onsdag, maj 19, 2010

Onsdag 19 maj i Bangkok, del fyra - Det räcker nu!

Kl 19.00: CRES har tagit över alla thailändska TV-kanaler men jag har kan fortfarande se utländska kanaler. På dom övertagna TV har dom spelat patriotiska sånger med leenden thailändare. Nu sitter regeringstalesmannen Panitan i rutan och förklarar läget. I Bangkok ler ingen, man kippar efter anda i brandröken. Central World plundras samtidigt som det brinner för fullt. Då demonstranterna lämnade Ratchaprasong väldigt hastigt blev mycket förnödenheter kvar. Dessa försvinner nu ut i mörkret på en ström av moppar.

Undantagslagar gäller nu även i provinserna Mukdahan och Kalasin. : "Under utegångsförbudet (20.00 - 06.00) kan den som skapar problem skjutas. Turister får lämna staden om dom har pass och biljett" enligt BBC. CRES talar om 2 års fängelse. Men gå för allt i världen inte ut under undantagstillståndet hur som helst! Det rådar förvirring om utegångsförbudet gäller ute i provinserna som lyder under undantagslagar eller inte.

Runt om templet
Wat Patum pågår eldstrider med både skottlossning och tårgas. Runt om templet! Jag är orolig för en man jag inte känner. Jag har använt många av John Le Fevres bilder och följt honom när han vandrat runt i staden. Nu har han inte hörts ifrån på fem timmar. Inte sedan han skrev från Sarasin bron där flera journalister skadades. (kl 20.30: Puh, nu dök John upp igen. Ni skulle förstå min oro om ni sett de bilder jag sett från dagen. Horribelt räcker inte!) Thailands riksbank har beordrat alla banker (i Bangkok?) att hålla stängt tors-fre av säkerhetsskäl. Svenska Ambassaden stänger imorgon. Bilden har jag tagit på TVn, en kanal = alla kanaler.

11 kommentarer:

  1. Förbaskade elände!!! Blev tvungen att gå ut på vedbacken och tokhugga en massa kvistig granved ett tag för att bli av med adrenalinöverskottet. Kanske något för stridstupparna i Thailand att ta efter...
    /Lung Nok

    SvaraRadera
  2. Det huggs uppenbarligen för lite ved i det här landet :-(

    SvaraRadera
  3. Onsdagen den 19 maj blev en tung och svår dag för Thailand och alla oss som känner med och bryr oss om landet. Jag kan inte se någon vinnare i det här kaoset och hur det ska sluta kan endast framtiden ge svar på.

    Malee...du har all min tacksamhet och beundran för att du har orkat med att ge oss all denna information. Tack också till alla er som bidragit och hjälpt till med värdefulla kommentarer. Den här bloggen har växt till den kanske bästa informationskällan på svenska om vad som händer.

    /Lung Nok

    SvaraRadera
  4. Håller med föregående inlägg till 100%.
    Nu kan vi bara vänta o se och önska att allt snart faller på plats igen.
    L8

    SvaraRadera
  5. Jag befinner mig i ett chocktillstånd!

    Snälla rara, kan ingen väcka mig och säga att det bara var en mardröm...

    Jag finner inte ord, knappt jag får luft.....

    Nej, detta KAN INTE vara sant....

    SvaraRadera
  6. ja va ska man säga om detta elände, jag håller med er ett stort tack till Malee för hennes fantastiska jobb som vi nog alla hoppas tar slut NU

    //Bobbo

    SvaraRadera
  7. Jag håller med föregående talare, hoppas du får ledigt från detta jobb framöver. Sköt om er, kram.

    SvaraRadera
  8. Malee, du är fantastisk!

    Även alla ni som kommenterar! Det känns så skönt att ni är så pålästa om landet - känner mig stolt över er/Kram till er alla Susanna

    SvaraRadera
  9. jag vill tacka ging och malee för alla rapporter. har fått följa kaoset på nära håll genom bloggen. i tidningarna är det bara rubriker. tack från solina

    SvaraRadera
  10. Hej B-M..följer din blogg med sorg för Thailand/Bangkok och förundran över ditt ork om bloggande om de hemska som händer i leendets land... Men blev glad när jag öppnade världstidningen Ljusnan och hittar ditt leende i en pool i soliga Phuket... då blev jag såå glad..Kramar Anki

    SvaraRadera
  11. glömde skriva att vi är ofta i thailand och anser det vårt andra hemland. vi sörjer och lider med alla thailändare även om vi inte kan förstå vidden av katastrofen. solina

    SvaraRadera