tisdag, december 19, 2006

Fru i två länder


Igår var det pappersarbete hela dagen! Efter att vi hämtat Gings pass - med uppehålls- och arbetstillstånd inklistrat - var det dags att fixa mina papper.

För att registera ett äktenskap duger inte normala, svenska papper. Konsultatet skrev ett äktenskapsbevis på engelska som lämnades till advokatbyrå. De översatte till thai och skickade pappren till Bangkok där måste stämplas på ett departement (glömt vilket). Med detta fullstämplade papper åkte vi till kommunkontoret. En och en halv timme och 12 kopior senare var jag laglig gift med Ging även i Thailand! En orginell sak vad gäller thailändsk byråkrati är att olika människor chefar över olika stämplar. Så vi gick fram och tillbaka och upp och ner på våningarna för att få runda och avlånga stämplar på olika ställen.

Sen var det dags att söka visum. Vi kom till immigrationskontoret i Phuket stad klockan tolv och kördes ut direkt: "kom tillbaka klockan ett". Efter lunch satt vi där igen. Det gjorde många.

Hela tiden försökte en fransktalande dam i övre medelåldern tränga sig före. Vi hade nummer sex och hon nummer sju. När det blev vår tur hoppar hon upp och tänker ta vår plats. Då tröttnade jag - lyfte helt sonika upp stolen så hon fick avbryta sig mitt i sättandet. Sen sa jag - lågt, leende och iskallt: "Jag tror att till och med du kan räkna till tio! Nu sätter du dig - men inte här!" Ging gjorde tummen upp och eftersom jag inte höjde rösten fick jag sympati av alla bakom skrivbordet som log och nickade. Kvinnan satt sen kvar på sin stol tills hon blev framropad.

Immigrationsmyndigheterna i Thailand är ännu mer förtjusta i kopior. Klockan var närmare fyra innan vi kom därifrån. Då hade vi försett dom med diverse papper och 18 kopior på dessa papper, plus en handritad karta var vårt hus ligger. Dom gör överraskningsbesök för att se att man verkligen är gifta och bor tillsammans. Det kan bli lite fel med tanke på att Ging sällan är här... Efter alla papper och all väntan fick jag en månads visum. En månad! På stämpeln i passet står det: under utredning. Jag hoppas verkligen att jag får mitt ettårsvisum vid nästa besök!

Efter byråkrati-arbetspasset hämtade vi en låda på posten. Så här glad blir Ging när han får packa upp roliga saker från sitt nya hemland! Tack Gunbritt!

1 kommentar:

  1. Från: Johan (Guava) ( länk ) den 06/12/19 11:52
    Dubbelgrattis.

    Byråkrati är roligt. Men du ska veta att det har blivit mycket, mycket bättre de senaste åren. Förr var det ett riktigt helvete.

    I allafall här i Bangkok brukar det gå som en dans, så länge man har alla rätta pappren vill säga.

    En månads visumförlängning är standard, så oroa dig inte för det. Om de inte klagade på att det saknas papper så borde det inte vara några problem.

    Men bli inte förvånad om du när du kommer tillbaka nästa gång bara får en månad igen. Men sen brukar det bli ett år. Tredje gången gillt.


    Från: Perra ( länk ) den 06/12/19 17:29
    Sitter nu i en liknande båt, efter 4 år med Non B visum vill de ej ge något nytt. Å andra sidan är jag gift, får man ett Non 0 på ett år då?
    Rädd att missa fruns förlossning..

    Från: Malee den 06/12/20 03:17
    Johan; Tur du finns som gjort alla papper tidigare, tack för tips!

    Per: Ettårs-Non-O är precis vad du får som gift. Fast kanske som jag, en månad för koll först. Skulle tro att de ger dig längre direkt med tanke på magen - och innehållet däri! Fast nu tänker jag logiskt... och de gör de ju inte alltid på immigrations
    Lycka till med båda sakerna!

    Från: Härensjö den 06/12/20 13:15
    Härligt med paket hemifrån! mitt kom oxå fram tillslut!

    Från: Malee den 06/12/20 13:18
    Det var väl på tiden. Har ju läst om din oro i din blogg Förresten, varför lägger aldrig du ut länk till dig i kommentarerna? Så nu gör jag det. Här kan ni läsa om Härensjös liv i Khorat: http://harensjo.blogspot.com/

    Till Phuket (har postbox) går det för det msta supersnabbt (peppar peppar ta i trä). Denna gång var paketet framme på 5 dagar!

    Från: Rakel den 06/12/20 16:02
    Det ar onekligen enklare att finna sin karlek i samma land!
    Hoppas ni slipper allt enorma pappersarbete framover!

    Fint med tre sammanfogade bilder: jag far jobba pa det! Hade behovt PDFmojligheter - sa langt stracker sig mina kunskaper.

    Från: Malee den 06/12/20 17:11
    Det är onekligen lättare att förälska sig i en människa med ett likadant pass. Men å andra sidan blir det lite extra för man måste jobba för att få vara tillsammans. Och det bra är att vi kan fira bröllopsdag två gånger per år, å jag gillar champagne .-)

    Vad gäller bilder så ska jag väl ha nåt som är lättare i livet, haha. Egen dator med Photoshop och annat skoj underlättar vid bloggande. jag avskyr faktiskt internetcaféer då jag är van att sitta för mig själv o pyssla.

    SvaraRadera