torsdag, september 04, 2008

Omröstning i Thailand


Idag har regeringen beslutat att försöka genomföra en folkomröstning för att lösa det politiska dödläget. Förslag på frågor ser ut så här (förslag, det kommer säkert att se lite annorlunda ut):

1. Bör regeringen fortsätta styra landet, avgå eller upplösa palamentet och utlysa nyval?
2. Bör PAD fortsätta eller avsluta sin demonstrationer?
3. Bör PADs förslag på "ny demokrati" accepteras för att förbättra valsystemet?
Rätt bra idé tycker jag. Nu hoppas jag bara att de kan få ut information om vad de olika frågorna betyder i praktiken, i framtiden.
Här klipper jag in ett svar av PADs starke man Sondhi på frågan "hur kommer det sig att så många samlats här (utanför regeringsbyggnaden) för att demonstrera för PAD". Tänker inte översätta det... ni kan själv läsa hur demokratisk demokratirörelsen är:
"Everyone loves our King and despises Mr Samak. No one in the upper strata of society accepts Mr Samak because he is abrasive and rude. Intelligent and well-to-do people, people in the ruling class, doctors, nurses and businessmen and leaders, do not accept Mr Samak. Everyone here at the rally speaks the same language."
Psst, demonstranterna vid Hat Yais flygplats har gett sig av.
I en artikel i SvD sägs att ockupanterna, f’låt PAD förkastar förslaget om folkomröstning. Är jag förvånad?! NOT!

12 kommentarer:

  1. Alltså, baserat på vad jag har läst om PAD på denna blogg och på andra ställen så ställer jag mig frågan om de inte uppfyller samtliga tänkbara kriterier för att kallas fascister.

    Att sådana as tillåts dominera den politiska arenan tycker jag säger rätt mycket om det thailändska samhället.

    Jag har ingen förståelse alls för någon som stödjer dem. De måste bort helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Vidugavia; jag kanske inte skulle kalla dom fascister men visst är det med västerländskt tankesätt svårt att få ihop ekvationen PAD och demokrati.

    Man måste hålla i minnet att Thailand är en ny demokrati, de har inte ens hållit på i 75 år.

    Jag tror nog som du att den "gamla skolans" politiker måste försvinna innan det blir någon större ändring. Problemet är också de thailändska sociala normerna och traditionerna som inte direkt uppmuntrar demokratiska tankar.

    Men... kanske Thailand måste få göra sin egen variant av demokrati (eller styrelsesätt kanske är bättre ord). Thailändsk kultur och västerländsk krockar hejvilt så vår demokrati kanske inte är användbar i landet. Och vi vet inte alltid vad som är bäst för alla andra - även om vi (inte minst jag) ofta tror det ;-)

    Nåt helt annat; Vidugavia... visst är det Tolkien va?

    SvaraRadera
  3. Nu, vet jag var jag känner igen dig ifrån! Reseguiden!! Jag fick fundera en stund. Tråkigt med läget i Thailand just nu. Åker dit i november och hoppas allt är löst långt innan dess!!

    SvaraRadera
  4. Visst är det Tolkien alltid! Du är faktiskt den första någonsin som avslöjar mitt nick som den perifiera Tolkien-karraktär som det är!!! Duktigt!

    Läget i dagens Thailand påminner faktiskt på flera sätt om situationerna i många europeiska stater under mellankrigstiden. Det finns dock också påtagliga skillnader. Thailand verkar till exempel inte ha någon arbetarrörelse att tala om.

    Liksom den europeiska fascismen i dess olika skepnader är PAD djupt antidemokratiska, chauvinistiskt nationalistiska och antiegalitära. Tyskland och Italien där fascismen kom till makten var liksom Thailand väldigt unga instabila demokratier. PAD, liksom de italienska fascisterna och de tyska nazisterna, hämtar sina huvudsakliga anhängare hos vad man kan kalla en medelklass som ställd inför sociala oroligheterna ser sina privilegier hotade av den okunniga massan. Dessutom framför de militärerna som ideal och vill att samhället skall styras militärt. Av vad jag kan utläsa kan jag inte riktigt argumentera för varför de inte skulle vara att betrakta som fascistiska.

    Demokratin krockar givetvis med de ”kulturer” av elitstyre som föregår den. Detta skiljer inte Sverige från Thailand. Många var de debattörer i början av 1900-talet som såg demokratin som något ytterst osvenskt. Om du var i Stockholm 1925 skulle du nog hitta rätt många som menade att de de svenska sociala normerna och traditionerna inte direkt uppmuntrade demokratiska tankar.

    Demokrati är majoritetsstyre och innebär att folkflertalet fastställer hur landet ska styras. Visst kan man göra många olika organisatoriska lösningar för detta men om man frångår majoritetsprincipen är man inte längre en demokrati.

    Många är de härskare som under hela 1900-talet försökt dölja sitt eget brutala maktinnehav genom att påstå att det var en inhemsk form av demokrati. Hitlers Tyskland var en ”organisk demokrati”, Mobutos Zaire var en ”bantu-demokrati” och apartheid-Sydafrika var en ”vertikal demokrati”.

    SvaraRadera
  5. Här är en bloggare som beskriver varför PAD är fascister. Gulskjortor kan man kalla dem:

    http://thailandjumpedtheshark.blogspot.com/2008/08/thai-fascism-2008.html

    SvaraRadera
  6. Veiken; japp det är jag, fast där halkande jag på tangenterna och heter bara Mal...

    Vidgavia; jag är korsordskonstruktör, då kan man en massa konstiga saker ;-) Sen läste mycket Tolkien en gång i tiden.

    En sak som jag definitivt inte kan lika mycket som du om är fascism! Visst tycker jag det finns fascistiska förtecken med PAD, jag kanske bara är rädd för ordet...

    PAD välte förra regeringen med anklagelser om fascistisk styre. Vilket då bevisar min tes; de är lika goda kålsupare allihop!

    Som du nog kan utläsa av mina inlägg är inte speciellt förtjust i PAD, för att uttrycka det diplomatiskt. Och det du berättar tycker jag stämmer mycket väl in på vad jag tycker. Men jag envisas med att tro Thailand bara behöver ett antal (rätt många tyvärr) år på sig att växa in i den demokratiska kostymen. Jag tror det kommer, men långsamt!

    Thailands arbetarrörelse är inte alltför aktiva, framförallt vet de inte vilken fot de ska stå på. Även där tror jag att tid behövs.

    Synd att du inte kan få hålla ett föredrag om detta i Thailand Vidugavia!

    SvaraRadera
  7. Titta där, du hann lägga en till kommentar medans jag skrev ;-) Jo visst är det så som han skriver.

    Något som egentligen är rätt ovidkommande men som retar gallfeber på mig är att det tagit kungens symbolfärg och gjort till sin. Nu kan inte längre de som älskar sin kung bära gult såvida de inte är PADare!

    SvaraRadera
  8. Förresten Tolkien-filuren, såg du mitt inlägg om PAD förslag om nyordning i demokratin?
    http://gingmalee.blogspot.com/2008/08/pad-thailndare-r-fr-dumma-fr-att-rsta.html

    SvaraRadera
  9. Jo, nog såg jag det. Det var det första jag tror jag läste på din blogg, på jakt efter information om vad som egentligen pågår i landet.

    SvaraRadera
  10. Om kungen inte gör något åt sina anhängare så tror jag att han i sinom tid, om han har tur, råkar ut för samma öde som Nepals kung.

    SvaraRadera
  11. Kungen går ej att jämställa med Nepals, ej heller har han bett om att bli slagträ för dum, dummare dummast!

    Japp, jag gillar den thailändske kungen, Han har all min respekt - till skillnad mot en del andra.

    SvaraRadera
  12. Sorry Vidugavia, mejla mig så jag får förklara... Jag har tyvärr anledning att göra det jag gjorde!

    Kontakt:
    info@resaithailand.se

    SvaraRadera