fredag, april 10, 2009

Långfredag i Bangkok!


Premiärminister Abhisit Vejjajiva höll TV-tal igår. De inför en extra helgdag idag (enbart i Bangkok, tror jag) för att lättare kunna ta i med hårdhandskarna mot demonstranterna. Åtgärden kommer efter gårdagens trafikkaos i Bangkok. Alla verkar acceptera den röda dagen, utom bankerna som håller öppet. Så demonstranterna har kristnat Bangkok och infört Långfredag ;-)

Premiärministern säger att de kommer inte att vika sig för de rödas krav eftersom de enligt honom är "förvirrande och inte kommer att leda till demokrati". Han sa’ att 70% redan gått hem (näää det tror jag inte på) och de som stannar kommer polisen att sättas in mot då de visat att de är bråkmakare som bara försöker framkalla upplopp.

De röda har släppt fram trafiken vid Demokratimonomentet men fortsätter blockera vid Segermonumentet. En röd taxiförare kastade pingpong-bomber mot en bensinmack nära den gula TV-stationen igår kväll, ingen skadades. Förutom Bangok så demonstreras det på 21 andra platser i landet, mest i norr och nordöst.

Vi går mot Songkran, det thailändska nyåret och stämningen är lagom festlig här hemma också... Ging är i karantän, vi umgås med ansiksskydd. Hans far med fru bor är på besök, synd om dom. Hälsa på sonen som sover eller är på sjukhus. Men dom lagar en massa mat åt oss, mums! Jag åker en sväng till Burma i morgon för att stämpla passet. Klockan 5 på morgonen avgår bussen - gääääsp!


Bilderna från The Nation, som förresten idag börjat döpa om sina bilder. Förr hette allt RED POWER nu börjar det bytas ut mot RED MOB - lite skillnad i känslan på de orden...

5 kommentarer:

  1. Himla bra jobbat. En helgdag löser ju alla problem, speciellt som den utlyses via TV klockan 22,00 i ett regnigt Bangkok...

    UBC funkar inte när det regnar!

    Så vi visste inte om det förrän vi kom till en stängd skola i morse och snällt fick köra hem dottern igen, innan vi båda åkte till jobbet. Precis som vanligt. Fast det är extra helgdag.

    Jag tänker stanna hemma hela Songkran. En blandning av uppror och vattenkrig tror jag att jag avstår från.

    Med vänliga hälsningar från mobbokratins högborg - Bangkok

    SvaraRadera
  2. Visst är det lite... tjaaa... kul/annorlunda/knäppt/innovativt grepp för att lugna ner läget! Ibland (rätt ofta) undrar jag hur dom tänker.

    Ha en trevlig påsk-songkran och håll er undan alla protestanter. Då menar jag inte tanter med protes, utan färgglada (färgilskna) gubbar, haha!

    SvaraRadera
  3. Tack för det. Ska hålla mig undan.

    Men när det är dags att återgå till jobbet på torsdag vete sjutton vad jag ska ha på mig. Lutar åt bar överkropp. Nu är ju alla färger upptagna snart...

    SvaraRadera
  4. Guava, naken är nog bäst! Men snart betyder säkert avklätt en politisk riktning...

    SvaraRadera
  5. Not the Nation är inne på samma sak...

    http://www.notthenation.com/pages/news/getnews.php?id=764

    SvaraRadera