fredag, november 28, 2008

God morgon från kaos-politikens land

Här är lugnt, förrädiskt lugnt! Ging somnade framför Tvn, som förmodligen miljoner andra thailändare. Alla satt som klistrade framför Tvn igår. Det var spöklikt tyst i vår lilla by. Media har totalt bytt fot, tidigare var de mycket positiva till PAD men nu tävlar de nästan om att fördöma organisationen.
Nu väntar vi alla på att avhysningen av ockupanterna ska starta. Inga tidsangivelser finns.
PAD vidhåller att de tänker inte ge sig och ledningen säger att de tänker använda sig av mänskliga sköldar ifall polisen kommer och försöker arrestera höjdar-upprorsmakarna. Jag blir inte förvånad... men ledsen. Låt toppen ta smällen och låt fotfolket gå hem oskadda!
Vad gör Jack på bilden här kan du undra. Tjaaa... Ging & Malee är i normala fall en lättsam blogg om livet på Phuket. Orkidéer, hundar, rockklubbar och thailändskt vardagsliv är det som oftast förekommer i inläggen.

Så Jack voffade till i morse och sa att han ville va med på bild för att lätta upp bloggen! Dessutom, sa’ Jack: Ser du inte att jag ligger här och vaktar så det inte kommer in några färgglada gubbar! Gula och röda farbröder har jag tänkt bita. Är den någon annan färg som är på modet för demonstranter? Hur gör jag om någon är orange - är han dubbel-demonstrant då? Hjälp matte, dom förvirrar mig!
Uppdatering kl 13.10: Inte ett ljud, inte en endaste viskning om när polisinsatsen ska starta. Det finns fler än jag som tycker detta är lite underligt och bland annat TV-programmet Truth Today (rödas bundsförvanter) har ifrågasatt varför polisen inte går in NU!

9 kommentarer:

  1. Keep up dina inlägg. Den här bloggen är en bättre nyhetskälla för de här händelserna än såväl Aftonbladet som Expressen. Så tack! Har en madam på plats som ska/skulle åka hem söndag och jag letar febrilt information om vad som händer hela tiden!

    SvaraRadera
  2. Anonym: Jag ska "keepa up" ;-) lovar. På söndag, tjaa du... Om Suvarnabhumi lyckats öppna kommer det va kaos de första dagarna inbillar jag mig. Lycka till både till dig och madam!

    SvaraRadera
  3. Tack för att du håller oss uppdaterade! Det första jag gör på morgonen, och sedan flera gånger under dagen, är att gå in på "Gingmalee Broadcasting News" för att uppdatera mig om det spända läget. Vi får verkligen hoppas att det snart blir en upplösning, och att det inte blir blodig.

    Det var kanske inte ett så smart drag av PAD att ge sig på den stora livsnerven Suvarnabhumi, eftersom det direkt och indirekt har stor negativ påverkan på landsmännens försörjningsmöjligheter.

    Jag tycker att det är bra om opinionen vänder, för det här har tagit alldeles för stora och felaktiga proportioner.

    Ha en bra dag i den sköna värmen!

    SvaraRadera
  4. På väg till skolan i morse undrade Emmy om jag trodde Jack skulle bli glad att få träffa henne igen. Jag sa att jag var övertygad om att han blir jätteglad att få någon som verkligen vill leka med honom. Nu får de bara ta och ordna till det i Bangkok...
    /Cotton-johanna

    SvaraRadera
  5. Hej Christer! Tur ni inte är på väg ner precis just nu...hälsar GMBN, dvs, Gingmalee Broadcasting News - hahaha!

    Cotton-Johann; Hälsa Emmy att Jack blir MYCKET MYCKET glad om någon vill leka med honom!

    SvaraRadera
  6. Läste nånstans att premiärministern i ett telefonmöte med media "vädjat" att dom inte skulle skriva så positivt om saker. Det kanske är orsaken till skiftningen i rapporteringen som ni upplever...

    SvaraRadera
  7. Styrlund: Intressant, det har jag inte hört ett knyst om. Var har du sett uppgiften?

    Annars vände vinden i och med den smygfilmade videon när PAD skjuter skarpt mot taxichuafförer. När de sen tog över Suvarnabhumi var det dödsstöteten för mycket av supporten. Inte många tycker det var någon god idé!

    SvaraRadera
  8. Malee, Jag minns fan inte riktigt vart jag läste det... jag plöjer igenom en heldel sidor... ett tips till alla som vill ha lte bredare rappotering om alla saker som händer i vår värld är att gå in på http://news.google.com

    Om jag inte minns helt fel så var det på nån av tidningarna i Bangkok jag läste det på... men är inte helt 100...

    SvaraRadera
  9. Olof Palme! Lena Gräns! Cats Falck! Hilding Eek! Makarna Winbergh! Ingvar Heimer! Gunnarsson! Carl Algernon! Bofors, Iran, Stasi...

    SvaraRadera