lördag, maj 15, 2010

Lördag 15 maj i Bangkok, del två

Kl 19.00: Detta har hänt de senaste timmarna: En volontär i räddningstjänsten sköts i huvudet när han försökte undsätta en skadad vid Bon Kai. En M79-granat träffade 4 våningen på polisens bostadshus vid Lumpini, 3 kvinnor och en officer skadades. I området sitter nu samma skylt uppe som vid Ratchaprarob: "Vi (militären) skjuter med skarp ammunition". Flera granater har exploderat men räddningspersonal tar sig inte in.

Vid Ratchaprarob pågår skottlossning. Inga journalister släpps ens nära så kan ingen rapportera om vad som händer.
Video från eftermiddagens skottlossning i området.
Kinesiska utrikesministern är djupt oroad över utveckling i Thailand och flera ambassader evakuerar.
Läser det som sades på presskonferensen. Exempel, CRES: "Några dödsfall har varit röda som dödat röda. Några dödsfall pga granater som avfyrats av de röda. Några dödsfall härrör från attacker av uppretade civilpersoner och några i självförsvar av polis & militär" Börjar förstå varför regeringen är så förtjust i att blockera YouTube-videos. Sist men inte minst: GÅ INTE UT I BANGKOKS FARLIGA OMRÅDEN IKVÄLL: Bon Kai, Rachaprarop, Din Daeng, Lumpini, Sathon, Ratchaprasong.
Kl 19.40: Röd mobb lever rövare vid Ratchaprarop-Din Daeng sedan en halvtimme tillbaka. De slår sönder allt i sin väg och sätter eld på däck m.m. Andra röda strömmar in till olika samlingsplatser i Bangkok. Den 10-årige pojke som träffades av ett skott när militären försökte stoppa en bil igår natt avled nyss.

Kl 20.40. Premiärminiser Abhisit som inte synts till de senaste dagarna har just avslutat et TV-tal Sammanfattning; "vi kan inte backa - ha tålamod. Tro inte på allt ni hör. Allt kommer bli bra. Håll er borta från de områden som berörs". Fast betydligt mer vältaligt, Abhisit gör sig väldigt bra i rutan. Vid Din Daeng är det ca 2000 personer som jag inte riktigt vet vad dom gör och dödssiffrorna har stigit till 22 (för både igår och idag).

Kl 21.00 De röda påstås ha tagit över Skytrain-stationerna
Chidlom, Siam & Rajadamri och tvingat iväg den personal som fanns på plats. (Tillägg 21.40: det är en skröna - ingen har kapat BTS!). Sant är att varken BTS Skytrain och tunnelbanan tänker köra alls imorgon.
Massor av röda har samlats vid Klong Toey. Det talas om röda ska försöka bryta genom avspärrningarna in till Rathaprasong senare (det behöver inte ha nåt att göra med övertagandet Skytrain).

Kl 21.20: Det är packat med folk på Rama IV
under expressway Bon Gai och bortåt förbi Khlong Toey
. De röda har till och med byggt upp en scen mitt i vägen där och ingen militär i sikte. Där finns mellan 2 till 3000 personer. Kanske där dom är, för det är lite folk vid scenen just nu. Men det betyder att militärens "inlåsning" inte funkar för det är utanför.

Kl 22.25: Då är det full drabbning igen. Nu i korsningen Petchaburi - Chidlom (övre delen av militärboxen). Massor av explosioner, både från granater och något större. Även geävrseld hörs och strömmen har fösvunnit i en del av området. Även runt Victorymonumentet hörs smärre explosioner och gevärseld.

Kl 22.45: Den våghalsige rapportören Vaitor är bakom soldaternas linje vid Phetchaburi. Han rapporterar om soldater som träffats av raketer, skottlossning, rök som fyller luften och mer eller mindre kaos på den röda sidan. Området är vandaliserat och/eller förstört av kulor och granater. Han verkar rädd. Och precis nu gick strömmen vid området där de röda tog över och byggde en scen (se kl 21.20). Både Bon Kai och Klong Toey ligger i mörker.

Kl 23.25: När strömmen gick i Klong Toey plundrades en 7/11. Affärsinnehavare i
Suan Lum Night Bazaar (Lumpini) har suttit fast i två dagar och ber om hjälp för att ta sig därifrån.
Vid Victorymonumentet pågår strider. Röda demonstranter samlas i Samrong, Samut Prakarn. Även på andra orter samlas folk för att ta sig till Bangkok, bland annat Ubon. Nya officiella dödssiffror: 24 personer de senaste två dagarna. Sara Sidners artikel för CNN.

Röda korset behöver blod. Mobila enheter kommer under morgondagen att finnas vid:
Chatuchak (9-3pm), Mall Bangkae (12-6pm), Wat Ladprao (8.30-12) Klong Dan (9-2pm) Flat2 Navamin 11.30-3.30)
.

Kl 23.45: Läget lugnat sig vid Victorymonumentet. Krypskyttar har fångats på bild. Militären beordrar reportrar och fotografer att avlägsna sig från Silom. Foto-journalist även utsprakad från demonstrationsområdet. Rustar båda sidor för krig? Jag tror jag ska gå och köpa en flaska vin och det inte för att fira!


Bilden tagen av Vaitor, den jounaliststuderande grabben som är med överallt! 

26 kommentarer:

  1. Vaitor är ung och oförsiktig. Han är inte dum, men han är i den ålder då man tror sig vara odödlig och man inte riktigt fattar förrän efteråt... Jag hoppas "tron" skyddar honom för han är en av de få som tänker ut och rapportera vad som händer i Bangkok ikväll...

    SvaraRadera
  2. Var rädda om er. Ha det så bra, det var roligt med en pratstund "live" dock var den lite kort. Kram

    SvaraRadera
  3. Djupt oroad! Ja, det var en underdrift. Min granne kan inte ta sig hem ikväll heller till vår soi, jag är mållös!
    Vart tog alla kloka människor vägen? S

    SvaraRadera
  4. Min granne är på TV-stationen vid Rajaprasong!

    Vi har just mejlat med varandra och hon är ok. Bara det att hon inte kan åka hem, det är vår gatstump som brinner där på Vaitors bild!

    Resten av familjen har iallafall flyttat till andra sidan Thonburiside.

    Ja, de kloka är borta kvar är bara avskrapet och några spridda skurar vid Rajaprasong....suck!

    SvaraRadera
  5. Ratchaprasong - det var väl ändå ett j-vla ställe att vara på. Är inte det demonstrationscentrum!

    SvaraRadera
  6. Från röd TV igen:

    Nattawut har hållit ett riktigt långt (30-40 min) tal.

    De har i stort sett rapporterat samma saker som redan publicerats av Malee här på bloggen ( :=) )

    De talade precis om attacken mot polis nere vid Lumpini tidigare idag. Påtalade att just dessa poliser tidigare beskutit militären "för att skydda befolkningen". De förnekar förstås all inblandning i polisattacken och pekar istället på militären (som tidigare beskjutis)

    SvaraRadera
  7. "Rama IV Intersection" borde väl rimligen vara nere vid norra änden av Silom?

    SvaraRadera
  8. Jag gissar att det är i Susannas hemtrakter Bon Kai, men det kan vara i Lumpinihörnet... väntar på Susannas respons, hon vet.

    Visst är det fascinerande att alla skjuter på alla men INGEN skjuter på någon om man ska tro dom. Det är väl bara den mystiska "tredje parten" som möjligen skjuter på folk, men dom vägrar erkänna att dom över huvud taget finns - suck!

    SvaraRadera
  9. Nu vet jag! Lägger in i bloggen...

    SvaraRadera
  10. Fel, de sitter under expressway bon gai och bortåt förbi Khlong Toey MRT...men det är ju precis vid mig, satan!! Grrrr

    SvaraRadera
  11. S A T A N.....hur gick detta till? Värdelöst! Nu är jag riktigt sur på Abbe.....

    SvaraRadera
  12. Vad kommer att återstå av det Demokratiska partiet när alla liken är räknade, bortforslade och alla finansiella skador är summerade?

    Det såg så lovande ut när Abhisit tog över som ny Premiärminister, men snart gick det så fel ändå när han inte fick regera som han ville och när han inte fick möjlighet att återupprätta familjens ära..

    Kanske nuvarande kaos var förutbestämt för att jämvikt ska kunna råda?
    Ett slags Ging och Jang mellan den ytligt sett nästan onaturligt trevliga Abhisit och hans mer dolda och förmodat svarta sidor. Den bildade demokraten och den till synes belevade gentlemannen står plötsligt där med fötterna i ett blodbad utan att riktigt förstå varför det gick åt pipan med alla fina ord och tankar?

    Det påminner en hel del om hans egen far som så stolt antog ”Hälsoministerposten” i General Suchindas militärdiktatur 1992. Plötsligt stod där Abhisits far i ett politiskt och våldsamt kaos, och pinsamt insåg han säkert att han som regeringsmedlem och läkare också sågs som indirekt delaktig i hur hundratals demonstranter hade dödats när de inte ville flytta på sig. Fadern drog sig sedan undan från politiken, och sonen lanserades istället som familjens ärofyllda hopp inom politiken.

    Men historien om våld och död i familjens släptåg upprepar sig som sagt, och denna gång är skulden som faller på familjen Vejjajiva dessvärre mycket mer påtaglig och odiskutabel.

    - Shit också, det vill sig inte riktigt för den familjen, och man kan ju undra varför?

    Är det karma eller bara dåligt omdöme som ligger bakom?

    SvaraRadera
  13. Susanna, nu tog jag din text och byte ut min om var dom är. Är inte Bon Gai och Bon Kai samma ställe, det trodde jag - därför bidde det fel.

    Inboxningen verkar vara en lika stor succé som de andra militära insatser vi sett (ironi). Är det alltså dina hemtrakter dom kapat nu?

    SvaraRadera
  14. Siam, du skrev samtidigt som jag skrev svar till Susanna. Intressant om familjehistorien, det hade jag ingen aning om! Sådan far - sådan son. Vill gott, blir fel kanske?

    Denna gång blev det väldig fel. Jag trodde inte det kunde gå så här långt och jag undar också vad som hänt med den charmige, fine och lugne mannen. Jag trodde inte han skulle försvara ett blodbad, men det gjorde han ikväll. Han såg dock mer plågad ut än han brukar och han blinkade hejvilt - jag tror han sitter rejält i kläm. Jag VILL inte tro att Abhisit VILL låta folk skjuta ihjäl varandra.

    SvaraRadera
  15. Enligt UDD TV finns drygt 20.000 personer runt den nya scenen nära Khlong Toey.

    Bla sägs Khru Prateep finnas där på scenen

    ...riktigt riktigt otäckt i Bangkok nu :-(

    SvaraRadera
  16. En gammal tant hemma i byn sa redan för drygt 40 år sedan:
    - Det finns så mycket tokigt folk i världen så de riktiga räcker snart inte till.
    Undrar vad hon skulle ha sagt idag?

    suckade Lung Nok

    SvaraRadera
  17. Det är nog så att Abhisit och hans gelikar helt enkelt inte har någon vana av att hantera situationer där de inte blir åtlydda.
    De flesta från Abhisits samhällsklass har aldrig behövt argumentera eller omvärdera sin ståndpunkt för att få de mindre skolade att lyssna och lyda okritiskt.
    Därför blir Abhisit och regeringen helt dissilutionerade när nu vanliga bönder och enkla men arga människor inte längre lyder en så respekterad och "välmenande" PoYai av Abhisits kalliber.

    Det blir ungefär så här när Abhisit ska förklara, medla och kompromissa:

    1 ”gör som jag säger annars tar polisen er”,

    2 ”gör som jag säger annars slår polisen er”,

    3 ”gör som jag säger annars kommer militären och tar er”,

    4 ”gör som jag säger annars blir ni skjutna av militären”,

    5 ”varsågod, nu skjuter militären alla er som har varit olydiga och samtidigt fortsätter regeringen på sin inslagna väg - The Road Map to Peace”,

    Enkelspårighet hos både de Röda och Regeringen.

    SvaraRadera
  18. Malee, bara ett förtydligande:

    Jag försöker bara RAPPORTERA vad som sägs på UDD TV, inte övertyga mig själv eller någon annan om att det skulle vara sant...

    SvaraRadera
  19. Lasse, nej för 17 de tror jag inte, jag bara pratar med dig juuuu ;-) Läs i inlägget om utveckling de senaste minuterna... nu är det INTE kul!

    SvaraRadera
  20. Njut av vinet, for det har du verkligen fortjanat! Har i Korat ska det ju vara undantagstillstånd, men jag ser ingen skillnad. De roda ar samlade som vanligt i centru, nagra hundra skulle jag gissa. Korde forbi tidigare ikvall.

    SvaraRadera
  21. Köpte öl istället ;-) SKÅL och ha det så bra i Korat!

    SvaraRadera
  22. Måste tacka dig Malee för en fantastisk uppdatering av läget i Thailand. Den är guld värd!

    Andreas

    SvaraRadera
  23. För att hålla huvudet "över ytan" tog jag mig en kort men underbar tur med min gamla bullrande Harley Davidson.
    Sådant rensar faktiskt hjärnan :-)

    Men nu blir det allt en whiskey också för att utjämna i skallen...

    Malee, du ska ha all världens heder för din fantastiska blogg! Den är farligt beroendeframkallande kan jag lova.

    Låt oss nu hoppas alla böner och välsignelser ger resultat, för det ser väldigt illa ut.

    SvaraRadera
  24. Tack Andreas!

    Lasse, säker på att en Harley kan hjälpa till att rensa hjärnan ;-) Själv tog jag lill-moppen 50 meter till 7/11. Vet inte om det hjälpte, men hoppas ölen jag köpte kommer att hjälpe, hehehe...

    Det är knäpptyst i Bangkok ovnaligt tyst. Hoppas det fortsätter, hoppas, hoppas hoppas. "God natt" hoppas jag också att jag säger, "Skål" vet jag att jag säger ;-) Och tack för din feedback och din TV-information Lasse!

    SvaraRadera
  25. Ja du är bättre nyhetsankare än någon svensk tidning.

    SvaraRadera
  26. Tack igen för allt du skriver. Det är vekligen skrämmande nyheter, men man vill ju veta. L8

    SvaraRadera