fredag, mars 02, 2007

Det är svettigt nu!

Vi har det varmt på Phuket, riktigt varmt! Termometern dallrar runt 35 grader i skuggan varje dag. Med tanke på det påpekade jag för Ging att han lovat köpa deodorantsten, har bara en liten skärva kvar. Jag tänkte köpa en hemma i somras men Ging stoppade mig när han såg priset, dom är nästan gratis i Thailand sa’ han.

Vi tog en tur till en thailändsk lanthandel några kilometer bort. Efter en viss förvirring bland personalen fick han ett kilo stenar i en påse. Det kostade 14 baht, under tre kronor. Visserligen är stenarna tillslipade och försedda med påse eller låda i Sverige, men en sten kostade på stan i Stockholm 159:- i somras. Det får man 56 kilo deodorantsten för här!

Förklaringen är att dessa stenar finns naturligt här och traditionellt sett har använts i Thailand för att rengöra vatten förutom som deodorant. Förvirringen på lanthandeln kom sig av att i normalfall är det gamla thailändska tanter och farbröder som köper detta.

Tillägg några timmar senare: Nu har jag fått frågor både på mejl och genom forum - folk vet tydligen inte vad deodorantstenar är... Googla ordet deodorantsten så får ni se!

7 kommentarer:

  1. Har jag då aldrig hört talas om förr, spännade låter det iallafall!
    Nää jag vet att det varit fel på min blogg, hela blogg.se som kärvar alldeles för ofta nu för tiden tycker jag!
    Ha en go helg o kram från Carina

    SvaraRadera
  2. Du är inte ensam, jag trodde det var välkänt - men tydligen inte. Det finns i de flesta hälsokostaffärer hemma iaf. Det är jättebra och eftersom det inte är parfym inblandad så passar det allergiker också.

    Nää - varför tror jag att nåt ska fungera?!? Även den här bloggen tar inte emot kommentarer ibland :-(

    SvaraRadera
  3. Har också en thai-kristall-deodorant, men köpte den i Sverige på hälsokost... verkar dock räcka länge!

    SvaraRadera
  4. Kostade 129:- i Umeå :D

    SvaraRadera
  5. Dom räcker jättelänge! Jag har deosten livet ut tror jag :-) Skönt att höra att någon vet vad det är iaf.

    SvaraRadera
  6. Min thai-mor använder sånna, dock har jag inte förstått hur det fungerar egentligen. Lite magi det där och det får det gärna förbli :)

    SvaraRadera
  7. Okej - lovar att inte tala om vilka mineraler stenen innehåller... man ska inte döda magin!

    SvaraRadera