onsdag, mars 28, 2007

Storstädning

Nu blir det ordning och reda! Jag har gett upp på mina hobbyträdgårdsmästare och anlitat ett professionellt företag. Det blir mycket dyrare, men kvaliteten ökar lika mycket. Dessa inte bara klipper och rensar, de ger även olika sorts näring till olika sorts blommor och sprutar mot insekter.

Visst tyckte jag själv att det varit lite stökigt. Men att det fanns så mycket att göra här hade jag inte fattat. Just nu kommer jag inte ut från gården eftersom skräphögarna är stora!

Passade på att ge trädgårdsarbetarna två stockar bananer - vi drunknar i bananer! Byggföretaget fick en stock häromdagen, A tog en och sen gav jag bort en stock till ett annat gäng byggnadsarbetare som gick förbi.
Nu när dom gödslar, får vi mer bananer då? Hjälp!

Under tiden jag skriver detta arbetar sju personer febrilt ute i trädgården. Smyglyssnade lite, det verkar vara en burmesisk arbetsstyrka med en thailländsk arbetsledare.

15 kommentarer:

  1. Hur många bananplantor har du egentligen?

    Jag lyckades inte mörda mina, de kommer igen. Kanske bananspöken...

    SvaraRadera
  2. De var fem från början. Nu är dom betydligt fler... Vår "lucky banana" som munken planterade vid byggstart är just nu 20 stycken, varav en bär frukt färdig att ätas om några veckor! Det var 21 tills nyss, trädgårdsfolket tog ner en!

    Jag tror på bananandar, mer positivt är dina bananspöken. Fast spökkvinnan kanske bara är här när Ging är är och inte jag. För om jag inte har fel är hon rätt kärlekskrank... och inte lesbisk ;-)

    Kollade dessa proffs nu - de tog inte bort några små bananplator.

    SvaraRadera
  3. Du får passa på Ging... hon är inte att leka med. Det spelar inte någon roll hur trogen och kär mannen är, får han besök av Taanii kan han inte motstå henne.

    Det är omöjligt. Men hon bor ju bara i taaniibananen, och såna har du nog inte.

    Om inte dina proffs mördar bananer, då ska jag sluta upp med det också.

    Vet du förresten hur man beskär en mango?

    Jag fick en, men den sticker ju bara iväg uppåt i en enda spret. Antar att man måste beskära den för att den ska förgrena sig, men jag är osäker på var jag bör hugga. Vill ju inte förstöra den.

    SvaraRadera
  4. Ville de verkligen ha bananerna? Tycker alla thai s'ger att bananer det är för faranger och elefanter..

    SvaraRadera
  5. Finns det bananspindlar hos dig?

    SvaraRadera
  6. Banan-trapp-Johan :-) Det var kanske därför jag fick för mig att jag måste fixa till trädgården innan kärestan kom hem. Spöket viskade varningar i vinden...

    Jag har konstiga bananer också - kan vara spökbananer. De är oätbara och har ett stort blomhuvud(?) längst ner. Är det Taaniis hemvist tro?

    I så fall har vi ett tiotal (minst) såna också. Jag ska lägga ut en bild så får banan-Johan tala om ifall jag vågar lämna Ging ensam hemma nåt mer!

    Mango, wow - har ni en jättetomt? Träden blir otroligt stora. Minst fem år tar innan man får frukt säger dom, oftast tar det tio år. Beskärs bäst med ett telefonsamtal till trädgårdsmästaren ;-)

    Fotavtrycks-Per: Det måste vara en thai-norrländsk inställning, här är dom galna i bananer. Har även folk som kommer och skär av blomman på de oätbara bananerna, dom kokar nåt av det. FRåga mig inte vad - frågade nämligen vad dom skulle göra och fick till svar att: nåt som du inte kan äta!

    SvaraRadera
  7. Gerd; bananspindeln finns väl bara i Sydamerika va? Jag har aldrig hört talas om att det ska finnas såna här.

    SvaraRadera
  8. Jag har fladdermöss i min banan.

    Jättetomt har jag verkligen inte. Det är egentligen synd att kalla den tomt alls. En liten plätt, kanske.

    Mangon står i ena hörnet. Där kan den breda ut sig utanför vår plätt om den vill. Så den har utrymme att växa.

    Blommorna av Taanii används som smaksättare i mat. Av rötterna kan man göra curry.

    Av unga bananer kan man göra som tam.

    Men det mest eftertraktade brukar vara bladen, för de är väldans tåliga. Bäst av alla bananblad.

    SvaraRadera
  9. Det låter som min konstiga banan. Dom har huggit av blomman vid flera tillfällen och även tagit nåt blad nån gång. Tack och lov är det ingen som gett sig på att gräva upp rötterna - vad jag vet - men jag är inte här hela tiden :-)

    SvaraRadera
  10. Förresten, fladdermöss i bananen - usch, då har jag hellre spöken!

    SvaraRadera
  11. Om man gödslar får man fler. Både bananer och annat.

    Jag hittade just nya uppgifter angående bananskötsel. Man ska lämna kvar två skott.

    Ett stort och ett litet, alla andra ska förintas. Med jämna mellanrum då, eftersom de bara fortsätter att växa där man högg dem.

    Då har man jämn tillgång på bananer.

    Så nu är det väntans tider här. Låter alla 10 vara kvar ett tag till för att se vilka som ser finast ut. Fulingarna polpoteras.
    (ett nytt ord jag just kom på)

    SvaraRadera
  12. Jag vet inte vilket som är värst, spöken eller fladdermöss.

    Jag tar nog hellre fladdermusen. Om inte annat så för husfridens skull. Det är ju inte någon risk att jag förförs av en fladdermus ju.

    De gör inte så mycket väsen av sig förresten. De sover ju bara där. Om nätterna flyger de sin kos.

    SvaraRadera
  13. Polpoteras var ett bra ord!

    Om man lämnar två skott har man jämn tillgång på bananer - okej... vi har många skott och ojämn, men extrem stor tillgång på bananer!

    Spöken bättre! Fladdermöss är farliga för hela familjen. Eller finns det inte vampyrer här? Bananvampyrer?

    SvaraRadera
  14. Vi kanske ska skriva en ordbok tillsammans? :)

    Jag vet inte om det finns vampyrer. Min var liten, kanske 10 cm. Ska lägga upp en bild på den.

    SvaraRadera
  15. "Ord ni inte visste fanns"

    Visst kunde vi skriva en sån :-)

    SvaraRadera