tisdag, april 29, 2008

Bio med fyra dukar


När thailändska föräldrar ville ha de små att gå till sängs förr i tiden sa’ dom: Kom, nu ska vi titta på bion med fyra dukar!

Förklaringen är designen på klassiska thailändska sängar, fyra stolpar med myggnät som inramar.

Kom att tänka på historien eftersom jag fick titta kort tid på fyra-dukars-bion inatt. Ging ställde in köksradion sent i går. Han hittade tydligen inte bara radiokanaler utan även alarmfunktionen...

Klockan fem imorse vaknade jag av ett evigt tutande, radioklocks-marodören sov dock sött vidare. Det var bara att snubbla upp, stänga av alarmet och sätta på kaffe! Gääääsp!

5 kommentarer:

  1. Nämen, nu blev jag nu snudd på sugen att gå och lägga mig när jag såg den här bilden. Ser verkligen inbjudande ut.....

    Jag och Liam var som sagt uppe helt frivilligt klockan 05.30 i lördags!

    SvaraRadera
  2. Hehe jo visst älskar jag Thailand :-)
    Men det är ju en sån säng jag vill ha uppe i sovrummet men det går inte, vi har snedtak där nämnligen!

    Kram och ha en underbar Valborg uppe i Hälsingland med släkten!

    SvaraRadera
  3. Morgonstund har guld i mun, fniss. Och tack så mycket för värmen ni tog med er hem =)

    SvaraRadera
  4. Cotton-Johanna; frivillig uppstigning är skojigare...

    Carina; Vi får inte heller in någon bio-säng.

    Åsa, jag skulle näja mig med silver ;-) Tur vi inte ska ut ikväll - det regnar som attan ute just nu. Inte kul för dom som är ute och firar sista april. Få se om det blir vackert väder i Bollnäs i helgen!

    SvaraRadera
  5. Bilden påminner om när man var liten och inte kunde somna, man klagade till mamma: Jag kan inte sova, "vänd dej mot väggen och blunda" blev det pedagogiska svaret. I den där "himla sängen" finns ju inga väggar att vända sig emot, kanske det hjälper att "himla" med ögonen.

    SvaraRadera