söndag, juni 22, 2008

Demonstranter täpper till Bangkok

PAD, "folkets allians för demokrati" är på marsch i Bangkok igen. Nu ska premiärministern Samak och hela regeringen kastas ut. PAD anser att dom är styrda av Taksin (premiärministern som avsattes med en militärkupp). Senast det demonstrerades så här blev följden att militären tog över landets styre.

Det är samma människor i kärntruppen bakom protesterna nu som då.
Regeringshögkvarteret är omringat av demonstranter och polisen står med full rustning redo att stoppa upplopp och bråk. Kommer utfallet att bli detsamma nu som då? Kommer militären att gå in och säga: vi måste ta över för landets säkerhet.

Visst finns det minus med denna regering, visst finns det faror med en ny konstitution, men regeringen ÄR demokratiskt vald. Varför ska denna demonstrantvilliga elitgrupp i Bangkok alltid bestämma vad som är bäst för landet? Jag frågar mig om dom verkligen är en allians FÖR demokrati - dom verkar i mina ögon mest vilja bestämma själva!

När den starkaste och rikaste gruppen i Bangkok
fyller gatorna med högljudda protester kommer inte barnen in till sin skolor, thaiboxare får ingen publik och de som har butiker förlorar all sin inkomst då inga kunder kommer fram. Bryr sig PAD verkligen om vad de flesta thailändare tycker? Bryr dom sig om vad den fattige bonden i nordöst vill? Att en liten grupp bestämmer allt är inte demokrati, det är elitstyre.

Bilden är lånad från BBC News.

5 kommentarer:

  1. Uch, det där var inte kul! Visst är det konstigt att det finns "yrkesdemonstranter"? Har de inga jobb att sköta eller är de för rika för att arbeta??

    SvaraRadera
  2. Anti-Samakist som jag är har jag ändå svårt att ställa mig på PADs sida i detta.

    Ett jäkla ofog tycker jag, att kalla sig demokratins förkämpar när man försvarar allt militärdiktaturen tog för sig och vill kasta ut en folkligt vald regering.

    Hur den blev vald är väl en annan fråga, men den måste man lösa på parlamentarisk väg, inte genom att ockupera regeringen.

    Sen kan man ju fråga sig vad Sontiin egentligen vill. Han skiter väl i demokrati, det är bara rent egoistiska skäl bakom hans agerande.

    Chamlong, som jag hade stor respekt för förr vet jag itne vad han håller på med. Försöker väl rena sitt samvete eftersom det är hans fel att Thailand befinner sig där det befinner sig i dag. Det var ju han som introducerade Mr. Square Face. Utan Chamlong ingen Thaksin.

    Och nu börjar de ta till nationalismen mot PPP. Det luktar illa och det kan gå illa... Kambodja har redan bränt ner ambassaden en gång...

    Hej hopp. Hoppas allt är bra i Sverige. Här i Thailand är jag på g igen. Bloggeriet har återupptagits. Förut var problemet att jag itne visste vad jag skulle skriva om, nu har jag helt plötsligt alldeles för mycket... :)

    SvaraRadera
  3. Välkommen tillbaka!

    Vi är överens ser jag. Förutom det jag skrev är jag nämligen ytterst upprörd över det "gula havet" som indikerar av Kungen skulle stå på deras sida. Tycker det är att utnyttjan monarkin av en grupp vars syften jag har stora dubier om!

    Jag har ändrat länken till dig så man kommer rätt.

    SvaraRadera
  4. Lotta; tahiländsk politik är sällan kul, och jag undrar som du hur deet kommer sig att vissa människor kan demonstrera sig genom livet...

    Guava; nu läste jag ditt inlägg - du anspelar på Phrea Vihar-bråket inte kungligt gul. Men jag tror ändå du tycker lika om det också ;-)

    SvaraRadera
  5. Jo, jag vägrar numer att bära mina gula företagströjor...

    Sen får chefen säga vad han vill. Jag gör det bara inte.

    SvaraRadera