onsdag, juni 27, 2007

Oj vilket party!

Vi hade tur med vädret, i Bollnästrakten var det sol, sol och åter sol! Den traditionella midsommarfesten hos min systers familj blir bara större. Jag trodde att ungdomarna (sju pojkar) skulle börja går på andra fester när de blev äldre - men vi har så kul att dom tar istället med flickvännerna till oss!

Vi startade på eftermiddagen med middag och lek. Vi sköt luftgevär, kastade golfbollar i en stege, spottade groda(!), snurrades runt i en annan bollek och kastade pil. Varje familj är ett lag, men ibland stämmer det inte med hur många som finns i familjen och hur många som behövs i laget. Då lånas jag ut - så i årets upplaga växlade jag mellan vår familjs lag och Nilsson-Källänges. Det var tur, Nilsson-Källänge tog nämligen hem cupen :-)

Senare övergick lekandet i en mer taktfast form, vi flyttade ut på puben på logen där vi dansade, sjöng och spelade musik natten lång. Stundom var det till och med livemusik, Ging kompade på trummorna och Håkan rockade loss på munspelet - det var en riktigt kul fest!
Nu ska vi ladda upp och om inför lördag 30 juni då min syster har sin 50-årsfest! 145 personer har anmält sig - det blir nog ett rejält kalas!

4 kommentarer:

  1. Vad trevligt ni ser ut att ha haft det!
    Här i Stockholm var det heller inte så pjåkigt väder på midsommaraftonen, men idag regnar det non-stop....
    Vi ses väl när ni är tillbaks :-)
    /Johanna (Cotton)

    SvaraRadera
  2. Hej där i SveaRike. Vad ni verkar ha det härligt. Vi hade det bra på Island också. Till och med vädret var ok. Fast ingen väldig värme men ändå, jag är nöjd. Vi ses om drygt en månad hoppas jag!!

    SvaraRadera
  3. Vi gör allt för att skapa traditioner i Sollentuna kring midsommar, men det var mycket enklare och naturligare med traditioner när jag bodde på Gotland, då var det samma "grej" varje år och man kände igen sig - det gör vi inte här för vi är hos olika folk och hittar på olika "grejer" varje gång.
    Vem var det som sa att traditioner är till för att brytas. Det är kanske det vi pysslar med, hela tiden.,
    Nu ska vi vara traditionsbundna i alla fall och resa till mina gamla föräldrar i Skåne - det gör vi varje sommar, några dagar.

    SvaraRadera
  4. Oh ja, vi hade riktigt riktigt kul - Hälsingar är bra på kalas!

    Johanna, lunch nästa vecka? Denna vecka är liiiite stökig minst sagt.

    Eva; när kommer ni? Skulle va kul att ses, det var ett tag sen.

    Lagers tabberas; er tradition att ändra är väl likväl en tradition - eller? Ha så trevligt i Skåne!

    SvaraRadera