lördag, december 16, 2006

Pappas lilla hjälpreda


Vi har ny trädgårdsmästare - igen! Grannen som tog över sysslan när vi kom ner i höstas dök aldrig mer upp. Ging gick över och frågade när han kunde komma. Grannen sa’ att han nog inte ville jobba hos oss mer. Han ägde ingen klippare sa’ han. Översatt till svenska betyder det: Vi är inte så panka just nu, så jag behöver inte arbeta mer än jag gör.

Trädgården växte och växte, det började se lite risigt ut här hemma när jag sprang på Ga. Han är en rolig prick, känner honom sen tidigare. Jag vet också att han knäcker lite extra som trädgårdsmästare ibland. Han meddelade att han har klippare, tid och behövde pengar. I morse, när jag var ute på min motionspromenad, ropade Ga från sin stuga: "jag kommer idag". Det gjorde han, strax efter frukost kom han och i släptåg hade han sin lilla dotter. Hon hade ledigt från skolan idag så hon ville (?) hjälpa pappa. Ga klippte med fart och flickan krattade riktigt duktigt med tanke på att kvasten nästan är dubbelt så stor som hon.

Jag tog en bild, printade och gav tjejen fotot. Det var tur att dom var nästan färdiga. När hon fick bilden släppte hon kvasten och satt sen och tittade glädjestrålande på sig själv - ända tills dom åkte!

I går kväll var jag på grillafton på Mammas & Pappas, f.d. Rawai Minigolf, med några svenskar som är långliggare i grannskapet. Det var riktigt trevligt, god mat och trevliga människor.

1 kommentar:

  1. Från: Rakel ( länk ) den 06/12/16 10:53
    Det ar alltid lika kul att lasa om det verkliga livet - ur et svenskt perspektiv - i Thailand!

    Från: Malee den 06/12/16 11:43
    Välkommen tillbaka, då är ni här i söder förmodar jag. Ska strax hälsa på din värld, ha det så bra och passa på att kolla in solnedgångarna nu

    Från: Per ( länk ) den 06/12/18 03:56
    Hua,,trädgårdar växer snabbt i detta land, ännu mer så i Phuket må jag tro. Vi har i vart fall något de påstår vara vinter.
    Regnar det något därnere fö?


    Jag kör alltid med hjälm nuförtiden, vill inte bli en sån där sk temporary farang..

    Vill passa på o önska God Jul innan jag glömmer bort det..

    Från: super_nollan den 06/12/18 07:10
    Skönt att se ;) att trädgårdar växer både i Sverige o i Thailand,NU växer ju inte just vår trädgård så det knakar men ändå...

    Från: Malee den 06/12/18 10:20
    Här kan man sitta och titta på medans det växer... det går undan. Vinter i Chaing Mai är rätt trevligt vädermässigt tycker jag även om jag lyckades vara där en gång när det snöade. Det var att ta i tyckde jag o åkte hem till l Phuket

    Ang regn, det regnar ovnaligt mycket för att vara december. Men innan de som är på väg ner på semester skriker av besvikelse: Det kommer en skur på kvällen som bara friskar upp!

    Å God Jull till dig oxå Per, fast jag kommer nog att önska det en gång på bloggen!

    Från: Johan (Guava) ( länk ) den 06/12/18 10:42
    Hellre en risig trädgård än ingen trädgård alls.
    Min är inte mycket att hänga i julgranen kan jag lova.
    Det är väl iofs tur, för jag har redan klätt den. Julgranen alltså.


    Från: Malee den 06/12/18 11:20
    Jag hoppar över min yttepyttegran i år för jag tänker dansa runt maken i Khao Lak. Tänker vara ledig i jul, så jag kommer nog att glittra som en gran alldeles per automatik


    Från: Johan ( länk ) den 06/12/18 17:10
    Vad du skrämde mig. Jag tyckte du skrev att du skulle dansa runt naken.

    Från: Malee den 06/12/19 02:36
    Hahaha, hohoho - nä, SÅ roligt ska vi inte ha. Det vore en syn för gudarna, men jag vill ju inte skrämma bort gästerna från Happy Snapper!

    SvaraRadera