söndag, oktober 14, 2007

Inget thai-tempo här inte!

Vi har inte gått in ett så långsamt thaitempo att jag glömmer att blogga. Vi har supersvenskt rationellt tempo, jag har helt enkelt inte hunnit! Det är kylskåp, trädgård, portar, uppkopplingar och konst som ska fixas till Malee Garden. Det är kompisar, byråkrati och byggherrar. Inom ett par veckor ska vi landa i en långsammare lunk hoppas jag.

Vi hinner dock med viss njutning, middagar intas i timmar varje kväll - väldigt trevligt! Just nu pågår den vegetariska festivalen på Phuket. Över hela ön flaggar vanliga restauranger och tillfälliga kök med gula flaggor, det betyder att dom erbjuder vegetariska rätter. Inne i stan pågår processioner där folk kör spett genom kinderna, troende går på heta kol och klättrar på knivstegar. Jag tycker det är lite spännande, fast otäckt. Ging tycker bara det är otäckt, han ryser av bara tanken. Jag tror vi hoppar över i år, jag har sett det flera gånger. För några år sedan bodde jag nästan en vecka i Phuket stad för att följa festivalen, det var jätteintressant - och äckligt - att se när de troende går in i trans och sticker ankare, parasoller och kättingar genom sin kropp.

Bären på bilden växer på palmerna som skjuter i höjden. De attraherar många och färggranna fåglar så vår zooträdgård håller stilen - fast vi har inte sett en endaste orm än så länge!

Ha en skön söndag, det tänker vi ha - vi har vilodag!

5 kommentarer:

  1. God morgon Malee!Sverige här.
    Vi hyr ett litet hus nära templet i Karon.
    vi frågade hyresvärden om ormar "No snakes" kan det vara så, vi har då inte sett några, jag tolkade som det inte fanns ormar på Phuket fel tydligen, kul att vara först att komm...
    PS hur uttalar man Ging: Jing eller Ging eller jeng jang eller.....DS

    SvaraRadera
  2. God morgon Pelle!

    Jo nog finns det orm på Phuket allt - er hyresvärdinnna var bara smart (och ärlig) det fanns väl inga i huset just då... hehe. Nä, allvarligt - om huset ligger i ett tättbebyggt område kan det vara ormfritt. Vårt hus har stor trädgård och djungellik växtlighet åt två håll.

    Ging uttalas med hårt G i början. Nu ska jag ropa det, dags för lunch :-)

    SvaraRadera
  3. Godkväll! Här är en som har ännu långsammare tempo, vi var hos grannarna och tempot var så lågt att vi inte kom hem förrän vid sextiden på morgonen. Så idag har vi också haft en vilodag. Sköt om er!

    SvaraRadera
  4. Ja det var lågt tempo Åsa! Förstår att ni måste vila efter en sån lååååångdragen natt :-) Kram!

    SvaraRadera
  5. Men fy vad otäckt med parasoller genom kroppen. Många Bamse-plåster lär gå åt......

    Men hade det här med att sticka saker genom kroppen och gå på glödande kol något med den Vegitariska Festivalen att göra?

    Och sist, men inte minst. Kan du inte fota några av de fina fåglarna. Det skulle göra en fågelskådar-vän lycklig att få se några fina arter :-)

    /Cotton-Johanna

    SvaraRadera