måndag, december 17, 2007

Hjälp till självstjälp!

Vi har aningen dålig lukt på varmvattnet, ej det kalla vattnet. Vad göra, frågade Ging butiksinnehavaren på järnaffär’n: Det är jättelätt - vi har ett superbra klorin som ni bara tömmer i brunnen. Ta ett kilo!

Det nog det sämsta råd vi kunde fått! Från att haft ett minimalt problem fick vi ett akut stort problem. Den bakterieflora vi hade i brunnen som skapade den lilla lukten reagerade mot klorinet och vattnet började superstinka och blev extremt surt. Det sved i ögone
n bara av att vara nära det. Försökte tömma brunnen så gott det gick genom att lämna alla kranar på och ringde sedan färskvattenleverantören.

Han fyllde på 200 liter men det hjälpte inte, det blev värre och värre! Ringde in brunnsrengöring - men det var vid det här laget söndag eftermiddag - de hade inte tid. Så igår kväll åkte vi och bastade.Tidigt i morse stod en trio brunnsrengörare här. De skakade unisont på huvudet åt klorin-rådet innnan de kapade rören och klättrade ned. Nu, fyra timmar senare, har vi områdets renaste brunn och de håller på att spola ur rören.

Man ska ju se positivt på tillvaron, det var dags att rensa brunnen! Men var de tvungen att slå sänder min söta trumslagarpojke? Titta... hans ena fot, den enda hela på hela pojken. Jag har bara sett honom i ett exemplar, den köpte vi. Hoppas han finns att finna någonstans. Han passar så bra hos oss!

Kolla här va’ gullig han var - snyft!


17 kommentarer:

  1. Oj oj det var inte kul, varken med brunnen eller den söta trumslagar pojken. Hoppas allt löser sig.

    SvaraRadera
  2. Har just duschat och vatnnet är RENT och DOFTLÖST. Pojken får jag kolla om jag hittar senare. Nu ska det byggas kryss!

    SvaraRadera
  3. Det är så sant som det är sagt "en olycka kommer sällan ensam" brunnen och Trummslagarpojken, men du har ju fler (Ging) men inget ont som inte har något gott med sig, du har Puckets renaste bunn.

    SvaraRadera
  4. Ja det var tur att de inte slog sönder den stora trumslagarpojken - det hade varit värre ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag undrar vad min sambo rörmokaren säger om rådet ni fick, jag tror att han inte håller med. Nåja, problem är till för att lösas. Synd bara med den lille trumslagarpojken, hoppas du finner en ny, så länge får du roa dig med den store trumslagaren =)

    SvaraRadera
  6. Det var inte helt fel råd du fick,
    Men ett helt kg låter väl mycket.
    Jag brukar använda samma klor som man har till polen och då ca 2 dl.
    får dra över natten sedan tömmas ut och sköljas med rent vatten.

    SvaraRadera
  7. Åsa, fråga gärna rörmokarn’n!

    Anders, 2 dl låter normalt. Han sa: ta ett kg, är det inte bra på några timmar - ta ett kilo till... men det hann vi iaf inte!

    Hur i hela friden låter man det dra och sedan tömma ut när man har det i en brunn? Det är inte så lätt att skölja ut en brunn som hela tiden fyller på (vi har otrolig fart på inströmningen).

    Förklara gärna närmare hur du gör, tack!

    SvaraRadera
  8. Jag brukar ha en bensindriven pump
    som tömmer min brun på ca 3-4 timmar + att jag öppnar kranen (hjälper bara lite). borde gå med en vanlig elektrisk 3 fas "flyktpump" också men jag har ingen el vid brunnen.
    Men om du ska hyra eller låna en pump kolla att den inte varit vid en avloppsläcka innan. Inte roligt med kolibakterier.

    lycka till nästa gång

    SvaraRadera
  9. Glömde skriav att när kloret är i brunnen så spolar man i alla kranar tills det luktar klor så att man decifiserar ledningarna också låt det också stå och dra lika länge som brunnen.
    men glömm inte att spola med rent vatten efteråt.

    SvaraRadera
  10. Åhhh neeej, sånt är vi nog ganska förskonade från här i Svedala vad jag vet. Men du allt verkar lösa sig där i Thailand, de hittar då lösningar på precis ALLT!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  11. Nämen stackars lilla trumslagarpojke! Han går inte att klistra ihop?

    SvaraRadera
  12. Hrrm..skönt att inte bara vi har problem med kåken..underbart att bo..men ibland saknar jag lägenheten..

    SvaraRadera
  13. Anders, tack - jag ska spara dina instruktioner tills nästa gång. Fast å andra sidan kan jag lika gärna ringa in brunnsrengörargänget då...

    Carina, jo de är påhittiga här. Men om de inte gjorde fel från början skulle det inte finnas nåt att fixa ;-)

    Suss, nä tyvärr - alltför sönder. Han är redan kastad!

    Fotavtryck. Håller med, stundom saknar jag att ha hyresvärd!

    SvaraRadera
  14. Vill passa på att önska God Jul också..o Gott Ntt År.Lycka till med Malee garden.

    SvaraRadera
  15. Tack detsamm Per. Vi får se om vi lyckas få till någon julstämning. Julkalas ska vi ha iaf ;-)

    SvaraRadera
  16. Låter inget vidare du! Det blev tydligen bara värre och värre. Skönt att det löste sig till sist.
    /Micke och Leena

    SvaraRadera
  17. Japp - det blev kaos efter att ni reste... men som sagt - numer har vi rent, doftlöst vatten TACK OCH LOV!

    Ha en fortsatt bra resa - såg just att ni var ute på er 20-åriga bröllopsresa, de sa’ ni aldrig... hade vi vetat det hade vi gett er champagne eller släpat med er på nåt romantiskt ställe också ;-)

    SvaraRadera