torsdag, februari 07, 2008

Bland kokosnötter och torkad fisk

När det finns mer torkad fisk än glass är man på ett ställe där det finns fler thailändare än utlänningar. Så är det i Ban Krut! Gunbritt och Ging spenderade ett antal dagar i lugn och ro där.

Själv for jag runt som ett jehu på moppe för att kolla läget. Jag släpade med sällskapet på vissa utflykter. Ging är ovärderlig när det gäller att hitta information, han översätter skyltar och frågar om saker åt mig.


Vi var bland annat upp till jättebuddhan och templet på berget. Båda är väl värda besök. I templet - där det är fotograferingsförbud - finns moderna muralmålningar. Här fanns Loy Kratong-firande, thaimassage och byliv. En målning avbildade en enorma folkmassor som bar på banderoller med texten: Länge leve kungen på thailändska, kinesiska och engelska!

På berget passade Ging på att slå på klockan för framtida tur. Kanske därför vi inte körde vilse mer på semestern? Fast det är klart, han körde vilse på egen hand några dagar senare...

Ban Krut är mest kokosnötter, fiskebåtar, byliv och långa oexploaterade stränder. För den som vill strosa runt, läsa böcker och komma ner i takt rekommenderas det varmt! Så här ser det faktiskt ut - det finns knappt nåt folk på stranden! Dessutom är lokalbefolkningen ännu inte trötta på oss västerlänningar, vinkar när du kommer på moppe och blir imponerad bara du kan säga skål på thai!

8 kommentarer:

  1. Det verkar ju vara väldigt trevligt där, i Ban Krut, och fint ser det ut som också!!
    Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  2. Mmmmm, längtar dig igen! Tyckte att det så fint ut fast vi bara var där ett par timmar med tempelbesök. Trevligt med ställen där inte de europeiska och amerikanska turisterna hittat ännu. Det är väl bara en tidsfråga, men de stränderna och trevliga resorter. Får man fråga vad ni slantade per natt?

    SvaraRadera
  3. Kaarina, några dagar är perfekt. Men jag skulle nog inte vilja vara där i veckor. Det är nog lite för lugnt :-)

    Lotta, vi hade några galna äldre tyskar som slog med näven i bordet hos receptionisten och skrek: tuktuk NOOOOW! Men det var allt ;-)

    2 600 per natt och familje-bunge med två sovrum, två badrum och gemenssamt vardagsrum. Det går upp till 3 000 på helgerna.

    SvaraRadera
  4. hej.

    vi tänkte ha med oss lite barnkläder och lite små gose djur...vet du hur man bäst gör för att de ska komma till barn?
    du kanske vet nån familj som behöver lite extra?hör gärna av dig...vi åker till phuket,kata beack den 8 mars.
    ha det bra!!
    /anette

    SvaraRadera
  5. Vi har funderat att besöka ban krud... Vet att det byggs lite där av en svensk entreprenör... Såg du något av det?

    SvaraRadera
  6. Anette, jag vet att det finns barnhem i Kamala men jag har tyvärr mycket dålig koll på det. Det är bättre du frågar någon thai när du är i Kata Beach. Eller helt enkelt tar en dagstur till Kamala och frågar där - det är nog bäst.

    Anonym; Nix - det såg jag inte. Det pågår visst villa-byggande i ban Krut men jag var inte ute efter det så jag kollade inte.

    Min första tanke när jag ser frågan är: jag skulle inte vilja ha hus i Ban Krut. För stilla, för få restauranger och för långt från butiker, ingen chans att hitta västerländska produkter m.m. - men det är jag det. En vecka för vila är perfekt men längre vistelse skulle ge mig lappsjuka.

    SvaraRadera
  7. Är det bara jag som är så barsnlig att jag tycker det är kul att staden heter Ban Krut? Bank rut...bankrutt! :)

    Kan inte vara billigt att bo där.

    SvaraRadera
  8. Nej då Christoffer, det är inte bara du som tycker det är kul. Väldigt många reagerar, framförallt när man uttalar det. "Var var du sa du?" ;-)

    SvaraRadera