onsdag, november 28, 2007

Ordlös onsdag - Avskärmad

Gå på Internet-galleri hos Nejma i Marocko.

32 kommentarer:

  1. Vilken jättefin bild! Gillar färgen på hans "kläder". Undrar bara om han inte vill se eller inte vill bli sedd. Och vad som står på skylten.

    SvaraRadera
  2. Bilden är från vår hus-välsignelse förra tisdagen. Jag vet inte vad det står på skylten eller varför han håller den så där... hoppas att nån ska titta in och förklara det :-)

    Skärmen funkar som resonanslåda - ljudet av mässandet sprider sig som om han hade en förstärkar-kopplad mikrofon framför sig.

    SvaraRadera
  3. Inte latt att urskilja men tycker det star nagot liknande. Min stavning kanske inte ar korrekt men jag gor ett forsok. Det star ungefar sa har... Wat Sawang Arom Amphur Muang Phuket....sedan vet it tusan men jag tycker det star ett namn oxa.... Aree Kleu Kau eller nagot liknade.

    SvaraRadera
  4. Jag får det till:
    Wat Sawang-arom, tambon Rawai, amphoe muang, Phuket.

    Sen ser inte jag heller riktigt det första ordet på andra raden. Eller rättare sagt ser jag inte vad den första bokstaven är.

    Det ser ut som naangsao aree khrua kaeo sawang.

    Den första raden är alltså namn och adress till templet munken kommer ifrån.

    Den andra vete sjutton. Skulle kunna tänka mig att det är ett namn som Micke säger. Kanske på den kvinna som donerade skärmen?

    I så fall är det en ogift dam med namn Aree. Efternamn Khreuakaeo. Det sista ordet får jag inte till - ser inte om det är ett s eller ett k i början. Eller om det är ett ng eller y i slutet...

    Större bild Malee....

    På söndag kommer munkarna hem till mig.

    SvaraRadera
  5. Det var det jag förstod - det kunniga kompaniet kom galopperande till min undsättning!
    TACK Micke & Guava! Och Guava, då kan du ju fråga på söndag varför dom pratar bakom en skärm! Lycka till! Jag tyckte det var väldigt upplyftande med välsignelsen.

    SvaraRadera
  6. Fin bild och intressanta kommentarer.

    SvaraRadera
  7. Det ser ut som när min dotter försöker gömma sig och frågar "Donde está Paulina?". Men om inte munken leker den typen av lekar kanske han ska spela pingis. Jag trodde den sporten var större i Kina än i Thailand, men racketarna är tydligen större i Thailand.

    SvaraRadera
  8. Intressant att läsa kommentarerna. Han sitter alltså bakom en snygg, donerad mikrofon som fungerar som insynsskydd på samma gång :-)

    SvaraRadera
  9. Kul med olika husinvigningsriter. Jag var en gång hos en skotte. Där skulle alla samlas i ett rum samtidigt och skrika allt vad man kunde. Det skulle skrämma ut onda andar.

    SvaraRadera
  10. Väldigt snygg bild; färgerna, motivet och stämningen!

    SvaraRadera
  11. Härligt att se alla bilder från våran jord:-) Din bild är suverän:-)

    SvaraRadera
  12. Fina färger och rofylld bild. Tur det finns andra som kan översätta, jag förstod ingenting.
    Vad är en hus-välsignelse? Är det något man gör en gång eller något återkommande?

    SvaraRadera
  13. Härliga färger i bilden! Läste om en munk som var här i Sverige. Kommer inte ihåg var. Det gick bra tyckte han, han fick tillräckligt med mat av ortsbefolkningen, den svenska, men han tyckte det var hemskt kallt här, sa han.

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar bild, verkligen kul och lärorikt att få se dessa bilder i från världens alla hörn!

    SvaraRadera
  15. Fint foto! Schyssta färger och bra ljus :) Undrar varför det bara finns manliga munkar...? (eller i alla fall så extremt överrepresenterade)

    SvaraRadera
  16. OK, då har jag fått svar på en av mina tidigare frågor (som jag ställde på bygg-bloggen), nämligen vad skärmen är till för.

    Men min andra fråga gällde snöret. Funkar det som nå'n slags antenn för att ytterligare förstärka ljudet, eller........

    SvaraRadera
  17. Lite nyfiken ser han ut att vara, precis som han kikar fram lite försiktigt bakom skylten...

    SvaraRadera
  18. Kent, det är därför thailändare inte är så bra på tennis - racketarna(?)är FÖR stora!

    Magalös, man gör det en gång när huset är nytt, först "chantar" dom sen går dom runt och stänker heligt vatten ivarje rum. Sen välsignar de även de boende - i det här fallet oss som inte bor där... därmed välsignar de även företaget också (vi hyr ut lägenheterna) huset HAR lugna, sköna vibbar. Om det beror på munkarna eller inredningen vet man ju inte! Men det var en mcket trevlig upplevelse.

    Åsa, om en munk är en kvinna blir han en nunna juuuu :-)

    SvaraRadera
  19. Cotton-Johanna, jaja... jag har inte hunnit svara på allt :-) Snöret är till för att hålla samman godheten inne och hålla dåligheten ute (ungefär om du förstår...)

    Mimo; Näää - han var inte ett dugg nyfiken. Hans ögon gick från sida till sida under ögonlocken medans han mässade.

    Däremot en yngre munk bredvid (det var tre) hade svårt att hålla sig för fniss när jag försökte hänga med i svängarna med att buga samtidigt som thailändarna, jag låg alltid en halv sekund efter och betedde mig mycket klumpigare... inte så konstigt kanske ;-)

    SvaraRadera
  20. Vilken fantastisk bild! Rent formmässigt, och den blir härligare när man faktiskt fattar vad det är som pågår... ;)

    SvaraRadera
  21. Vilken intressant bild, det är verkligen kul att titta på bilderna bland allas ordlösa onsdag!

    SvaraRadera
  22. Jag trodde först att han speglade sig...

    SvaraRadera
  23. Jag var med när Buddha-statyn invigdes i Fredrika i somras...
    Å när allt välsignades, men ingen skärm var med då!
    Nu fryser dom nog stackarna där borta, har varit kring 20- där idag! Är varmare o skönare hos er!

    SvaraRadera
  24. Skönt att veta att ni är välsignade. Det är tur för munken att han inte bor i Sverige, då brukar man få frågan om man jobbar på televerker =) Orange som är så fint och glatt.

    SvaraRadera
  25. Man blir lite nyfiken på hur han ser ut bakom =)
    Fint fångat :)

    SvaraRadera
  26. Wickan, jag hoppas dom får ha skor, munkarna i Fredrika, tänk att gå barfota i snö! Det var meningen att Ging skulle varit däruppe på invigningen också men något kom emellan, så han åkte aldrig.

    Skärmen anväds inte alltid, vet inte varför den används, eller när. Frågade min käre make som kom med denna upplysande upplysning: They have because they use! öööh - jaha?!

    Åsa, televerkare eller munk, är det ine samma sak ;-) Efterlängtade är dom iaf om det är problem...

    Sarah, jag har ett par bilder på byggbloggen också, men skärmmunken lyckas vända sig bort även på bilden han är skärmlös!
    http://maleegarden.blogspot.com

    SvaraRadera
  27. Vem vill inte vara det ibland ;0)
    En vacker saffrans gul färg på klädseln, passar bra i jultider.

    SvaraRadera
  28. Det är bra att Ging inte spelar innan det låter som det ska, han skall inte behöva titta i golvet när folk frågar vem som spelade.
    Jag tror ni har fel allihop om "munken bakom skärmen" han hade "fusklapp", för det för det var väl ingen som såg någon "brasklapp"? nä...just de han kunde inte läxan!!

    SvaraRadera
  29. Hej Pelle, var har du varit?! ;.)

    Naturligtvis är det så, munken hade fusk-skärm istället för fusklapp, varför tänkte jag inte på det...

    Off topic, denna skärmskyddade munk möer jag tidigt varje dag när jag är ute på min morgonpromenad. Konstigt nog bär han inte på en skärm, men han har en medhjälpare i vanliga kläder som bär hans matskål!

    SvaraRadera
  30. Det ser ut som om han speglar sig..men jag såg längre upp i kommentarerna vad han håller på med :O)

    SvaraRadera
  31. Han har blivit kaxig munken efter ett så betydelsefult uppdrag som att välsigna "Phukets minsta Hotel" sådana har bärare---skål.
    By the way, så håller jag på och nöter ut ett ex. av din bok, den borde finnas i "vänligt ta med sig format på resan"

    SvaraRadera
  32. Pelle,komprimerad res-version är bra idé, men den ingår i en serie resböcker och dom har alla samma format... men du kan ju mejla ICA bokförag och ge dom ditt förslag ;-)

    SvaraRadera