onsdag, december 17, 2008

Nu flyger maten på Phuket!

Jag har släpat med Ging till restaurangen "Flygande kycklingen" i Bangkok flera gånger så han känner till min svaghet för dylik underhållning. Igår fick jag en överraskning, Ging tog mig till en nyöppnad restaurang i Chalong... och yippie, nu kastas det mat på Phuket också! Stekt Morning Glory (vattenspenat) kastas av ägaren och kocken Mister Win. Hans kompis står i ett torn och fångar. Det var så kul att vår korta middagsutflykt blev väldigt lång!

Det är inte bara roligt, det är otroligt billigt och underbar mat.
Restaurangen heter Pak bong hern fa (ingen aning om hur det stavas). Det betyder flygande morning glory men har ingen skylt med latinska bokstäver. Du hittar den strax före Chalong-rondellen på din högra sida om du kommer från Kata-hållet. Titta efter en stor reklamskyld gjord som en hamburgare, den restaurangen ligger vägg i vägg. Flygande mat-restaurangen rekommenderas varmt, men åk dit tidigare än vi gjorde. Det är lättare att fotografera i dagsljus. Mister Win tycker att klockan fem är perfekt tid!

Tillägg 25 februari 2009: OBS det är stängt just nu för dom håller på att flytta. När det är öppet igen ska jag meddela var dom finns (förmodligen nära polisstationen i Chalong)
Tillägg 18 mars 2009: Dom har öppnat. Strax efter vägen som går in till Kan Eng 2, på samma sida. Lätt att missa - det är ett litet ställe!

Tillägg juli 2009: kärleken tog slut och matkastaren har flyttat härifrån!


Att vi fått en sån kul restaurang på södra Phuket beror på kärlek. Ägaren Win hade i 20 år en fru och restaurang i Surat Thani. Men så träffade han en ny kvinna... Så nu kastar x-frun maten i Surat Thani och Mr Win och fru nummer två underhåller oss i Chalong.

Jag är rätt säker på att bloggarvikarien kommer att skriva om samma restaurang snart. Ging skjutsar Boden-gänget dit nu. Dom vet inte vad som är så speciellt med stället, bara att det är en trevlig restaurang. Jag skulle vilja se deras min när maten börja flyga runt ;-) Tillägg kl 17.15: Nähä... man kan inte lyckas jämnt! De var inte klara när våra gäster kom :-(

11 kommentarer:

  1. Lång näsa!
    Restaurangen öppnade senare idag, men vi gör om försöket. Då med moppehjälm;-)
    Tack för varningen!

    SvaraRadera
  2. Attans då! Och Mr Win visste att ni skulle komma juuu...

    SvaraRadera
  3. Bra Maleé, då skall vi lägga den till "att göra listan" Öppnade dom senare när Rakel skulle dit? det är väl OK ibland när vi skall besöka någon favorit, så är den bara borta,
    ersatt av någon Tavel agency eller nåt

    SvaraRadera
  4. Ja av någon outgrundlig anledning var dom sena idag. Kanske kastade dom grönsaker hela natten innan ;-)

    Klart ni ska åka dit, tok-roligt!

    SvaraRadera
  5. Lade du märke till att det fattades ett "r" i Travel agency i min förra kom.
    Det på minner mej om han som bara fick "komma till" med hustrun dagar med R. "I dag är det Tirsdag"
    God kväll

    SvaraRadera
  6. Låter som ett toppenbra ställe att äta på. Kanske när vi kommer över till Phuket. Nu är det bara 5 dagar kvar tills vi drar söderut :-)
    /cotton-johanna

    SvaraRadera
  7. Pelle, Tavel agency... dom säljer väl konst? Inge konstigt med det ;-)

    Cotton, välkommen till värmen! Vi var där inatt också, med en drös musiker och Hansjö från forumet! Det är nog risk att dom öppnar sent idag också... vi åkte hem vid halv fem på morgonen ;-) Jättekul!

    SvaraRadera
  8. Dom säljer tavlor, Tavel agency ordens mästarinna, jag är impregnerad sa han som skulle svänga sig med fina ord

    SvaraRadera
  9. Tur jag packat med mycket kläder ifall man blir träffad. Men vad gör väl det, jag har slaskat mat på mig en eller annan gång förr.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Maleé du kan "Schlapne av" Blogg vikarien sköter ruljansen

    SvaraRadera
  11. Åsa, det är kul att vara lortig!

    Pelle, jag schlappnar, jag schlappnar! Visst ät hon duktig min bloggar-vikarie!

    SvaraRadera