onsdag, juni 16, 2010

Rapport från Malee Garden-gäst

Se vad trevligt det är hos oss på Malee Garden även under lågsäsong ;- Följande recension är skriven av vår gäst Marie-Anne:

”Men du ska väl inte åka till Thailand i maj när det är så fint här hemma? Där regnar det ju bara nu!” Så sade alla. Men det skulle jag. Och det gjorde jag. Och jag ångrar mig inte en sekund! Och visst – det regnade. På nätterna! De skyfall som kom på dagtid var väldigt lätträknade och dessutom bara sköna!
I november förra året bodde jag på Malee Garden i 5 dagar tillsammans med min svägerska Monica. Vi blev hett förälskade! Innan vi åkte därifrån hade jag bestämt mig: Jag ska tillbaka hit, så fort som möjligt! Och då ska jag stanna LÄNGE! Så det var bara att åka hem, boka resa och boende på Malee Garden och jobba ihop pengar........ Den 6 maj ”landade” jag på Malee Garden, med 4 långa, sköna veckor framför mig! Från början var jag ensam, men efter några dagar kom kompisen Ulla från Helsingborg och bodde med mig i nästan 2 veckor. Hon blev lika förtjust i Malee Garden som jag är!

Att komma tillbaka var att komma hem! Byn var lika mysig som jag mindes den, och lägenheten var ju min! Och den såg likadan ut, fast lite nya inredningsdetaljer hade kommit till. Och frukten var lika god som jag mindes den, och lika skönt sov jag som jag gjorde sist, och balkongen var fortfarande mitt favoritställe, och hängmattan förstås! Och inga böcker hade jag med mig, för jag visste att det fanns massor i bokhyllan – det är lycka!
Nu hade jag tid att lära känna Ban Sayoarn ordentligt, och de små stränderna Yanui och Ao Sane som vi inte hann med sist. På Ao Sane tillbringade jag en förmiddag helt ensam – vilken känsla!

Mycket hann vi med när Ulla var där – hyra moppe och köra runt på upptäcksfärder (en del planerade, andra för att vi ständigt körde vilse!), åka på utflykter med Ging – till Big Buddha, till apberget, till stor marknad i Phuket Town........ Ging är en trevlig och tålmodig guide! Han klarar shoppingrundor på jättemarknader utan att bryta ihop! Ulla hann dessutom låta sy upp en fantastisk klänning!


En av höjdpunkterna var Britt-Maries 50-årsdag, när vi var bjudna på middag på en underbar restaurang med en otrolig utsikt över Phuket Town. Det var en väldigt trevlig kväll, med god mat och dryck i mängder, fantastiska tårtor och trevliga människor! Ulla åkte hem, men jag hade fortfarande nästan två veckor kvar. Det blev mycket hängmattan eller balkongen med en bok, eller med bloggen. Jag har sällan känt mig så ledig och avslappnad! Vilken fantastisk tid att tillbringa här, i maj, när nästan ingen annan åker hit!

Jag är väldigt glad att jag åkte till Thailand och Malee Garden under lågsäsong! Rekommenderas till alla som vill njuta av lugn och ro, sol och värme och vill ta dagen som den kommer! Visst gjorde jag annat än att bara slappa – Buddhadag i Wat Chalong till exempel, och diverse turer till olika stränder där jag njöt av stillheten, stora vågor (försiktigt!) och inga försäljare. Trevliga restaurangbesök på kvällarna blev det också förstås, ibland på egen hand, ibland med Britt-Marie och Ging.


Men hemresedagen kommer alltid till slut. Det är svårt att fatta att 4 veckor kan gå så fort! Men nu har jag fått ännu mera mersmak! Ban Sayoarn, Malee Garden, Britt-Marie och Ging – jag saknar er! Men jag kommer tillbaka – snart!
Marie-Anne


10 kommentarer:

  1. Marie-Anne har löst gåtan!
    Lågsäsong är suveränt och för min del innan jag bosatte mid i landet var September - Oktober det ultimata/Kram S

    SvaraRadera
  2. Susanna och jag kan instämma i en hel del av det M-A skriver....fast vi bara var gäster hos dig i 2 nätter så hann vi ändå upptäcka en hel del. Allra bäst minns jag nog när vi hjälpte thailänskan att få rätta snitsen på smörrebröden i hennes nyöppnade resturang....vi kommer också tillbaka Malee!!!

    SvaraRadera
  3. Inte har jag bott på Malee Garden
    Inte nå ledigt när jag försökte
    Inte är du hemma när man kommer
    Inte har du tid när man ringer
    Inte klagar jag
    Inte är det för inte, jag inte glömmer när du bjöd på kaffe med pepparkakor, skjuss hem när det regna, för vi har varit hos dig och Ging
    Inte glömmer man den gästfriheten
    Inte i första taget

    SvaraRadera
  4. Härligt med nöjda gäster, dom kommer ju oftast i repris!

    Kanske skulle ta och poppa över till Malee Garden ett par dagar nästa gång och hyra Ging som "personal shopper". Han verkar ju ha både god smak och tålamod (vilket inte K har... tålamod i shopping-sammanhang alltså...)
    ;-)

    SvaraRadera
  5. Marie-Anne du är en pärla...få kan beskriva en plats så bra som du...att bo på Malee Garden är ju bara så ljuvligt...

    SvaraRadera
  6. Susanna, javisst är lågsäsong trevligt! Nästa lågsäsong hoppas jag du får vara i landet också.

    Annika, det är det som är charmen, här gillar man fortfarande turister...

    Pelle:

    Inte bokar du i tid,
    Inte ringer du i tid,
    Inte klagar jag på din framförhållning... för jag kommer ihåg när ni ringde i förväg och sen fick pepparkakor & skjuts ;-)

    Vi ses igen, förr eller senare :-D

    Hannele, vi har enorm statistik på återvändande gäster, väldigt trevligt! G bättre på shoppingturer än mig, jag är som ditt K...

    Monica, Marie-Anne får utmärkelsen Malee Garden-ambassadör :-D Du med!

    SvaraRadera
  7. Länge leve lågsäsongen, länge leve korta regnskurar, länge leve vackra molnformationer, länge leve de underbara nyanserna av grönt..

    Thailand är som vackrast nu!

    SvaraRadera
  8. Just nu har jag en tävling på min blogg med priser för 1500kr.

    Gå in på tävlingens hemsida och var med ! :)
    http://mattans.bloggie.se/2010/aromatech/06/proaqua/17/tavling-med-aromatech-vinn-en-luftrenare-varde-1000kr/

    Endast tävlande från Sverige, Norge eller Danmark

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar beskrivelse, kändes nästan som om jag var på plats.

    /Stina
    www.swethaiparadise.se

    SvaraRadera
  10. rlia; ja!

    Anonym; öööh - jaha?! En del jobbar hårt för att få bloggbesökare ;-)

    Stina, har du läst Marie-Annes blogg? Hon skriver jättebra!

    SvaraRadera