lördag, maj 29, 2010

Kläm åt dom, heja heja!

Phukets guvernör Wichai Praisa-ngob läxar upp Phukets alla tuktuk-förare. Han menar att det måste ske en förändring, det finns ingen anledning att taxipriserna på Phuket är så mycket högre än i resten av landet. Tukttukförarna måste även ta socialt ansvar inte bara själviskt tänka på sig själva menar guvernören. Nu ska det förhandlas, en prislista ska tas fram och guvernören själv ska godkänna den.

Phukets tuktuk-förare är inte direkt kända för sin kompromissvilja, och absolut inte för sin vilja att sänka priser. Men driver de styrande genom detta har dom inget val, för Wichai säger: "Om förarna inte själva kan lösa problemet så kan vi gå in och lösa problemet åt dom!" Därmed hotar han med regulationer som sätter priset. Heja heja - löser ni detta har ni gjort Phuket en stor tjänst!

Utegångsförbudet upphävdes alldeles nyss - så det blir nog fest i Bangkok i kväll. De behåller dock undantagstillståndet i de 24 provinser det gäller. Phuket har aldrig berörts av varken
undantagstillstånd eller utegångsförbud.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

18 kommentarer:

  1. Äntligen! Han kunde gärna påpeka att de skulle vara bara en aning trevligare också, så kanske man skulle kunna tänka sig att åka tuk-tuk ibland!

    SvaraRadera
  2. Ska resa till bangkok 3 juli. Tror du det är möjligt?

    SvaraRadera
  3. Marie-Anne; dom kommer bli ännu surare om dom inte kan ta överpriser...

    MandM; Absolut möjligt! När det blir lugnt i Thailand blir det tvärlugnt, och det är det nu.

    Den oro som finns i landet är inte över, men tvivlar starkt på att något händer på länge. Alla måste slicka såren.

    SvaraRadera
  4. Go for it säger jag bara! Så får dom bli hur sura dom vill. Hellre åker jag med en sur chaffis och betalar mindre än med en sur chaffis och betalar hutlöst. Yes, heja guvernören!

    SvaraRadera
  5. Tror det här är precis vad Phuket behöver.. bara det genomförs i slutändan.. vi har väl hört samma visa förr? Nej nu ska här firas i Bangkok :)

    SvaraRadera
  6. Hannele, precis!

    Bangkok info, ha så kul ikväll! Visst har vi hört detta på Phuket förut. Men aldrig med den digniteten bakom förlaget och den hårdheten på förslaget och tonläget.

    Fast personligen tror jag i alla fall att det blir väldigt svårt att göra något åt tuktukerierna, det är väldigt många "högdjur" som äger tuktukar (dom har hela vansparker och hyr ut bilar per dag till förarna).

    Men man kan ju hoppas...

    SvaraRadera
  7. Måste tipsa om en låt som en massa thailändska celebriteter (the rich and famous) just spelat in där de sjunger om att de vill ha tillbaka Thailand då alla log och var lyckliga (?) : http://www.youtube.com/watch?v=SFHBHHLcjb0

    Blev otroligt ledsen och arg när jag såg denna video, för den visar bara all förstörelse och EN sida av hela historien. Känns bara så otroligt fel. När jag sedan slängde iväg en helt ofarlig kommentar om detta så blev den naturligtvis raderad. Usssschh, jag börjar förstå vissa känslor mer och mer, även om de var i mycket större skala.

    SvaraRadera
  8. Stella, mmmm - ju mer man sätter sig i situationen desto mer förstår man vissa saker... Det är locket på, ensidighet och propaganda som gäller. Usssch tycker jag också!

    Vad skrev du som kommentar till videon som dom raderade?

    SvaraRadera
  9. Stella: Jag tycker inte videon tar parti för någon sida. Den som la upp videon vill nog inte ha kommentarer som eldar på motsättningarna mellan röda och gula helt enkelt. Så dina "röda" åsikter togs nog bort av den anledningen. Även om du skrivit en uppenbart "gul" åsikt så hade den också tagits bort. Det är min gissning i alla fall. Så du borde lugna dig lite. /Olle

    SvaraRadera
  10. Bör tillägga att jag inte hunnit kolla videon än ;)

    SvaraRadera
  11. Hellu allihopa!

    Nejdå, det var inga ''röda'' åsikter jag skrev, jag skrev bara att Thailand borde gå framåt istället för att sjunga om att vilja ha tillbaka landet då det var ''leende och lyckligt''.

    SvaraRadera
  12. Det var väl inge’ farligt! Jag ska kolla videon imorgon eller nåt, dags för god natt här!

    SvaraRadera
  13. Frågan är väll vad det kommer bli av det här i praktiken. Kan ju bli en sån sak som ingen bryr sig om för ingen står ju och tittar tuk-tuk förare över axeln.

    Träder det i kraft tycker jag heller inte det är säkert att man gör Phuket en tjänst. Är det inte lite Robin Hood priser på tuk-tuk i alla fall. Blir det lite dyrare för dem som har råd kanske det inte gör så mycket?

    SvaraRadera
  14. Budgetresande, förmodligen blir det inget hur som helst, men jag uppskattar att do försöker. Sen är det inte bara dom som har råd som betalar notan, alla betalar...

    Dessutom ägs alltså många av tuktukarna av mycket rika personer som bildat maffia och styr över alla med hemska metoder. Vill du ta mindre betalt? Passa dig så ingen vet om det, annars får du stryk!

    SvaraRadera
  15. Usch, det är dags att få ordning på rådande läge.

    I Bangkok införde man taxameter för några år sedan som började på 35bath. Det blev ett ramaskri förstås, men har nu fungerat i flera år!
    Ibland försöker ngn föreslå ett "fast pris" - och det är mest från Suvarnabhumi! Lycka till får man väl säga/Kraaaam S

    SvaraRadera
  16. Här i Bangkok kan jag konstatera att de flesta Tuktuk (och vissa motorcyklar) har en alltför hög ljudninvå, vilket är mycket störande under nattetid. Jag har lagt märke till att många Tuktuk och Taxi-bilar har effektljuddämpare monterad. Finns det några regler för ljudnivåer på motorfordon i Thailand? /Janne

    SvaraRadera
  17. Att det var rika personer som styrde över tuk-tuk branschen med maffiametoder hade jag ingen aning om. Men det är klart, ni som bor i Thailand har ju större insikt. Tack för att du uppmärksammade mig på en annan synvinkel!

    SvaraRadera
  18. Susanna, Bangkok är ett bra exempel på att det går.

    Jan, ingen aaaning!

    Budgetresande, jodå det är det. Flera "stora" familjer har tuktuk-flotta som dom hyr ut per dag till förarna. Självklart finns det även de som äger sina tuktukar själva, men nåde dom om dom försöker köra billigare...

    SvaraRadera