki..

    SvaraRadera
  4. Hej Styrlund!

    Det blev minsann jag också och har försökt få reda på det men har än så länge gått bet. Men jag har ett ställe jag frågat på som eventuellt kan ge besked - i så fall postar jag det här!

    SvaraRadera
  5. Undrar om det bara är tre steg och inte fyra? Har fått info från en protestkunnig person som säger att steget innan kallades: Pacific War!

    SvaraRadera