onsdag, november 07, 2007

Oooops - vad tokigt det kan bli!


Monsunen håller på att avta därute så nederbörden flyttade in!
Jag skulle fylla på kaffebryggaren. När jag vred på kranen så lossnade den från sitt fäste - jag blev rejält duschad. Vi har en stark pump så innan Ging hann slå av strömmen hann halva rummet bli översvämmat.
Det var så tokigt att man bara kunde skratta åt eländet.


En hantverkare kom precis då, han for iväg och köpte ny kran och satte igång att montera. Han tryckte in kranen så hårt att röret i väggen sprack! Det var en mycket slokörad hantverkare som kom ut och meddelade att vårt lilla problem nu blivit stort! Han fick hacka ur cementen för att byta rör.

Det var så tokigt att man bara kunde skratta åt eländet.

Det gick inta att hitta samma kakel, huset är fem år gammalt. Hantverkaren hittade en, i hans tycke, jättefin platta som han ska mura fast ikväll. Vårt kakel är grönrutigt - den nya plattan är vit med en blå blomma på!
Det är så tokigt att man bara kan skratta åt eländet.

Jag väntar och väntar på min utlovade ADSL-lina. Idag ringde Ging telefonbolaget och frågade om linan var på ingång. Men ni har ju ADSL sen en vecka tillbaka säger de på kontoret. Har ingen talat om det för er?
Det är så tokigt att man bara kan skratta åt eländet.

Idag skulle jag få mitt ettårsvisum. Officeren på immigrationskontoret stämplade snabbt in 07 december 2007 i mitt pass. Jag gör stora ögon. Bara en månad?! Varför? Han säger: De har bytt chef i Hat Yai, de håller på att lära sig rutinerna nu. Det är dom som sitter på dina papper...
Det är så tokigt att man bara kan skratta åt eländet.

Jag vill gärna sluta skratta snart...

20 kommentarer:

  1. En olycka kommer sällan ensam. Och man kan skratta sig "harmynt" Hotel Maleena-harmynt-Garden, det vill vi ju inte.

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att morgondagen blir mycket "mindre rolig".
    Tack Malee för att du delade med dig, jag sitter och skrattar här vid datorn.

    Lena i Kamala

    SvaraRadera
  3. Pelle, det är tack och lov inte Malee Garden som går sönder - det är vårt privata hus. Hälsar vid det här laget en väldigt harmynt-lik kvinna ;-)

    Lena, skrattar bäst som skrattar sist - vänta och se... i Thailand kommer det såna här dagar. Nästa gång är det din tur, eller kanske otur ;-) Men det är sant - den senste tiden har jag och Ging fått valt, skratta eller få panik eller gråta! Skratta bättre!

    SvaraRadera
  4. Det verkar som vindarna i våra liv inte vänt ännu. Men vi får hoppas att harmyntheten kan ge vårt utseende en ny dimension :) Orättvist är vad det är, vi har för lite vatten och ni har för mycket (där ni inte vill ha det). Saknade dig idag på ordlösa, vi hörs mer i helgen. Kram och godnatt från oss i Sunnersta.

    SvaraRadera
  5. Livet i Thailand är uuuuuunderbart ibland. Välkommen hem.

    Men du gör ju rätt som skrattar åt eländet. Det blir ju inte bättre av att tappa fattningen.

    Men varför Hat Yai, får inte Phuket fixa sånt själva?

    Funkar internet nu då?

    SvaraRadera
  6. Internet; när vi skulle hämta modemet vägrade dom lämna ut det. Min "thaibror" står på mitt telefonkontrakt (har inte tagit itu med att ändra namn) så han ska åka till Phuket stad o hämta det idag - och överföra telefonen till Ging.

    Hat Yai var en nyhet för mig med. Tydligen får Phuket bara ge ut temporära visum - alla papper granskas sedan i Hat Yai innan man får ett år.

    Och granskar gör dom, de ringde in Ging förra veckan för hans id-kort gick ut nu. De behövde kopia på det nya. Vår bil kan snart köra till Immigrations av sig själv.

    SvaraRadera
  7. Just det, bilen, vad heter den nu då?

    Jag har ett adslmodem du kan få om du inte får det du borde få.

    SvaraRadera
  8. MAX heter bilen :-)

    Tack, men det kommer ett alldeles strax - och det ska jag förmodligen ändå byta ut inom ett par dagar...

    SvaraRadera
  9. Haha, det här var roligt :-)
    Kanske inte för er men för oss läsare, iallafall fick jag mig ett gott skratt som jag så väl behöver lite då och då! Du får visa hur det blev sen när det är färdigt!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  10. Nej, nu tycker jag att ni tar och packar väskorna och kommer hem till ordning-och-reda-landet (alltså Sverige). Här har vi hela vattenkranar och rör, enhetligt färgat kakel, sekundsnabba installationer av höghastighets-bredband och fasta samt tydliga rutiner vad gäller visumansökningar.

    Så det så!!

    SvaraRadera
  11. Du är precis rätt person att bo i Thailand. Känner att jag inte skulle skrattat alls. Inte ens lett. Hoppas vårt hus håller när vi flyttar dit så småningom!

    SvaraRadera
  12. Carina, just extrem-duschen var faktiskt kul (utom upptorkande efteråt) resten hade jag kunnat vara utan...

    Cotton: joooo stundom känns ordning-och-reda-landet väldigt lockande. Men jag har hört att det är kallt där ;-)

    Lotta, vänta du - efter fem år kommer även du att le åt eländet - man har inget val!

    Kram till er alla från oss som slickat såren och torkat upp efter duschen på kvarterskrogen i glada vänners lag!(och en hel del öl)

    SvaraRadera
  13. Du har haft en rolig dag ser jag,
    ha ha ibland hopar det sig.

    SvaraRadera
  14. Jisses vilken tokig dag ni har haft. Jag hoppas verkligen att det inte blir många såna dagar. Det kan ju bli tröttsamt. Har du hört talas om www.bollnasbloggen.se?

    SvaraRadera
  15. RM, jaaa vi har sååååå kul - eller nåt...

    Eva, är inbjuden dit men har inte haft nån tid över än så länge. Vi har som du ser haft lite stökigt - ovanstående är bara ett axplock...

    SvaraRadera
  16. Hoppsan, så det kan gå... Ja det var rolig läsning.. Har munkarna välsignat Malee Garden än? Kanske dom skulle passa på hos er med när dom har vägarna förbi??
    Kram
    Bullmamma

    SvaraRadera
  17. Jag har ett överflödigt ADSL modem, men det hjälper väl inte dig, inte nu. Vad hjälper nu!?

    En sang tip coke kanske :)

    I vilket fall, varför har kranarna så jävla lätt för att bryta sig loss ur väggarna i Thailand? Samma i in förra lägenhet i Bangkok.

    Skål!

    SvaraRadera
  18. Bullmamma, det är ju kul om man kan roa andra ;-) Munkarna är Gings ansvarsområde, mao så kommer han väl att fixa det precis strax innan första gästen kommer. Det är stundom lite svårt för rationell svensk att jobba med dag-fångar thai... men det funkar faktiskt!

    Nille, jag har allvarligt funderat på alkohol-terapi :-) Tack för erbjudandet om modemet, men nu har jag ett som jag inte kan använda här också!

    Jag har hittat en internet-nätverks-byggare som kommer till veckan. Han är otroligt effektiv och verkar verkligen veta vad han talar om - det är boosters, routrar och modem.

    De andra jag talat med har knappt förstått hur man kopplar ihop mer än en pc och alltid skyllt på min data vad gäller mina uppkopplingsproblemen - jag har Mac. Så den måste det vara fel på, eftersom dom inte vet hur man gör. Tom telefonbolaget påstod att min data måste vara konstig eftersom det brusar på linjen. :-( Att det inte brusar när jag kopplar in den i Sverige viftas bort... vojne vojne!

    Att kranar bryter sig loss beror med största säkerhet på att de satts fast dåligt från början! Men fråga en thai och förklaringen kommer att bli att det bor en ande i rören - tror du inte det Nille? :-D

    SvaraRadera
  19. Bläek...mycket trassel nu vad det verkar..vår sk hantverkare sabbade just graniten i köket.

    Då tar köksbolaget ansvaret och sen pressar de ut rubbet ur den stackars mannen..knappt man vågar klaga för risken att förstöra liv..

    SvaraRadera
  20. ja det är verkligen mångar det trasslar för just nu - hoppas det vänder SNART.

    Vår hantverkare kan ingen pressa, han var edan ute och knäckte extra... så han fick pressa sig själv!

    Lycka till med graniten!

    SvaraRadera