måndag, januari 01, 2007

Dagen efter Bangkok-bomberna


Thailändare oroar sig inte i onödan - inte ens militärkupper får dom att tappa koncepterna. Men gårdagens attacker har skakat om befolkningen, många thailändare är rädda. Varför händer detta? Är det en engångshändelse? Man oroar sig även för hur attackerna kommer att påverka turistnäringen.

Under natten har rykten florerat om fler bomber, men ingenting har bekräftats. Förmodligen är det panik som fått folk att se bomber även där det inga fanns.

Regeringen har uttalat misstankar om att regeringsfientliga grupper ligger bakom attackerna. Med regeringsfientliga menas motståndare till militären som tog makten i höstas. Dock har ingen tagit på sig ansvaret för bombningarna och det finns ingen anledning att spekulera i vem som ligger bakom innan mer information finns.

Rättelse av tidigare uppgifter: Det var sex bomber som exploderade i första terrorvågen, inte sju.


Bilden lånad från Bangkok Posts nätupplaga

1 kommentar:

  1. Från: Per ( länk ) den 07/01/01 12:21
    Vidrigt! Rädd för att detta bara är början på ett uselt år.
    Men du har rätt, man bör inte spekulera för mycket. Ändå går ju tankarna.
    Tror du någon kommer ta på sig ansvaret? Sällan det sker här tycker jag..

    Från: Malee den 07/01/01 12:34
    Jag önskar att jag kunde vara mer positiv men tyvärr tror jag som du - detta är bara början! Om någon kommer att ta på sig anvaret? Nej tror inte det. Något som gör det hela ännu mer obehagligt. Usch va dåliga vibbar jag har fått av detta. Jag hoppas verkligen jag har fel


    Från: Rose-Marie den 07/01/01 14:58
    Usch det känns inte bra med
    bomber. I Herte har det varit lugnt firande.
    ...Och du det gick mycket bättre med permalink..

    Från: Carina ( länk ) den 07/01/01 20:33
    Precis den bilden har de haft i våra svenska tidningar också.
    Nää detta känns oroligt, början på något ännu större eller en engångsföreteelse?????
    Kram Carina


    Från: Malee den 07/01/02 04:43
    Ja om man bara visste...


    Från: Härensjö den 07/01/02 06:54
    Ville bara önska dig en god fortsättning!


    Från: Malee/BM den 07/01/02 06:56
    Detsamma! jag har varit på din blogg och försökt skriva det hos dig, men jag kommer inte åt kommentarerna!? Ett övergående fel - hoppas jag.

    SvaraRadera