lördag, november 15, 2008

Förvirrande vägskäl

Rondellen i Chalong gav polisen huvudbry under lång tid på grund av alla olyckstillbud. Thailändare kan inte köra i rondeller slog dom fast och bestämde att göra fem vägars-rondellen till en fyra vägars-korsning.

De rev ner den stora rondellen i mitten men lämnade kvar en cementcirkel! Vilket gjorde korsningen mycket rondell-lik eftersom man fortfarande måste köra runt. Sen ställer dom ibland ut röda koner så att de som kommer från Kata och Karon inte kan köra in i rondellen, f’låt korsningen. Dom får köra till vänster i 50 meter och sedan göra en u-sväng. På så sätt blev det en fyravägs-ko
rsning... ibland!

Tror ni det blev bättre? Näää! Tror ni det blev säkrare? Näää! Det blev knöligare och mer irriterande och när folk tvingas att köra till vänster i 50 meter för att göra u-sväng, svänger dom (framförallt moppeförarna) gärna på en gång om dom har en chans, långt innan dom borde. Nu är det mycket ofta helt stillastående trafik till och från Chalong! Och mitt i korsnings-rondellen står ofta poliser och viftar och blåser i visselpipor, något som gör att trafiken flyter ännu sämre!

Bilden är från den hårt trafikerade korsningen som är en rondell - sen får dom säga vad dom vill!


6 kommentarer:

  1. Jag hyrde en moped för några år sedan, det tog bara några sekunder så körde jag som alla andra Thaiare.
    Kommer man från Kata till rondellen i Karon varför skall man köra runt rondellen när man kan gina.
    Numera blir det Buss Tuk-Tuk promenera eller så kan man fråga Ging om skjuss
    Trafik reglerna är bara rekommendationer? Kan man tycka

    SvaraRadera
  2. Vad förvånad jag blir.....NOT......

    Trafikpoliserna i Thailand måste väl ha en minimal riskfaktor vad gäller att bli av med jobben. De ser ju hela tiden till att skapa nya spännande arbetsuppgifter.
    /Cotton-johanna

    SvaraRadera
  3. Ja, där kör inte jag moppe!
    /Kram

    SvaraRadera
  4. Pelle, Ging & Tuk-tuk är bättre ;-)

    Cotton-Johanna; Ja rafikpoliserna i landet verkar mest vilja krångla till det verkar det som!

    Rakel, ja håll er borta från rondell/korsningen!

    SvaraRadera
  5. Har du varit på den nya Tesco i Chalong/Rawai? Ser så fram emot att få en vettig matbutik i byn.
    Jag och barnen kommer till Phuket i januari, men mannen min åker redan om 2 veckor. Kanske letar han upp Ging på Freedom Bar...

    SvaraRadera
  6. Hej Silvia! Jag trodde ni var här redan! Klart jag har vart på Lotus ;-) men jag handlar ju sällan eller aldrig mat så hur sortimentet är vet jag inte, men det är väl som den stora fast mindre ;-)

    Kanske träffar din make snart då! Ha det så bra hemma i kylan.

    SvaraRadera