lördag, juli 28, 2007

Bullimbala- Karbonella?!

Det är inte att undra på att jag är betuttad i Ging, för mat är kärlek! Häromkvällen lagade han till sin livs första Spagetti Carbonara. Han är dock bättre på att laga mat än att komma ihåg vad västerländska rätter heter. Under kvällen kallades maten stundom för Bullimbala och stundom för Karbonella. Oavsett vad det kallas var det väldigt gott tyckte jag och Gings thaikompis Gaeo. Ging tyckte att Bullimbalan var lite väl smaklös, han följde nämligen ett recept. Nästa gång ska han göra om den lite säger han.

Hans favorit bland pastarätter (som han kan laga själv) är spagetti med köttfärssås. Den har han lagat många gånger, i och med det har han gjort rätten till sin egen. Hans köttfärssås har betydligt mer bett än en normalsvensk variant. Han använder dessutom andra ingredienser... när jag tänker efter är det nog bara köttfärsen som är kvar efter originalreceptet! Vi får se vad som händer med Bullimbalan, förlåt Carbonaran, när Ging improviserar i köket.

13 kommentarer:

  1. Vore intressant att veta vad ni använder för kryddor. Har dålig koll på thailändsk mat. Sambal oelek och grön curry känner jag till men det är väl ungefär det hela. :)

    SvaraRadera
  2. Gings thaimat är ju helt
    fantastisk god, så jag tror
    säkert att hans uppoppade
    spagetti är godare än
    originalet.
    Rose-Marie

    SvaraRadera
  3. Haha, strålande..jag tänkte på samma tema häromdagen fast då gällande min egen matlagning.
    De rätter jag tidigare lagade kan jag knappast äta längre, kryddnivån är för låg..och vad skall man då kalla de nya..

    Hur mycket chili o basilika jag än vräker i säger frugan att min farang mat är god..är den utan de där delarna är den inte god dock.

    Hemma skulle säkert inte många kalla det för svensk eller europeisk mat dock..

    SvaraRadera
  4. Pumita, Ging lagar mat - jag bara äter :-) Och har ingen aning om vad han använder, men jag kan ju fråga. Sambal oelek använder han iaf inte.

    RM, ja det är den!

    Fotavtryck, vi kankse skulle göra en bok "Svensk mat med thai-sting"?

    SvaraRadera
  5. Ja vem vet, frugan älskar ju kräftor..om mna tar den där underbara vinäger,chili,vitlökssåsen till så ä
    r det redan en ny rätt för kräftskivan..

    SvaraRadera
  6. En sak slog mig när jag såg fotot - Man har ju sett otaliga bilder av svenskar skålandes Singha och andra thai-öl på semesterfoton från Thailand, men hur många gånger har man egentligen sett thailändare skålandes Norrlands Guld....?? Måste vara ett helt unikt foto :-)
    /Cotton-Johanna

    SvaraRadera
  7. Jag måste säga att du och din käre make kompletterar varandra otroligt bra. Tur att det finns bloggar där man kan få inspiration här i världen, ikväll blir det spagetti, carbonara eller köttfärssås det återstår att se.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ojdå, tryckte visst fel. Jag som får inspiration och skall äta spagetti ikväll är Åsa.

    SvaraRadera
  9. Fotavtryck, hmmm kräftor, jag ska försöka se till att få iväg Ging på en kräftfest i år. Det har han inte ätit vad jag vet, inte svenska iaf.

    Cotton, tänkte på det jag med. Ging köpte Norrland Guld på sin ÅLandskryssning, utan att veta vad Norrland är. Nu vet han :-)

    Åsa, smaklig måltid - jag har en känsla av att jag kan bli utan mat ikväll... det trummar intensivt i hallen. Han är inne i nåt trumflyt.

    SvaraRadera
  10. Sambal Oelek är väl indonesiskt?

    Ser fram mot en bollibompa någon gång på resorten i framtiden.

    SvaraRadera
  11. Bollibompa, det får bli när Felicia är lite äldre... det måste väl vara spagetti med lek va? ;-)

    Kryddfrågan lämnar jag öppen, jag vet ingenting om mat.

    SvaraRadera
  12. Jag vet inte vad det är. Det överlåter jag till Ging att lista ut.

    Felicia tar gärna en portion hon med.

    SvaraRadera
  13. Jag fick mig ett gott skratt där... Carbonella på italienska betyder grillkol.... svårt att få till det så att det blir lika gott som carbonara skulle jag tro.. :o)

    SvaraRadera