torsdag, december 21, 2006

Värmen knäcker knäcken


Nu är det jullov - årets sista kryss blev klart alldeles nyss. Nu ska jag bada bastu, vila på stranden och göra väldigt lite nytta under en vecka. Årets firande blir lite annorlunda. De senast åren har jag ätit julmiddag med Bollnäs-paret Anita och Tony och deras barn. Men i år åker jag till Khao Lak för att fira jul och umgås med Ging. Det blir rätt lugnt, inte som den första och galnaste julen i Thailand... vad som hände då kan ni läsa om i Tidningen Allas julnummer.

Hur mycket jag än tittar i almanackan får jag inte in i huvudet att det faktiskt är jul. Är inte ens sugen på sill och skinka. Fick ett "vill ha glögg-anfall" förra veckan. Något som Lena och Åke, ett trevligt långliggarpar i mitt område rådde bot på genom att komma hit med en skvätt svensk glögg. Den drack jag upp igår kväll - som tilltugg hade jag en knäck.

I lådan från Sverige hade min mor packat ner en godisgömma. Knäcken hade smält ihop under färden och sen stelnat till igen. Att det var flera knäck från början gick det inte att missta sig på - det var gott om papper i den söta klumpen. Men det gjorde inget - det var gott ändå, om än svårtuggat!

Det här är min favoritmat just nu: o-julig, kokosdoftande kycklingsoppa som smakar bäst på vår kvarterskrog J-Fai. Nu måste jag packa en utflykts-rygga, blir strax utslängd av städerskan!

1 kommentar:

  1. Från: Johan (Guava) ( länk ) den 06/12/21 06:53
    En sak jag undrat över under en längre tid är den där Mats... Vad är det för en egentligen?

    Sen undrar jag också över om korsord på thai. Tror aldrig jag har sett något. Funkar det? Med tanke på hur skriften är beskaffad?
    Det måste ju vara jättesvårt att få ihop det hela.

    Tom Kha Gai... en favorit. Alltid läge att beställa. Älskar denna soppa. Men det måste vara rikligt med kokosmjölk i den, så den blir lite tjock. Blaskig vill jag inte ha den.

    Det är märkligt det där med soppa. Var en av de maträtter jag verkligen försökte undvika så långt det bara var möjligt i Sverige. Men här, i Thailand älskar jag soppa.

    Från: Åsa den 06/12/21 06:57
    Ha en underbar och härlig julledighet. Här i Sverige rullar det på som vanligt, folk ränner runt som små lämmlar i sin iver att ordna julens festligheter med klappar, mat och släktmiddagar. Det är inte utan att det skulle vara skönt att ligga på en strand och bara koppla av och inte låta sig dras med i den allmänna julhysterin.

    Ha det bra i helgen och hälsa din man!
    Kram

    Från: Malee den 06/12/21 10:03
    Johan... nu är du så där vansinnigt rolig att man inte förstår vad du menar Vaddå Mats?

    Korsord finns på thai, jag är väldigt glad att jag inte bygger såna...

    Jag avskyr fortfarande soppor, utom Tom kha Gai.

    Åsa: Ta ett hysteri- och lämmel-break nästa år och kom ner!

    Från: Johan (Guava) ( länk ) den 06/12/21 11:16
    Mats, han den där som finns i vartenda korsord i damtidningarna. Som man tar ur skolan eller vad det nu är man gör med honom.

    Vad är det för nåt? Jag har aldrig fattat det.

    Nu tänkte jag att eftersom jag liksom känner en korsordskonstruktör nu, alltså du, så måste jag ju bara reda ut detta med Mats en gång för alla. Denne Mats som har plågat mig i över 15 år nu.

    Från: Malee den 06/12/21 12:27
    Att "ta sin Mats ur skolan" betyder "att dra sig ur en farlig eller generande situation utan att förlora varken pengar eller ansikte.

    Nåt som du känner väl till... I Thailand tar de sin Mats ur skolan hela tiden! Varför man säger så här vet dom inte säkert. En förklaring är att Mats är en gammal tysk kortspelsterm och inte har nåt med en person att göra. Eller också är den Mats som menas en Dumbom - för det betydde Mats för länge, länge sen. Nöjd nu?

    Från: Nille ( länk ) den 06/12/21 16:52
    Julafton på khao lak låter som en vinnare. Massor av julhäsningar kommer här från storstaden.

    Från: Malee den 06/12/21 17:17
    Å här kommer massor av hälsningar tillbaka från oss på landet! Melly clissmas!

    Från: Johan ( länk ) den 06/12/21 18:08
    Tack!! Nu kan jag sova gott i natt. En sak mindre att grubbla på.

    God Jul och dansa ordentligt påklädd!

    Från: Tina den 06/12/22 04:37
    Hej!
    Kul att ha hittat din blogg. Jag har varit pa jakt efter en svensk kvinna gift med en thaiman ett tag nu. Verkar som jag hittat en. Jag hittade dig genom att jag varit pa bkkguava, Johans, blogg. Jag har en fraga, skams lite for att fraga nu innan jul o sa, men gor det i allafall. Visum regler for o-visa nar det galler svensk kvinna-thaiman. Har forstatt att det inte e samma regler som om det vore tvart om. Vet du vad jag behover for att soka o-visa? Bankgarantier mm mm. Eller vet du nagonstans jag kan fa den informationen pa ett bra satt. Har letat men hittar bara info dar kvinnan e thai. Nu ska jag satta mig och lasa lite pa din blogg.....
    Tack pa forhand och en riktigt god jul! Befinner mig for tillfallet i Jomtien, har ar julstammningen noll....
    Tina


    Från: Mia (poppi) den 06/12/22 04:51
    Hej Malle!
    Jag ar just nu pa Nang Tong Bay Resort med min familj, vi har det toppen har. jag har fatt manga bra tips fran dig pa Travelpix forum och nu vill jag ater igen hora med dig om lite tips pa ett bra stalle att fira jul pa.
    vi vill bara ha en trevlig kvall med barnen och vara nya vanner.
    En sak till , du tipsade mig om ett mysigt stalle som ligger mellan Khao lak och krabi. Du ville sjalv besoka stallet men har inte haft tid. Vet du vilket jag menar?
    Tusen tack for hjalpen! vi kanske ses i Khao lak.
    Mvh Mia

    Från: Malee den 06/12/22 05:06
    Johan, jag lovar att dansa påklädd!

    Tina: Vi har gått den långa vägen, dvs vi är gifta och registrerade både i Sverige och Thailand innan vi sökte mitt o-visa. Om man söker utan dessa papper tror jag det är krångligare med vad man måste bevisa hos immigrations. Men, eftersom du är kvinna anses inte du vara brödvinnaren och måste inte ha bankgarantier.
    Tips: Ta pojkvännen i handen och gå til immigrations och fråga exakt vad dom vill ha långt före ditt visum går ut... för o-visum kan kräva lite tidsödande pappersarbete. Lycka till och GOD JUL!

    Mia: Nu är mina internetpolare på hugget! Var och träffade en familj igår som jag träffat på forum oxå Vi kul att ni trivs, alla jag skickat dit har mejlat och tackat, Nang Thong Bay Resort är en hit!

    Jul i Khao Lak, svensk julmiddag vet jag inte ifall ni letar, men det finns ju nåt ställe. Trevligt och avspänt tycker jag att Jai och Seafood i norra delen är, restaurangen uppe vid nationalparkskontoret är också jättebra och kanske lite mer festlig?! Ang stället jag vill till, deras hemsida finns inte längre så dom kanske inte finns? Fråga på resebyrå. Det heter House By t he Bay och ligger i Phangna-provinsen på väg mot Krabi.

    Ska ni kanske titta in på Happay Snapper en sväng på julaftonen? I så fall ses vi, jag kommer att vara där! Jag är den runda blonda

    Från: Mia (poppi) den 06/12/22 12:22
    Hej igen!
    Tack for ditt snabba svar. Vi kommer att konferera lite med vara nya vanner och se vart vi hamnar. Vi har pratat flera ganger om att ga pa happy snapper men tyvarr ar vara barn inte riktigt med pa det. Dem ar bara 3 och 4 ar gamla och borjar krokna efter middan.
    Men tusen tack for dina tips.
    ha en riktigt God Jul. Mvh mia

    Från: Malee den 06/12/22 19:11
    Barnvakt?
    3 och 4 är ju aningen ungt, bättre vore med ETT barn på 34... men det vore kanske lite omöjligt va?!

    Ha en bra jul och vi kanske springer på varandra någonstans. Även om det inte blir Happy Snapper!


    Från: Johan (Guava) ( länk ) den 06/12/23 06:37
    Du kan få adoptera mig. Jag är visserligen lite äldre än 34, men bara på utsidan.

    Från: Malee den 06/12/23 11:55
    Ska jag adoptera dig så att jag kan lämna bort dig till barnvakt? Det vore logiskt... eller är det barnvakten du vill åt?


    Från: Perra ( länk ) den 06/12/23 21:53
    Mmm, vilken läcker soppa..

    Fast skinkan jag provade nu gick inte av för hackor den heller..

    SvaraRadera