torsdag, december 06, 2007

Dricks-vinnande charmtroll

Kommer ni ihåg Gaeh, lillflickan på vår grannrestaurang? Hon har vuxit på sig och är otroligt charmig. Hon niger, gör thaihälsning, vinkar och skickar slängkyssar till gästerna. Dessutom kommer hon stundom rultande med penna och block och ser ut som om hon vill ta upp din beställning, precis som sin mamma. Tror att dricksen ökat med minst 500% på restaurangen.

Här har det minst sagt varit full rulle, förutom vanligt jobb och omhändertagande av gästerna på Maleé Garden så har jag inrett ett hus år några kompisar. Dom har kopierat vårat hus, så det känns lite tokigt när jag är där - jag är hemma fast ändå inte. Fint blev det i alla fall och vännerna verkar supernöjda. Själv är jag lite trött...

Jag fick mitt ettårsvisum häromdagen - på tiden. Personalen på Immigrationskontoret skojade med mig och sa’: Vi gillar dig så mycket att vi vill se ditt ansikte varje månad! Så du måste komma tillbaka i januari också! Ni skämtar replikerade jag. Nej tyvärr, du måste
snart komma hit och bekräfta att du bor på den adress du uppgivit. Men det kan jag bekräfta nu sa’ jag. Sorry sa‚ dom - du måste komma tillbaka 6 januari igen! Tror ni att jag blir lite trött på den thailändska byråkratin ibland?!

7 kommentarer:

  1. Så länge tonen är skojfrisk så får du väl vara glad... Värre om de tar på sig sina sura miner, eller skickar dig till Hat Yai.

    Upp med hakan. Munnen har du fått för du ska skratta.

    Som Gaeh.

    Hur gammal är hon?
    Felicia har också lärt sig att waia och ge slängkyssar.

    Vinkar som en besatt när man säger hej då eller bye bye. :)

    SvaraRadera
  2. Jag trodde jag fått munnen för att äta! Vilket syns :-)

    På Phuket Immigrations är de faktiskt mycket trevliga mot mig. Aldrig sura, men så ler ju jag jämt också...

    Gaeh är snart två år (tror jag). Du får låna ut Felicia till närmaste restaurang. Hon kommer att komma hem med mer pengar än du gör på bloggannonser ;-)

    Ha det så bra Guava, hakan ÄR uppåt! Nu har jag tid att andas igen! Igår var jag t.o.m. på massage, idag känns det som jag blivit överkörd av en truck! Men en bra truck!

    SvaraRadera
  3. Antagligen, även om det trillat in rätt så bra på sista tiden.
    Fast inget man kan leva på direkt.

    Den där trucken, det är det som är nackdelen med massage. Varför måste den ingå?

    Bra att du håller humöret uppe. Sätt inte näsan i vädret bara...

    SvaraRadera
  4. Om man sköter om ryggen slipper man trucken... men har varit utomordentligt dåligt på att ta hand om kroppen på sistone (det är tydligen du med om du känner till truck-känslan) Var tvungen att dela upp rygg-fixandet på tre gånger annars hade jag kräks hos massage-tanten! Har ONT!

    Vill inte ha näsan i vädret just nu... läs nästa inlägg.

    SvaraRadera
  5. Det påminner om byråkratin här i Honduras. Men efter 7 månaders malande så fick vi äntligen våra nummerskyltar till bilen i förra veckan.

    SvaraRadera
  6. Skulle gissa att de båda länderna har lite samma stil på sin byråkrati ;-)

    Fast sju månader låter liiiite långt för en ummer skylt - körde ni utan innan?

    SvaraRadera
  7. Ja,vi körde utan skylt med ett papper i bilen från bilhandeln som säger att bilen är nyinköpt och att vi har rätt att köra den ungefär. Dock var vi tvungen att åka dit och förnya det pappret en gång i månaden. Och vi kunde ju inte åka utomlands.

    SvaraRadera